Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 14:18:38
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 12:59:37
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Hans GJ
Vandaag om 12:23:55
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 10:58:08
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 10:56:36
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 10:33:17
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door henk
Vandaag om 10:24:07
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
  

Auteur Topic: CTA’s jaren …70? / 80…  (gelezen 3554 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
CTA’s jaren …70? / 80…
« Gepost op: 21 September 2025, 17:46:12 »

Als ik foto’s bekijk van eind jaren 70- begin begin jaren 80 dan zie ik dat de eerste CTA’s muv van de stations in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, en vast nog een paar stations) nog geen klok hadden maar hing de ronde klok apart – vaak wel in het verlengde van de CTA…  en dat de CTA’s kennelijk altijd onder een perron overkapping hingen… (niet waterdicht?). Klopt deze constatering?  En wie maakt de mooiste CTA's voor de genoemde periode in model zowel met de rol als die met de klapboarden)?

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2025, 23:08:03 »
Hier een hele oude foto uit 1970, een CTA van de eerste generatie met klok.
In Rotterdam CS, valt wel onder de grotere stations :):

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e66743ec-d118-57b5-957a-e8723a474822/media/50856dfb-653c-99b3-7c81-6300aee698a4?mode=detail&view=horizontal&q=153228&rows=1&page=3

De CTA-bakken met klapborden hadden vaak een losse vierkante klok, maar was wel fysiek gekoppeld:
https://interessante-bilder.startbilder.de/bild/bahnhoefe~niederlande~rotterdam/478201/alten-zugzielanzeiger-cta-gleis-9-rotterdam.html

« Laatst bewerkt op: 21 September 2025, 23:10:51 door grossraumwagen »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2025, 09:00:12 »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1039
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2025, 11:32:52 »
actueel nieuws: https://www.ad.nl/binnenland/ns-zet-alle-stationsborden-standaard-op-dark-mode-het-bord-sprong-ineens-op-zwart~a0073e8f/ (niet achter een betaalmuur)

Ik kan je garanderen dat NS de CTA's zo dicht mogelijk hield (als er al een gat was, werd er van alles omheen gepropt om het water buiten te houden) omdat het interieur niet dol was op vocht. Er zaten zelfs gloeispiralen in om warme lucht te genereren om vocht tegen te gaan. Incluis thermostaat zodat er niet onnodig 'gestookt' werd. Ze hingen wel degelijk buiten de overkapping: oude eigen foto uit archief te Tilburg West van april 1986:


De klokken waren in het begin geen onderdeel van de CTA. Doordat de klokken apart aangestuurd worden (met 'moederklokken' etc.) werd de techniek gescheiden gehouden. Later werden wel CTA's met klokken gemaakt (de paletten-versies) maar nog steeds: gescheiden techniek, toevallig in 1 omhuizing. De 'oude' CTA's met rollen werden met licht aangestuurd: op een deel van de rol met de bestemmingen, niet zichtbaar voor het publiek, zaten zwarte vlakjes. Door er licht op te schijnen kan je die vlakjes tellen (wel/geen weerkaatsing). Er waren zo 100 standen te maken, de "nul" stand was in het midden, stand 50. Voor elke bestemming moest de CTA of x posities 'vooruit' of achteruit draaien. Door de meest gebruikte bestemmingen ongeveer tussen plek 40 en 60 te houden, hoefde de rol niet zo veel te draaien, scheelt slijtage. Doordat de rollen over rollers liepen die goed in het smeervet zaten, werden de rollen nog wel eens smerig en ging het wel eens mis: zwart vs wit wordt grijs vs wit... Minimaal 1 x week werden de meeste bakken open gemaakt en onderhoud gepleegd: smeren én schoonmaken.

Bij het in dienst gaan van de nieuwe dienstregelingen moesten vaak de rollen vervangen worden omdat treinen ergens anders naar toe gingen of wel/niet gingen stoppen op stations onderweg. Dat wisselen was een best klusje voor 2 man, zeker een uur. En al die tijd dus geen info voor het publiek. Met de komst van de paletten CTA's werd dat een stuk eenvoudiger. Daarentegen was de aansturing van al die paletten een stuk ingewikkelder. Er moest een 'schuifje' (simpel verwoord) een pallet wel/niet tegen houden en dat werd dan weer geteld. En dat tegenhouden ging ook wel eens mis of de palet bleef hangen. En nu zijn het computerschermen.

Véél meer over te vertellen maar dat gaat te ver hier. Ik heb geen enkel idee wie ze in model maakt. Wie een CTA met rollen in 1:87 werkend krijgt is een held. Met paletten een nog grotere!

Groet, Raymond van den Hoven (3 maanden meegelopen met "Telecom Utrecht" die het onderhoud had. En in de tijd dat ze in Arnhem en Amersfoort de paletten-bakken gingen testen)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2025, 11:54:57 »
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7748
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2025, 12:35:39 »



D


Los van de CTA is het tijdsbeeld wel mooi samengevat. Op de CTA staat de film van de sneltrein van Roosendaal naar Zwolle. Meestal was dat met plan-E rijtuigen, maar hondekop kon ook. Rechts komt de stoptrein uit Tilburg binnen die na een minuut of tien weer retour gaat. Weet niet wat toen de eindbestemming was. Sommigen reden naar Deurne of Venlo, anderen tot Eindhoven. Opvallend dat de spoorbomen tussen perron 2 en 3 nog niet dicht zijn terwijl de trein al aardig dichtbij is.

Heel wat momenten op dat station doorgebracht  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1039
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2025, 12:54:02 »
en voor mij een van de weinige keren dat ik de korte sproeitrein op de hoofdbaan heb gezien. Dit was de voorkant: de sik duwde die sproeiwagen, gekoppeld met een andere wagen (met voorraad?) richting Tilburg zelf.

Duidelijk niemand voorop dus niets moeilijk doen, gewoon (...) vanaf de Sik "om de wagens heen kijken" naar voren. Misschien hebben ze Gilze-Oosterhout gesproeid en was dit de rit terug naar de werkplaats.

De intercity's waren toen vooral locs met plan E voor de IJssellijn en mat'54 voor Den Haag-Venlo. Maar het aanbod wisselde voortdurend. En dan had je nog het goederenverkeer. Leuk station inderdaad om een tijdje door te brengen.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1039
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #7 Gepost op: 22 September 2025, 13:11:24 »
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!
Als er behoefte aan is, is er elders op dit forum wel een topic erover aan te maken. De kennis komt uit die stagetijd voor de MTS en de verslagen die je moest maken voor de punten om over te gaan naar het volgende jaar. Ik moet ze nog ergens hebben; een ervan ging over de CTA's en de sturingen. Bovendien heb ik vaak CTA's gefotografeerd, of vanwege de 'vreemde' bestemming of, in het geval van Utrecht CS, alle varianten omdat het treinverkeer en het sporengebruik een keer aardig overhoop werd gehaald bij een dienstregelingswijziging. En als je eenmaal een 'afwijking' hebt...  ;D

Ik moet dus eerst enige zaken voorbereiden mocht er interesse zijn. Kan worden vervolgd  ::)

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #8 Gepost op: 22 September 2025, 13:19:08 »
Was dat typisch Nederlands in de jaren 80? Of zag je die CTA's met rollen (ik noemde ze altijd oneerbiedig lamellenbakken) ook in het buitenland?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #9 Gepost op: 22 September 2025, 13:24:27 »
De CTA's waren van het fabricaat Krone, en ook in Duitsland veelvuldig te zien.

Er waren meerdere uitvoeringen, die te herkennen waren aan wel of geen tijdsaanduidling, wel of geen treinsoort.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 13:26:37 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #10 Gepost op: 22 September 2025, 18:15:20 »
Raymond top info ! Als je meer foto's en info heb dan graag.  Ik heb zelf het idee dat er destijds begin jaren 80 veel meer CTA's waren zonder klok dan met...  Met klok vooral op de grote stations, maar in de loop van de tijd is dat natuurlijk steeds meer met klok geworden.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 18:20:10 door Petertje »