Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 10:31:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:28:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Rondom Charlois door spoorzeven
Vandaag om 09:34:24
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
  

Auteur Topic: Elotrains NS1500: trekkracht  (gelezen 23577 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #60 Gepost op: 28 August 2016, 10:47:17 »
Kennelijk hebben andere mensen daar andere ervaringen mee. Meer gewicht en/of betere bandjes leveren altijd meer adhesie en dus meer trekkracht op. Dat daarbij vermoedelijk het fundamentele probleem wordt gecamoufleerd is wat anders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #61 Gepost op: 28 August 2016, 16:19:22 »
Waarom zou verzwaren geen zin hebben vanwege de meeloop as? De logica ontgaat me. De meeloopas is verend aangebracht (wat volgens mij de kern van het issue is) en als er meer gewicht op de lok word aangebracht word deze veerdruk dus meer teniet gedaan. veerdruk blijft namelijk hetzelfde terwijl de neerwaartse druk toeneemt. Dus krijgen de aangedreven assen meer grip. Waar ik alleen voor waarschuw is dat als er blijkbaar mensen zijn die een beroerd rijdende 1500 hebben waarbij de lok slipt in een bocht zonder belasting, dan is er een onderliggend probleem wat eventueel de moeite waard is om uit te zoeken.

En ja, alles is al besproken, maar zo te horen is niet alles opgelost. Mijn 1501 rijdt best prima met nieuwe asb en ik kan er eventueel nog extra gewicht in leggen. Ik ben tevreden, maar ik zou zo graag willen dat iedereen blij is. Als mensen liever niet blij zijn dan is dat jammer.

Ik reageerde hier alleen weer omdat ik het draadje van de Beel niet wilde vervuilen.

Mvg,

Robert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #62 Gepost op: 28 August 2016, 17:03:52 »
Tja, het kan echt maar 1 ding zijn, namelijk die middenassen. Dat zijn de enige onderdelen die de rail raken en geen trekkracht leveren. En als die als de loc op het spoor staat nog in de vering zitten (ze kunnen nog wat omhoog voor ze het frame raken) is verzwaren inderdaad niet verkeerd, zat stoomlocs die je bijvoorbeeld niet als los onderstel kunt laten rijden want dan drukken de veertjes op de loopassen de drijfwielen van het spoor. Nu dus uitproberen: 1500 op het spoor en probeer nu eens een wiel van de middenassen een halve millimeter op te tillen, lukt dat zonder dat het draaistel omhoog komt? Als dat niet gaat, ook niet als je de loc op het spoor drukt is het ontwerp van de loc niet goed want heeft de middenas te weinig speling omhoog. Lukt het wel, dan is de vering gewoon wat te stug, slapper proberen te maken of helemaal weghalen en kijken hoe het dan gaat dus.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #63 Gepost op: 28 August 2016, 17:09:11 »
Voor mij is het duidelijk Robert (y). Welk bestelnummer gebruik je voor de slipbandjes?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #64 Gepost op: 28 August 2016, 18:08:48 »
Ik gebruikte de 12.5 mm bandjes uit een setje met roco nummer 85623. Ooit een keer gekocht als reserve voor diverse diameters. Paste perfect :)

@Floris, als ik de 1501 op de rails zet en met een cocktailprikkertje ga pulken dan kan ik het middelste asje nog ongeveer 0.7601823 mm optillen, dit is de uiterste stand, verder veert het niet omhoog. Als het draaistel aan één van de uiteinden word opgetild dan zakt het middelste asje ook ongeveer 0.7 mm omlaag. Dus op zich is de constructie goed uitgedacht (al vind ik aandrijving op alle assen mooierder) maar op deze manier heb je dus altijd op zijn minst 5 wielen per draaistel op de rails voor stroomafname en als je pech hebt (in een extreem scheef spoor) met een alle assen aangedreven draaistel maar 2 die dan het volle gewicht torsen. Daar is meestal dan op zijn minst één een wiel met bandje dus trekkracht blijf je houden maar stroomafname is dan best wel ruk. Een 6 asser mooi compenseren met alle assen aangedreven is echt wel lastig en dus flink duur. En een 1200 of 1500 met koppelstangen is geen porum :P Elotrains heeft gekozen voor dit compromis. Als het goed werkt zie je er toch geen klap van.

Mvg,

Robert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #65 Gepost op: 29 August 2016, 14:26:31 »
ja op zich is dit een prima systeem. De class 66 van mehano heeft het ook, dat zijn echt fijne machines qua stroomafname en trekkracht, die dingen waren bij railz echt niet te stoppen tot de wielen zo afgereden waren dat ze flink vuil begonnen aan te trekken, toen werd het qua stroomafname wat moeilijker. Nouja, blijft er dus 1 ding over: te stugge vering op de middenassen.

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #66 Gepost op: 06 January 2020, 21:12:04 »
Goedenavond,

Vandaag na vele jaren mijn 1500 weer eens laten rijden. Weinig trekkracht, dus asb's vervangen en asb-assen aan de buitenkant van het draaistel ingehangen. Daarbij bleek van een asb-wiel rond te draaien op de as. Hoe kan ik die het beste vastzetten op de as? Al vast bedankt voor de reactie.

Groet Heiko

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #67 Gepost op: 06 January 2020, 21:28:49 »
Heiko, die ASB's vervangen door Märklin ASB's. De originele ASB's zijn verschrikkelijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #68 Gepost op: 06 January 2020, 22:50:37 »
Hallo Jeroen, dank voor je reactie. De anti slip bandjes heb ik al vervangen. Echter een wiel slipt rond de as, ik vraag me af hoe ik die het beste weer kan vast zetten.

Groet Heiko

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Elotrains NS1500: trekkracht
« Reactie #69 Gepost op: 07 January 2020, 02:30:07 »
Goed ontvetten en dan 2 componenten epoxy lijm. Dat zit niet binnen 1 seconde vast dus kan je nog even pielen tot het wiel goed zit. Met seconde lijm kan het ook maar dat moet dus in 1 keer goed zitten of het zit vast op de verkeerde plek. Ik zou ook even het asje iets opruwen op de plek waar het wiel moet zitten zodat de lijm meer grip heeft. Dit kan met een (diamant)vijltje of iets dergelijks. Wel natuurlijk opletten dat er geen lijm aan de binnenkant komt en de as in het lager vast komt te zitten :P

Mvg,

Robert