Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 19:27:09
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:26:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:10:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
selivio
Vandaag
om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:57:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:27:57
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 18:23:11
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 18:05:24
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
Mijn geweatherde modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 17:39:45
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeersein Duitse trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeersein Duitse trein (gelezen 1933 keer)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
«
Gepost op:
25 November 2018, 16:45:45 »
Hallo,
Weet iemand welke seinen een Duitse lok aanhad tijdens het rangeren? In Nederland is het toch één frontsein aan beide kanten? Is dit in het Duits ook?
Groeten Mechiel
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1384
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #1 Gepost op:
25 November 2018, 16:53:40 »
Volgens mij beide zijden drie lichten.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #2 Gepost op:
25 November 2018, 16:55:09 »
En dan alle 6 wit/geel?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1384
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #3 Gepost op:
25 November 2018, 16:55:41 »
Ja.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #4 Gepost op:
25 November 2018, 21:39:15 »
Het hangt een beetje van het tijdperk af. Tegenwoordig wordt ook vaak een enkel licht, zoals in Nederland, gebruikt.
In mijn tijdperk, 1970, hadden veel loks nog niet zo'n rangeerlicht. Toen was het gebruikelijk aan beide kanten 3 lichten te voeren. Ik kreeg de indruk dat echte rangeerloks in die tijd ook 1 licht aankonden.
Mits.... het donker was of als er overwegen gekruist moesten worden. Want anders hadden ze gewoon géén licht aan.
Dus... beetje afhankelijk van je periode.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #5 Gepost op:
25 November 2018, 21:46:53 »
Ik rij tijdperk 3 en de loc ga ik echt alleen inzetten om te rangeren, dus welke van de 2 zou dan realistisch zijn?
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #6 Gepost op:
25 November 2018, 23:38:28 »
Tijdperk III? Ik neem even aan dat het niet dermate vroeg in III is dat je nog met tweepitters rijdt maar dat het al driepitters zijn.
Naar wat ik heb gegoogled en gehoord zijn de volgende drie dingen waar:
Overdag was het licht normaliter uit. Raar voor ons uit de tegenwoordige tijd! Het stond aan als het pestweer was of als het donker was. En uitzonderingen zoals trek/duwtreinen.
Bij rangeren hoefde het licht alleen (extra) aan als er een overweg werd overgestoken. Zo'n overpad tussen twee lage perrons gold ook. Op een rangeerterrein kon je dus normaliter je gang gaan.
Als het licht dan überhaupt al aan moest: reguliere loks hadden gewoon drie pitjes. Aan beide kanten. Als je op een Duits forum ernaar wilt zoeken: "doppel-A" is de term. Zo'n enkel pitje, dat had je volgens mij alleen bij specifieke rangeerloks. Een v90, een v60, een Köfje, daar verwacht ik het bij.
Ach, volgens mij kan je met een "doppel-A", dus drie pitjes aan beide kanten, niet verkeerd gaan. Of met overdag gewoon zonder licht rijden: ook goed.
Het enkele pitje, dat
vermoed
ik bij rangeerloks. Ik ga het bij m'n 290/v90 op mijn modelbaan die in 1970 speelt in ieder geval inbouwen, volgens mij was dat toen al ingevoerd. 100% weet ik het niet, helaas. En snel googlen helpt me ook niet verder.
Dus als jij nog iets vind: gelijk melden
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Wies
Offline
Berichten: 1171
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #7 Gepost op:
26 November 2018, 09:20:56 »
Hallo Mechiel,
Ik heb even gesnuffeld en dit gevonden in het Signalbuch DB (geldig vanaf 15 december 1959). Over het rangeersignaal staat het volgende.
Signal Fz 1 – rangeerlocomotiefsignaal
Overdag: geen bijzonder signaal
Nachtsignaal: voor en achter een wit licht, ter hoogte van de buffer. In plaats van het licht aan de voorkant kan ook “Zg 1a” worden gebruikt. “Zg 1a” betekent drie lichten (“A”) en moet worden gebruikt bij “onbewaakte overgangen” wanneer de locomotief voorop rijdt (zoals al opgemerkt door Reinout).
Wanneer je alles overdag laat plaatsvinden, heb je geen verlichting nodig (tenzij je op een baanvak met een tunnel rijdt).
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1747
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #8 Gepost op:
26 November 2018, 09:50:49 »
Hallo
En tegenwoordig is het eigenlijk nog hetzelfde.
Dikke pil voor de liefhebber.
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355720/e8f119eef14f0b915191c78dbbd11c51/rw_301_aktualisierung_10-data.pdf
Fz vanaf pagina 145.
Bart
Gelogd
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #9 Gepost op:
26 November 2018, 23:31:18 »
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?
En ik vind dit nu net, beetje verwarrend, want hier staat alleen drie punts verlichting voor, of is dit weer een ander tijdperk?
«
Laatst bewerkt op: 26 November 2018, 23:38:44 door Mechiel_
»
Gelogd
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1747
Re: Rangeersein Duitse trein
«
Reactie #10 Gepost op:
27 November 2018, 00:17:39 »
Citaat van: Mechiel_ op 26 November 2018, 23:31:18
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?
Hallo
Bij overdag over een onbewaakte spoorwegovergan moet er verlichting gevoerd worden.
Of dit nou 1, of 3 lichtjes zijn is verder niet van belang.
Licht aan dus.
Jouw tabelletje is op zich wel juist, maar niet volledig.
Het enkele lichtje Fz1 staat er niet op, en tegenwoordig wordt er vaak gerangeerd met alleen de onderste 2 lampen aan.
Dit geldt als een lok geen deel uitmaakt van de trein.
Wordt voornamelijk bij het samenstellen van reizigerstreinen gebruikt.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 00:26:54 door Bahn-AG
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeersein Duitse trein