Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 18:24:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Luit
Vandaag om 18:14:17
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:51
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 17:33:02
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 17:11:05
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
  

Auteur Topic: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren  (gelezen 2250 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8396
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Gepost op: 03 September 2019, 15:44:37 »
Net in het nieuwe nummer van Modelspoormagazine (194, blz 52)een artikel over het verweren van een locomotief. Dit onderwerp fascineert mij altijd erg, omdat ik slecht met kleuren ben en ook niet de technische kennis heb om te begrijpen waar nou precies alle vervuiling optreedt. Het zo mooi zijn als iemand eens een handleiding maakt met cirkeltjes en pijltjes waar precies een bepaalde verwering moet en waarom. Zodat je die onderdelen op je eigen lok ook kan vinden. Niet "....en die brengen we met een penseel op alle details aan" of "we nemen nog even de kleuren X en Y erbij om wat extra vuil en ophoping te simuleren", zoals in het artikel wordt geschreven. Interessant artikel hoor, daar niet van, maar er wordt weer van je geacht over de technische kennis te beschikken.

Maar dat terzijde (in de hoop dat een auteur het oppikt). Het gaat nu even over de gebruikte verf. In het artikel wordt Lifecolor gebruikt, een acrylverf. Ik heb een grote collectie Vallejoverf, ook acryl. Nu worden deze merken in het artikel ook vergeleken en wordt geschreven dat Lifecolor het voordeel heeft "schier oneindig verdunbaar te zijn, maar toch nog een behoorlijke 'film' achter te laten die niet blijkt te scheuren".

Mijn vraag dus: heeft er iemand ervaring met beide verven? Ik ben benieuwd naar de ervaring en of het het waard is Lifecolor te gaan bestellen. Ik heb al zoveel verf, dus ik vraag me af of het zin heeft hier de Rail Weathering set nog aan toe te voegen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2019, 16:54:04 »
Sven, ik ben dus (onder meer) ook een "gebruiker" van de LifeColor Acryl verf reeksen.

Vroeger had ik acryl van Aleenes maar die blijkt in België bijna niet meer verkrijgbaar, bovendien is de pigmentkorrel iets grover dan deze van Vallejo, Mig, AK of LifeColor. LifeColor is toen mijn vervanger geworden door het aanbod van verschillende sets aan een redelijke prijs.

Schildert LifeColor nu "beter" dan de andere fabrikanten? Ik durf het niet echt te zeggen. Ik gebruik ook een aantal sets van Vallejo en ben daar ook best tevreden over.
Het enige voordeel dat LifeColor naar mijn gevoel heeft is de grote opening van het potje. Het is een schroefdeksel en ik neem de verf veelal op vanop het dekseltje, iets dat met de andere druppelaars niet kan. Je krijgt dan het idee dat je minder verf verspilt en dat argument wordt dankbaar ter harte genomen door de verkopers van LifeColor. Nadeel is dat je potje openstaat en je verf eigenlijk opdroogt in het potje.
Qua assortiment maakt het niet uit welke fabrikant je neemt, hun gamma's bieden bijna allemaal eenzelfde assortiment aan verfjes, washes, ... aan.

Als we het dan toch over voordelen van LifeColor ten opzichte van de andere willen hebben, dan is het inderdaad wel de mogelijkheid om het geschilderde oppervlak langer "nat" te houden zonder echt aan kleurdiepte te verliezen. Dat is bij het verweren natuurlijk een groot voordeel om "nat-in-nat" te werken. En laat dat nu net mijn voorkeur zijn wanneer ik verweer en zelfs gewoon schilder.
Ook is mijn penseelwerk veel strakker met LifeColor dan ik het met Vallejo krijg. Ervaring met het spuiten van de verschillende soorten heb ik nog niet.

Sta me dan ook toe om te melden dat ik recentelijk nog een andere speler op de markt ontdekt heb die op dat gebied zelfs nog beter scoort, namelijk True Earth met zijn SDW (Slow Drying Washes). Verfjes en washes die schilderen als een olieverf, dekkend in 1 laag of verdund gebruik als wash, pinwash, streaks,...  en bovendien waterverdunbaar zijn. Deze zouden als drager voor het pigment een bepaald resin gebruiken dat die lange droogtijd kan garanderen. Voordeel is dat je op het model kleuren kan gaan blenden waardoor je veel meer effecten krijgt dan een voorgemengde kleur in je mengschaaltje. Bovendien zijn ze zonder problemen aan te brengen op verse geplaatste en uitgewassen olieverfjes (bv van de MIG Oilbrushes).
Een test in de club door twee kleuren te mengen op een cellofaantje om een bepaalde tint te krijgen voor het verweren van inox wagons bleek heel vlot te werken. Bovendien was 1 MAAND na die test het restant van de verf op het cellofaan nog steeds bruikbaar om te schilderen.

Zoals je ziet heeft elke verffabrikant zijn voor- en nadelen. Voorlopig is het voor mij LifeColor met een aanvulling van True Earth.
Voor de grote vlakken en het grof geschut loop ik wel even om een paar tubes acryl verf naar de Action of Lucas Creatif, dat is iets minder duur voor dat soort van werk.
Voor de onderkant van mijn wagons gebruik ik trouwens een mengeling van het bruin en zwart van Action tubes. Is er over, geen probleem, opvegen en afwassen, kost toch bijna niets.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2707
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2019, 21:47:21 »
Das weer nog eens een duidelijke en goede uitleg.
Bedankt Frans !

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8396
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Lifecolor in vergelijking met Vallejo voor het verweren
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2019, 23:52:33 »
Frans, erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal die True Earth eens zoeken. Het spreekt mij zeer aan dat je er over olieverf mee kan werken. Ik had zo gedacht om een zwarte lok een dunne laag witte of creme olieverf te geven om het zwart fletser te maken.

Ik vind het juist weer een voordeel dat Vallejo in die spuitpotjes komt. Gewoon een drupje verf om mee te werken is vaak genoeg. Dat is makkelijk doseren en, inderdaad, de verf in het flesje droogt dan niet uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.