Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: ProRail test zelfrijdende trein  (gelezen 4801 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2018, 16:52:30 »
Echt waar Thom?!? Bij ons in Leiden staat er gelukkig nog  iemand met een zwengel de overwegbomen naar beneden te draaien en waar er geen overwegbomen zijn wordt nog rustiek gevlagd.

Maar zonder gekheid: ik begrijp van sommigen hier dat eerst alle overwegen ongelijkvloers moeten zijn en alle perrons voorzien “springbeveiliging” voordat de trein veilig automatisch kan gaan rijden.
Ik concludeer daaruit dat kennelijk een machinist in een trein, althans in de beleving van het publiek, nog kan ingrijpen in bepaalde bijzondere situaties. Ik dacht zelf dat het installeren van wat geavanceerde sensoren, die iets meer zijn dan wielentellers of bezetmelders van het spoor, hier iets zouden kunnen toevoegen.
Een overweg kan bijv al langer dan 15s geblokkeerd zijn, nog voordat de bomen sluiten, bijv met een vrachtwagen die vast zit op overweg. Er kan bijv iemand van het perron zijn gevallen die een machinist tijdig nog kan opvallen. Dat zijn situaties waar een machinist in bepaalde gevallen nog wat zou kunnen doen.
Met extra sensoren op overwegen en bij perrons moet dit ook geautomatiseerd veilig kunnen, wellicht bij overwegen zelfs beter dan een machinist. Daar dacht ik aan. Meer niet.

Fijne kerst allemaal!

Robbedoes
Ik snap je idee :)

Maar dat is dus het probleem, een overweg sluit 15 seconden voor dat de trein daarop arriveert, en in die 15 seconden krijg je een 140 km/u rijdende trein niet meer tot stilstand.

Door wissels en stops aan perrons voor overwegen is het technisch moeilijk om een eerdere aankondiging te hebben dan die 15 seconden nu, maar een Machinist kan al eerder een beeld hebben van wat er op de overweg gebeurd, en kan ook anticiperen op iemand die op het laatste moment nog onder een sluitende overwegboom door glipt (al is dat maar op de typhoon gaan staan).

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2019, 12:21:46 »
Inmiddels wordt er ook met een passagierstrein getest:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206132/Test-zelfrijdende-trein-straks-ook-met-passagiers
Op ATB-NG ipv met een goederentrein op de Betuwelijn met ERTMS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2019, 14:30:08 »
Inderdaad met ATB NG wat dan ook eigenlijk helemaal geen ATB is maar eerder een vereenvoudigde vorm van ERTMS.
Verschil, ATB NG en ERTMS werken met bakens, ATB met een signaal door het spoor.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2019, 22:37:00 »
ATB-NG lijkt erg op ETCS (Application) Level 1  (de laatste is een interoperabele versie, zeg maar; de eerste is proprietary van Alstom).
ETCS Level 2 (en 3) gebruikt ook wel bakens ("balises") maar alleen voor plaatsbepaling en enkele vaste opdrachten ("schakel om naar" e.d.), maar gebruikt een radioverbinding (GSM-R) om de bewegingsautorisatie (Movement Authority) naar de trein te sturen (wat bij Level 1 alleen bij de bakens kan, dus ook het herroepen).

Iedereen praat in Nederland telkens over ERTMS (European Traffic Management System) maar dat lijkt meer om te verbloemen dat de helft ervan er gewoon nog niet is. ERTMS zou bestaan uit ETCS (European Train Control System = interoperabele communicatie tussen wal en trein inclusief "ATB"-functionaliteit aan treinzijde) en ETML (European Traffic Management Layer), dus een gestandaardiseerde verkeersmanagementlaag. Ook om dat te verbloemen of gewoon uit luie onwetendheid zijn er ook mensen geweest die beweerden dat ERTMS = ETCS + GSM-R. Die nitwits kunnen dan dus niet uitleggen hoe ETCS Level 2 en Level 3 dan werken, want zonder GSM-R (formeel alleen voor opzetten van verbinding, maar vooralsnog voor alle communicatie) heb je dat niet.