Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minitrix wissels verbranden door Patrick1977
Vandaag om 20:37:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:28:55
Boosters en keerlus door rjr
Vandaag om 20:24:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:07:21
NS Gs Goederenwagons door sneek
Vandaag om 19:40:10
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door martijnhaman
Vandaag om 19:33:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:28:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:26
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 19:19:46
Onshape gebruikersgroep door Boertje
Vandaag om 19:17:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:55:15
Vraag stoomlocomotieven door Overet
Vandaag om 18:54:24
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Ardin
Vandaag om 18:49:41
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:29
Kleuren thalys/eurostar door VAM65
Vandaag om 17:41:55
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:09:15
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 16:51:07
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 16:04:27
De kleur van de Rail4Chem (BR185 locomotieven) door Montanbahn
Vandaag om 15:39:51
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Train o Matic smart power pack door Reinout van Rees
Vandaag om 15:10:39
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door VulcanRaven
Vandaag om 15:09:14
ecos2 koppelen met handregelaar. door Ronaldk
Vandaag om 14:42:24
Bouw graafmachine Artitec. door Floris Dilz
Vandaag om 14:41:15
Veranderen adres Märklin 37120 NS lok 1211 door Jelmer
Vandaag om 14:30:15
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:15:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 14:09:51
bufferbalken BR 141 Fleischmann H0 door Quinzeedied
Vandaag om 13:54:44
Marklin 37901, DB 290, loopt niet meer... door borotof
Vandaag om 13:16:17
Probleem met aansturen wissels in rocrail door Winnie
Vandaag om 13:13:53

Auteur Topic: Revier Rheinbrenner (H0)  (gelezen 7608 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Revier Rheinbrenner (H0)
« Reactie #30 Gepost op: 05 January 2026, 16:21:06 »
Wel een flinke ruimte waar je wat mee kan! Ik had zelf destijds 60cm en vond dat wel wat krap. Maar het is natuurlijk persoonlijk, wat je fijn vindt. Ik weet niet of je erg handig bent, maar je zou een iets meer vloeiende voorkant kunnen maken, dan kan je af en toe een module iets breder maken en dan aan de overzijde smaller?

Groeten,
Rogier

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2026, 16:33:09 »
Werken vanuit 122x70 als basis komt wel ongunstig uit als je de platen wil laten zagen. Dan eindig je met een hoop duur resthout.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2026, 16:38:12 »
Mbt de armreikwijdte zou je de middenpoot juist iets breder kunnen maken en de stukken langs de wanden iets smaller.
De middenpoot is van beide zijden bereikbaar terwijl de stukken langs de wanden maar van een kant.

Eea hangt natuurlijk ook samen met de inrichting van de diverse delen.

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #33 Gepost op: 05 January 2026, 17:14:28 »
Werken vanuit 122x70 als basis komt wel ongunstig uit als je de platen wil laten zagen. Dan eindig je met een hoop duur resthout.

Ook mijn eerste gedachte.. Maar in principe hou je een strook van Plusminus 340.mm over als platen van 2440x1220 neemt.
Als je die nog een keer door de midden doet.. kun je een mooie stevige voor kant van maken.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 11:27:57 »
Dank allen voor de reacties!

Gedachte was inderdaad platen van 122 x 244 te nemen. Met 3 x 70 en 2 zaagsneden blijft mooi restmateriaal over. Korte stukken die de platen met elkaar kunnen verbinden. Heb van het vorige huis een hoop hout meegesjouwd, zo goedkoop is dat spul nu ook weer niet en weggooien/opbranden dan ook beetje zonde.

De breedte van 70 is met name tot stand gekomen vanwege de loopruimte, en ook de genoemde bereikbaarheid. Ik had wat metingen uitgevoerd door een Europallet op hoogte te brengen. Die zijn 80 breed, en dat werd net even te gek. Ben zelf 2 meter en met een normaal postuur (dus geen benen van 50 centimeter en armen van 150) kom je een heel eind, het zou wel ten koste gaan van de loopruimte.
Voor de middenpoot heb ik inderdaad 80 breed overwogen, met 2 keer 60 aan de lange zijde kom je dan op totaal 200, wat meer loopruimte op zou leveren. Ik ga er alleen qua loopruimte al op vooruit, en met platen van 60 en alleen een bredere middenpoot zou het totale baanoppervlak minder zijn dan nu. De bereikbaarheid van de hoeken zou wel problematisch kunnen worden als ik niet al had besloten de rechte hoeken er uit te halen.

Middenpoot krijgt een functie waarbij ik toch niet de hele infrastructuur uit ga beelden, alleen het spoorse en de directe omgeving daarvan. Het gaat in de lengte doormidden, aan de ene kant 2 sporen voor overslag containers/opleggers en aan de andere kant 2 sporen voor elk 14 4-assige ketelwagens. In beide gevallen zijn de bedrijfsterreinen veel groter, wordt dus niet uitgebeeld.

@Rogier: Ben niet overdreven handig nee, waarmee ook weer is verklaard waarom het geen high end-modelbouw gaat worden ;-). In meerdere gevallen ben ik ook gebaat bij lange rechte sporen. Naast de middenpoot ook op de langste zijde, omdat ik daar een koplading wil voor mijn autotrein. Op die langste zijden komen ook de aankomst/vertreksporen, de sorteer- en wat opstelsporen, de losweg en een klein depot met tankplaat.
Op de kortere zijde parallel aan de middenpoot komt de hoofdbaan ongeveer in het midden te liggen, dan hoop ik gunstig uit te komen richting de brug. Ik had dit op mijn vorige baan ook, en dezelfde bebouwing gaat ook op dit stuk terugkomen:

Edit: Hier waren de platen 60 breed.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:50:44 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 14:14:58 »
Kijk, je hebt er in elk geval over na gedacht. Gezien de volumes hout die je mogelijk nodig hebt, is misschien een vakhandel interessant. Goedkoper en beter dan de bouwmarkt en zagen vaak op maat. Ik ga zelf bv naar Van der Leeden in Ermelo (het staat mij bij dat je ook in de buurt woont) maar lokaal is er ook vast iets.

Ik wil het niet te moeilijk maken voor je, maar je hebt een aardige ruimte en lange treinen. Zou een schaduwstation niet een overweging zijn? Dat komt je treinverloop (zeker bij lange treinen) ten goede. Je hebt er namelijk ruimte genoeg voor? Al is het maar ergens een spoor omlaag wat elders weer omhoog komt, waar je een paar treinen naast elkaar kwijt kan. Het hoeft niet lastig te zijn.....

Groeten,
Rogier

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 14:25:24 »
Nog een ding wat me opviel.

Je geeft in je startpost aan dat je het rijden leuker vindt dan het bouwen, tegelijkertijd ben je ook bezig om een enorm oppervlak te maken dat je dan weer "moet" invullen. Is dat niet een soort van paradox?

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 15:24:54 »
@Sikko: Ik snap je opmerking. Met bouwen doelde ik op de hoogstandjes die hier soms op het forum (en op evenementen) te zien zijn. Ik hou het meest vlak, en met zaken die door velen vervloekt worden zoals kant en klare boompjes en grasmatten. En ik vind een beetje bouwen wel leuk, maar wil me niet scharen onder de meute die meer dan een decennia niet verder komen dan wat houtwerk en rails, al dan niet met wat scenery, en al dan niet rijvaardig. Het leven is er te kort voor.
Veel bebouwing heb ik meeverhuisd en kan zo weer worden gebruikt, dat scheelt ook tijd. Voor wat (te veel) schade heeft heb ik van meerdere bouwdozen dezelfde ongebouwd nog als reserve. Waarbij je dus ook kunt constateren dat zelf een gebouw maken van styreen en aanverwante artikelen en verven bij mij ook niet aan de orde is ;-). Zie de stijl van de 2 geplaatste foto's zoiets wordt het weer, en hopelijk toch ook kwalitatief een beetje beter.

@Rogier: Houthandel goed idee. Hoogteverschil ben en blijf ik huiverig voor. Enerzijds omdat ik materieel heb (goederenwagens) wat moeite heeft met hoogteverschillen, anderzijds omdat ik bonte goederentreinen en rangeren leuk vind. Zoals bij mijn vorige 2 modelbanen heb gedaan wordt het nu weer, ik stel bonte treinen samen (Unit Cargo, als je het zo noemen wilt) en ga er na binnenkomst lekker mee rangeren. Ik hoef geen reizigerstreinen te stallen, want: Die komen er in het geheel niet.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 15:34:54 »
Ik snap je huiverigheid voor hoogteverschillen. Wat ook zou kunnen is dat je bv je achtergrond (al dan niet afneembaar) bv 10 a 15 cm naar voren plaatst, zodat je daarachter 2 opstelsporen kan maken. Gezien de lengtes die je hebt, moet je daar wel 2 of misschien wel 4 treinen kwijt kunnen. Je diepte effect is dan vergelijkbaar met je huidige baan, maar je hebt iets meer mogelijkheden.

Leuk, een opzet met alleen maar goederenspul. En je moet sowieso doen waar jij blij van wordt  (y)