Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
Vandaag om 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
Vandaag om 23:16:25
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Eelco Storm
Vandaag om 23:15:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
  

Auteur Topic: Enkelsporig portaal vraagje  (gelezen 4283 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 19 December 2018, 14:12:28 »
Volgens mij bouwt een portaal wel lekker makkelijk. Twee palen neezetten, dwarsbalk erover en doorrrrr. Bij losse palen moet je twee keer een dwarsbalk bevestigen.
No dress rehearsel, this is our life.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 19 December 2018, 14:33:24 »
Ik denk inderdaad dat een portaal mechanisch veel stabieler is, waarbij (trek-)krachten van de draden door de dwarsverbinding beter over de twee funderingen verdeeld worden.
Dat in Nederland met portalen wordt gewerkt en in Duitsland niet is natuurlijk ook historisch. De meeste spoorlijnen zijn in het stoomtijdperk aangelegd en niet ontworpen op de elektrificatie die pas decennia later werd uitgevoerd. De eerste lijn in Nederland die werd geëlektrificeerd was de oude lijn. Deze 19e eeuwse lijn ligt op veel plekken niet op een dijklichaam. De portalen moeten dus direct in de slappe grond gefundeerd worden. Ook de Hollandse lijnen en het middennet die voor de oorlog met DIN portalen werden geëlektrificeerd gingen over slappe grond met weinig tot geen dijklichamen. Dan kan je beter aan de veilige/stabiele kant gaan zitten door overal portalen met dwarsverbinding te bouwen. Na de oorlog is men gewoon doorgegaan met het bouwen van (soortgelijke betonnen) constructies.
Bij moderne lijnen (Schiphollijn, 4-sporig maken Amsterdam-Utrecht, Utrecht-Woerden, Den Haag-Leiden, Betuweroute, HSL, Hanzelijn) die direct zijn geëlektrificeerd is het het dijklichaam en de fundering ontworpen op de krachten van moderne zware treinen met hoge snelheid, waardoor er geen noodzaak is voor een dwarsverbinding op de bovenleidingmasten.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 19 December 2018, 17:48:44 »
Hoi hoi!
Volgens mij is de Oude lijn met losse masten geelektrificeerd. Later heeft men er met dwarsverbindingen portalen van gemaakt.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 19 December 2018, 18:11:13 »
Met een tegenboog heeft het volgens mij niets te maken aangezien een paar honderd meter verderop zo'n portaal op een recht stuk staat. Als je op de eerste link 180 graden draait staat nog derde portaal na de overweg. Ik dacht dat het iets te maken zou kunnen hebben met passerend vrachtverkeer maar dan zou je niet de enkele mast midden op de overweg verwachten. Heel oud is het ook niet want het spoor naar Tata is dertig jaar geleden pas onder de draad gebracht.

Deze portalen staan daar met een speciale reden, wat Rick zegt klopt heel aardig, het heeft namelijk met het vrachtverkeer te maken, hier komen namelijk vaak extra hoge transporten.
De overwegen rond Tata zijn zo geconstrueerd dat op een eenvoudige manier de bovenleiding los gezet kan worden, dwz de afspanning zonder druk zetten, hierdoor kunnen zowel de bovenleiding als de draagdraad omhoog gehangen worden.
Als er goed ingezoomd wordt op de foto's zie je in het midden van het portaal twee haken zitten van verschillende lengte, hier kunnen de draden tijdelijk in opgehangen worden. Het enkele portaal tussen de rijbanen in heeft een soort gelijke constructie.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 19 December 2018, 20:38:44 »
Hoi hoi!
Volgens mij is de Oude lijn met losse masten geelektrificeerd. Later heeft men er met dwarsverbindingen portalen van gemaakt.
Ja je hebt helemaal gelijk! Er stond me al zoiets van bij dat de hele boel was afgespannen tussen de twee palen zonder horizontale duwstangen of dwarsverbindingen! Maar blijkbaar was het toch nodig om vrij snel na de eerste aanleg dwarsverbindingen toe te voegen om de constructie stabiel te houden.