Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:52:20
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door Hans Gvz
Vandaag om 22:22:29
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
Vandaag om 21:55:10
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:41:48
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 21:40:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
Vandaag om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
Vandaag om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
Vandaag om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
Vandaag om 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
  

Auteur Topic: Aansluiten Viessmann andreaskruizen  (gelezen 1707 keer)

Corny121

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Gepost op: 04 February 2020, 17:38:07 »
Even een vraag over het aansluiten van Viessmann 5835. In het diagram wat in de handleiding staat dat je hem aansluit via een relais en een aansluitrail. Maar kan ik ook rechtstreeks een aan/uit schakelaar aan het schakelkastje van de andreaskruizen aansluiten? Ja toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26946
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2020, 20:40:36 »
Dat relais levert uiteindelijk ook alleen maar een aan/uit contact. Dus ja, in plaats daarvan kun je ook een schakelaartje gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Corny121

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2020, 22:06:31 »
Top, dank je wel Klaas. Een decoder kan dan dus uiteindelijk ook als ik verder ga automatiseren in de toekomst.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Aansluiten Viessmann andreaskruizen
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2020, 17:50:57 »
Ik rij gemixt, en misschien daarom kijk ik graag naar oplossingen voor problemen die verschillend worden aangevlogen afhankelijk van pukkeltjes die wel/niet tussen de rails groeien.

Vroeger was het simpel op dit forum. Men reed uitsluitend 2-rail. Nu heb ik even je bijdragen doorgespit om erachter te komen dat je 2-rail rijdt, mogelijk met piko wissels en peco rails. Leuke bijdragen, zelf ben ik vooral een meelezend forumbezoeker.

Waarom vroeg ik me dat af? Vanwege Viessmann 3835.

Viessmann heeft namelijk een bijzondere kijk op overwegen en semibewaakte overgangen die 3-railers niet vanzelfsprekend vinden.
De 3-rail visie (M-rails, K-rails, C-rails) gaat bij een overgang uit van contactrails, en de lengte daarvan hoeft niet aan weerszijden van de overgang te bestaan uit tenminste de langste trein die voorbij komt (Viessmann-visie). Want zolang de contactrails stroom- of massadetectie melden, is overgang-bewaking nodig (onverschillig het aantal sporen op die overgang), en dat kan een stuk korter zijn dan 2-rail leveranciers in hun handleidingen tekenen.

Drierailers knappen daarom vaak af bij Viessmann (Kibri e.a.) op ondersteunende elektronische schakelkastjes (op die van het knipperlicht na), en wijken dan uit naar een (monostabiel) relais met een condensator (en dus een laadweerstand) om ervoor te zorgen dat bomen dicht zijn (of lampjes knipperen) zolang de stroom-/massa- detectie duurt, en ook beslist niet langer (treinlengte is variabel en dus de sluit/knipper-duur ook).

Bij 2-rails zijn er twee visies denkbaar: die van Viessmann (Kibri) op basis van bijvoorbeeld reedcontacten, of  de 3-rail visie (door stroomdetectie met een relais). Welke van die 2 je volgt, hangt af van de vraag of je met een vorm van stroomdetectie werkt. Als je in de toekomst gaat digitaliseren, lijkt mij dat iets om over na te denken.

Het verschil in visie maakt veel uit voor de treinlengte die je bij een overgang (aan weerszijden) moet reserveren.


Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail