Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland  (gelezen 2427 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Een tijdje geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een paar prachtige zogenaamde Fährbootwagen.

Dit waren wagens die met de Ferry naar Engeland werden verscheept (meestal via Zeebrugge) en daar gewoon dienst konden doen op het British Rail netwerk.
Deze wagens konden van opzij worden beladen maar ook van boven, en dat hadden niet alle wagens, zeker niet in die tijd.
De oudere Inter-Ferryboat wagens uit België hadden dat ook nog niet, althans de meesten niet.
Wel de latere VTG Ferrywagon, deze had schuifwanden én schuifdaken en waren min of meer de doodsteek voor "The good old brownies", want deze sputterden nog wat na tot begin jaren 80 en toen viel het doek. Hier kon je zo met de heftruck naar binnen en snel lossen en laden, de tijd van de handkar en steekwagentjes was nu echt langzaamaan voorbij!

Wat interessant was is da het erg opviel dat al deze wagens smaller en lager waren wegens het krappere Engelse profiel. Dit kan je ook goed zien op ander Engels materieel zoals de NS 1500, de 5/600 en de Class 66 om er even een paar te noemen.

Ook kocht ik van de week samen met de Zwitserse Gbs nog 2 NS Gbs wagens en die heb ik eens bij die Fährbootwagen gezet ter vergelijking.



De Fährbootwagen van Modellbahn Union in vol ornaat.



Broederlijk met elkaar verbonden, zo kon je ze dagelijks tegenkomen 35 jaar geleden....



Het is allemaal nét wat krapper als bij de Gbs van NS.



Ook hier steekt de NS Gbs er weer bovenuit...best apart gezicht maar het klopt helemaal met de werkelijkheid!



De beschrifting is ook weer top weergegeven door Modellbahn Union.



Let even op de grote handrem!! Deze is speciaal voor het British Rail netwerk aangebracht. Voor de foto heb ik deze even iets naar voren gehaald middels een lichtere tint, deze is gewoon zwart op het model, maar nu is deze beter te zien! Echt prachtig dat al die typische details zo terug komen op het model.
Staat ook nog op dat de wagen niet voor "gewoon gebruik" is bedoeld en na gebruik weer asap (dat is toch engels??) naar Harwich terug moet worden gestuurd.

Ook de NS Gbs wil ik u niet onthouden, dit zijn ook weer wagens die de moeite waard zijn!



Deze twee Gbs wagens heb ik in een setje gekocht. Doodgewone saaie wagens....of toch niet?



de 01 84 150 0 500-0, hoe verzin je zoiets? Toch zag je soms zulke zaken, net zoals de 1111.



de 01 84 150 0 675-0, dat was een iets jonger exemplaar maar wel klassiek in bruin met zwart chassis en alu-kleurige luiken.



30.12.1979 gereviseerd, met een termijn van 4 jaar, dus tot de kerst 83 geen omkijken naar behalve de 6M beurtjes tussendoor. Maar er ging ook wel eens wat kapot, hier twijfel ik een beetje of de G-P kraan wel goed werkt, want die staat een beetje half.... Wat een geweldig detail!! zo was het gewoon!!



als je wilt gaan rangeren zonder lucht, dan moet je even aan de spuiklep trekken. Die zit er wel bij de Exxactrain Gbs maar het handgreepje moet je even rood aantippen. Is het dan ook nog een automatische losklep, dus je geeft een rukje en het systeem loopt vanzelf helemaal leeg, dan moet je de voorzijde ook nog even wit aantippen!
Op de foto zie je als je de stangetjes volgt ook het 0-vormige handgreepje in zwart.
Alsof je er naast staat!

Kijk eens op internet onder "Lösezug Güterwagen" en je ziet alle vormen en formaten!!

Exacttrain heeft mijn verzameling met deze wagens weer verrijkt! Ik hoop dat ze nog vele unieke modellen gaan uitbrengen want hier wachten we nu al vele jaren op in Nederland en ook België.




« Laatst bewerkt op: 18 June 2019, 22:27:34 door Ronet-1981 »