Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Scratchbuilt
Vandaag om 13:04:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 13:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:51:31
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 12:35:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 12:25:19
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door PaulW
Vandaag om 12:18:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
  

Auteur Topic: De gebintenbaan  (gelezen 5809 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: De gebintenbaan
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2020, 18:42:42 »
Hallo Matthijs,
Dank je voor de antwoorden :)

De eerste vraag die ik nu heb, gaat over de bereikbaarheid.
Als ik het goed begrijp, staat de baan tegen de muur. Echter de diepte is op sommige punten 120 cm. Dat is echt heel ver! Kun je zover reiken? Ook als de baan vol staat met scenery?
Bedenk ook dat die diepte bij de bouw nog lastiger is: een detail aanbrengen/schilderen is lastiger dan het op de rails plaatsen van een ontspoorde lok.
In de hoeken is het nog erger: daar zit je 170 cm van het looppad...
Persoonlijk zou ik proberen de baan iets minder diep te maken. En her en der een mangat inplannen, bv in de hoeken.
Het hoeft trouwens ook niet allemaal kaarsrecht te zijn en te voldoen aan geometrische figuren. De rand van de baan mag best diagonaal of gebogen zijn.

De looppaden zijn 60 cm breed begrijp ik nu. Als doorgang kan dat (net), maar ik zou ook een paar delen inplannen waar het iets breder is. 100 cm bv. Dan heb je voldoende ruimte om te bewegen (ook met meerdere personen). Of kun je een stoel/krukje plaatsen bij een bedieningspaneel.

Wat lengte van de rangeersporen betreft: 94 cm is tussen de wissels neem ik aan? Maar die is niet volledig te gebruiken voor het opstellen van een trein. Je hebt nog wat marges nodig zodat een opgestelde trein profielvrij staat (plaats van de vrijbalk in het echt). Daarnaast is ook 94 cm in H0 niet om over naar huis te schrijven: daar passen een lok met 5 korte goederenwagens op. Ik zou sporen met minimaal 180 cm opstelruimte inplannen, liever nog langer. Je hebt zoveel ruimte voor je modelbaan, probeer dat dan goed te gebruiken.
Ik begrijp je neiging om (te) veel te willen. Daar hebben we hier allemaal last van. Blijkbaar is dat een eigenschap van modelspoorders. :)

Groet, Wim

Bereikbaarheid in de kopse kant van de kamer (noorderlijk) is inderdaad een issue. Een mangat zou ideaal zijn. Idee is nu om links en rechts aan die kopse kant een berg of heuvel te maken, zodat het wat makkelijker is qua scenery. Ergens tussen of in deze bergen/heuvels zou een mangat wel handig zijn.

Het gedeelte van het kopstation is nu 1m breed, maar kan rustig 90 cm worden, of bij uiterste noodzaak 80, in de schetsen is er wat ruimte over.

De ruimte tussen de wissels is inderdaad ongeveer waar ik op doel. Dat betekent dat je op de buitenste sporen tussen de wissels dus ongeveer 94 cm heb om een trein op te bouwen vanuit het voorliggende rangeerterrein, en bij de binnenste sporen iets meer, voor het gemak even afgerond op 1x flex + 2x 23 cm, totaal dus 1,40.

Het is op zich niet teveel te willen, maar we zijn met z'n drieen, en iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Een passagiersstation is voor iedereen een vereiste, ik vind een rangeerterrein leuk, en de anderen willen graag een locomotievenloods met bijbehorend onderhoudsterrein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De gebintenbaan
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2020, 19:20:45 »
Het is op zich niet teveel te willen, maar we zijn met z'n drieen, en iedereen heeft zo zijn voorkeuren.
Dat snap ik, maar het resultaat kan dan nog steeds te veel op te weinig ruimte zijn...  ;D
Ter illustratie: als je maar ruimte had voor een baan 4 x 1 m, hadden jullie nog steeds je eigen voorkeuren gehad, maar zou het zeker niet passen....

Dat gezegd hebbende, ik denk dat jullie eisen allemaal wel passen. Ik vraag me alleen af of het reizigersstation perse een kopstation moet zijn. Je zou ook aan de linker zijde een doorgangsstation kunnen bouwen en aan de rechterkant een rangeerterrein. Het depot kan dan in de hoek bij het reizigersstation (met verbinding naar het rangeerterrein). Het schiereiland met kopsstation kun je dan weglaten. Dat geeft direct ruimte om te lopen en links en rechts ruimte om de diverse themas plaats te geven. Het geeft ook direct meer rust omdat er minder verbindingssporen en minder wissels nodig zijn.

Daarnaast vraag ik me af of jullie eigenlijk wel een kopstation willen. Je bent dan namelijk verplicht om iedere trein van richting te laten veranderen. Bij een treinstel of trek/duwtrein gaat dat eenvoudig, maar getrokken treinen vragen (veel) rangeerwerk. Als je daarvan houdt is dat prima, maar wat je veel ziet, is dat men een kopsstation letterlijk links laat liggen en liever doorrijdt via de hoofdsporen. In dat laatste geval past een doorgangsstation waarschijnlijk beter.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26869
    • Pagina van klaas
Re: De gebintenbaan
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2020, 20:03:16 »
Als je daar met 3 man gaat werken dan zou ik dat plan nog maar eens goed overwegen. De gangpaden zijn dan echt te smal. Je komt elkaar dan letterlijk continu tegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9038
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: De gebintenbaan
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2020, 21:34:54 »
Wordt het een clubbaan of soort familiebaan?

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2020, 08:24:21 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: De gebintenbaan
« Reactie #19 Gepost op: 23 July 2020, 07:27:10 »
Twee opmerkingen op dit baanplan:
- Het loopt wel erg stijfjes en strak langs de randen van de kamer en met krappe standaard bogen. Met deze ruimte kun je zo veel meer.
- Het is alleen een sporenplan en geen baanplan. Wegen, stations, gebouwen e.d. ontbreken terwijl je daar juist in deze fase al over na moet denken.
No dress rehearsel, this is our life.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: De gebintenbaan
« Reactie #20 Gepost op: 27 July 2020, 19:38:00 »
Wordt het een clubbaan of soort familiebaan?

Gr Koen.

Familiebaan. Met zn allen lekker rommelen, maar wel met kwaliteit in het achterhoofd.



Twee opmerkingen op dit baanplan:
- Het loopt wel erg stijfjes en strak langs de randen van de kamer en met krappe standaard bogen. Met deze ruimte kun je zo veel meer.
- Het is alleen een sporenplan en geen baanplan. Wegen, stations, gebouwen e.d. ontbreken terwijl je daar juist in deze fase al over na moet denken.


Graag hoor ik van u wat u bedoelt met zoveel meer :) Baanplan volgt zsm, we zijn volop aan het passen en meten.


Een vraag die bij ons opkwam;

Zorgt het kopstation op deze manier niet voor kortsluiting? Zo ja, hoe dienen we dit op te lossen?