Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:17:22
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Rob Bennis
Vandaag
om 10:29:42
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 10:01:55
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
Falkenberg
Vandaag
om 10:00:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 09:37:20
20 jaar BNLS
door
Huup
Vandaag
om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 08:36:21
Zaagsel?
door
Frits C
Vandaag
om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
Vandaag
om 03:26:20
Een nieuw begin
door
bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0
door
raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express
door
Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
TonM
03 July 2025, 21:46:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen (gelezen 1607 keer)
Corny121
Offline
Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Gepost op:
04 February 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26599
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Corny121
Offline
Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.
Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.
Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege
Viessmann 3835
.
Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.
Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).
Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.
Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Aansluiten Viessmann andreaskruizen