Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen
door
Biesje
Vandaag
om 00:36:59
Onbekend analoog bouwsteentje
door
ex-DR V100
Vandaag
om 00:14:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
18 September 2025, 23:13:01
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
PeterV
18 September 2025, 23:05:45
Roco 2025
door
Michiel 80
18 September 2025, 22:41:06
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Dennis1984
18 September 2025, 22:33:36
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
Benelux795
18 September 2025, 22:33:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
bask185
18 September 2025, 22:30:33
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
18 September 2025, 22:13:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
hervé
18 September 2025, 22:10:17
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven
door
hervé
18 September 2025, 21:56:03
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo
door
hervé
18 September 2025, 21:53:15
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
18 September 2025, 21:37:49
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
18 September 2025, 21:36:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
18 September 2025, 21:23:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
18 September 2025, 21:21:52
Piko 2025
door
RikJ
18 September 2025, 21:08:56
Märklin 2025
door
W. Thomas
18 September 2025, 20:34:19
NS 8800 in spoor 0
door
Noud
18 September 2025, 20:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
18 September 2025, 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
18 September 2025, 19:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric v C
18 September 2025, 18:24:23
Aachenau West
door
741230
18 September 2025, 18:14:22
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
18 September 2025, 17:57:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
NS2408
18 September 2025, 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
18 September 2025, 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
18 September 2025, 16:30:19
Leubachtalbahn
door
einte
18 September 2025, 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801
door
Freddy
18 September 2025, 15:55:37
Welke decoder is dit?
door
bellejt
18 September 2025, 13:08:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen (gelezen 1645 keer)
Corny121
Offline
Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Gepost op:
04 February 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26772
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Corny121
Offline
Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1007
Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.
Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.
Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege
Viessmann 3835
.
Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.
Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).
Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.
Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen