Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:29:25
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 20:28:59
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:01:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:36:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:32:03
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Keska
Vandaag om 18:33:03
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
  

Auteur Topic: ProRail test zelfrijdende trein  (gelezen 5061 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2018, 16:52:30 »
Echt waar Thom?!? Bij ons in Leiden staat er gelukkig nog  iemand met een zwengel de overwegbomen naar beneden te draaien en waar er geen overwegbomen zijn wordt nog rustiek gevlagd.

Maar zonder gekheid: ik begrijp van sommigen hier dat eerst alle overwegen ongelijkvloers moeten zijn en alle perrons voorzien “springbeveiliging” voordat de trein veilig automatisch kan gaan rijden.
Ik concludeer daaruit dat kennelijk een machinist in een trein, althans in de beleving van het publiek, nog kan ingrijpen in bepaalde bijzondere situaties. Ik dacht zelf dat het installeren van wat geavanceerde sensoren, die iets meer zijn dan wielentellers of bezetmelders van het spoor, hier iets zouden kunnen toevoegen.
Een overweg kan bijv al langer dan 15s geblokkeerd zijn, nog voordat de bomen sluiten, bijv met een vrachtwagen die vast zit op overweg. Er kan bijv iemand van het perron zijn gevallen die een machinist tijdig nog kan opvallen. Dat zijn situaties waar een machinist in bepaalde gevallen nog wat zou kunnen doen.
Met extra sensoren op overwegen en bij perrons moet dit ook geautomatiseerd veilig kunnen, wellicht bij overwegen zelfs beter dan een machinist. Daar dacht ik aan. Meer niet.

Fijne kerst allemaal!

Robbedoes
Ik snap je idee :)

Maar dat is dus het probleem, een overweg sluit 15 seconden voor dat de trein daarop arriveert, en in die 15 seconden krijg je een 140 km/u rijdende trein niet meer tot stilstand.

Door wissels en stops aan perrons voor overwegen is het technisch moeilijk om een eerdere aankondiging te hebben dan die 15 seconden nu, maar een Machinist kan al eerder een beeld hebben van wat er op de overweg gebeurd, en kan ook anticiperen op iemand die op het laatste moment nog onder een sluitende overwegboom door glipt (al is dat maar op de typhoon gaan staan).

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #16 Gepost op: 16 March 2019, 12:21:46 »
Inmiddels wordt er ook met een passagierstrein getest:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206132/Test-zelfrijdende-trein-straks-ook-met-passagiers
Op ATB-NG ipv met een goederentrein op de Betuwelijn met ERTMS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2019, 14:30:08 »
Inderdaad met ATB NG wat dan ook eigenlijk helemaal geen ATB is maar eerder een vereenvoudigde vorm van ERTMS.
Verschil, ATB NG en ERTMS werken met bakens, ATB met een signaal door het spoor.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: ProRail test zelfrijdende trein
« Reactie #18 Gepost op: 16 March 2019, 22:37:00 »
ATB-NG lijkt erg op ETCS (Application) Level 1  (de laatste is een interoperabele versie, zeg maar; de eerste is proprietary van Alstom).
ETCS Level 2 (en 3) gebruikt ook wel bakens ("balises") maar alleen voor plaatsbepaling en enkele vaste opdrachten ("schakel om naar" e.d.), maar gebruikt een radioverbinding (GSM-R) om de bewegingsautorisatie (Movement Authority) naar de trein te sturen (wat bij Level 1 alleen bij de bakens kan, dus ook het herroepen).

Iedereen praat in Nederland telkens over ERTMS (European Traffic Management System) maar dat lijkt meer om te verbloemen dat de helft ervan er gewoon nog niet is. ERTMS zou bestaan uit ETCS (European Train Control System = interoperabele communicatie tussen wal en trein inclusief "ATB"-functionaliteit aan treinzijde) en ETML (European Traffic Management Layer), dus een gestandaardiseerde verkeersmanagementlaag. Ook om dat te verbloemen of gewoon uit luie onwetendheid zijn er ook mensen geweest die beweerden dat ERTMS = ETCS + GSM-R. Die nitwits kunnen dan dus niet uitleggen hoe ETCS Level 2 en Level 3 dan werken, want zonder GSM-R (formeel alleen voor opzetten van verbinding, maar vooralsnog voor alle communicatie) heb je dat niet.