Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:13:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door hervé
Vandaag om 22:10:17
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door hervé
Vandaag om 21:56:03
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door hervé
Vandaag om 21:53:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 21:50:39
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 21:37:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 21:36:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:23:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:21:52
Piko 2025 door RikJ
Vandaag om 21:08:56
Märklin 2025 door W. Thomas
Vandaag om 20:34:19
NS 8800 in spoor 0 door Noud
Vandaag om 20:22:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:24
Roco 2025 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:36:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:00:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:40:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 18:24:23
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:14:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:57:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
Vandaag om 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 15:55:37
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:08:56
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:20:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 11:49:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Simplex
Vandaag om 10:57:57
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 5515 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 May 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 May 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail