Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje
door
Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag
door
Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool
door
NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien
door
Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw.
door
Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026
door
Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025
door
tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort
door
meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model
door
Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer
door
R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bram S
11 August 2025, 15:16:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper? (gelezen 1498 keer)
bask185
Offline
Berichten: 5009
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
«
Gepost op:
02 November 2018, 10:16:27 »
Ik heb gister wat spulletjes binnen gekregen om een schakelpaneel te bouwen voor m'n nieuwe rangeerbaan. En dit weekend wil ik met de bouw en met de software v/h paneel beginnen. De besturing van de treinen wordt door een arduino icm DCC geregeld omdat ik hiermee 100% zeker ben dat ik niet tegen limitaties aanloop.
Als optie wil ik dat een loc vol geautomatiseerd een stam wagonnen over een een ontkoppelrail kan trekken en vervolgens elke wagon op een bepaalde positie zetten en misschien ook andersom, maar dat is iets lastiger.
Het is bijvoorbeeld best tricky om op tijd bij het aankoppelen te stoppen, de wagonnen over de ontkoppelrail te trekken en dan de ontkoppel rail te activeren. Ik heb uiteindelijk het volgende bedacht:
De contact rail is links van de ontkoppelaar. Het idee is dat de rangeerloc bij het aankoppelen de stam doorduwt totdat de contact rail wordt verbroken (zo weet je dat de loc gearriveerd is). Dan moet de loc terug rijden totdat het wagonnetje weer op de contactrail staat. Hierbij moet ik ook de tijd in de gaten houden, als het contact niet gemaakt wordt binnen bepaalde tijd, dan weet je dat de loc niet gekoppeld is. Als de loc gekoppeld is, moet; de loc weer stoppen, de ontkoppelaar geactiveerd worden, de loc weer verder rijden met de ontkoppelde wagon. Tussen deze stapjes komen ook nog tijdsvertragingen te zitten.
Als een loc, zeg een Ns2200, een wagonstam af komt zetten, dan moet de controller er rekening meehouden dat de 2200 2 draaistellen heeft en dat hij 2x over de contactrail (lengte van de contactrail is ~3.5cm) moet rijden. Een hippel zou maar 1x over de contactrail rijden. En dan moet de contactrail nog 1x gemaakt worden zodat de wagonnen goed staan voor het loskoppelen.
Mijn punt is dus dat je bij het automatiseren van een dergelijk systeem best wel complexe routines kan krijgen waarbij je afhankelijk ben van de as indeling van je loc en waarbij contacten binnen bepaalde tijden gemaakt moeten worden.
Nu is mijn vraag. Stel ik hang m'n CS2 aan deze baan en ik neem een laptop met Itrain of koploper. Is het dan ook mogelijk om hetgeen wat ik net beschreven heb, te automatiseren? Kan je bijvoorbeeld de as indeling van de loc laten meetellen?? Ik heb zelf nog nooit met een dergelijk computerprogramma gewerkt dus ik weet niet wat allemaal kan en vooral wat het allemaal niet kan.
«
Laatst bewerkt op: 03 November 2018, 00:49:49 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17924
Modelrailroading is fun!
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #1 Gepost op:
02 November 2018, 10:27:00 »
Itrain of koploper? Je praat over beide maar in je topictitel staat alleen Itrain?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
bask185
Offline
Berichten: 5009
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #2 Gepost op:
02 November 2018, 11:15:29 »
nou ik zou het eigenlijk wel van beiden willen weten, maar ik hoorde dat Itrain beter zou zijn, dus laten we het beperken tot Itrain.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
PieterHa
Offline
Berichten: 72
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #3 Gepost op:
02 November 2018, 23:20:57 »
Ik ken het contactrail van vroeger voor de detectie van een trein om een sein te bedienen.
Tegenwoordig zie ik veel stroomdetectie secties waarvan je zelf de lengte bepaald. Als je het over dit soort secties hebt zou het geen optie zijn om de sectie zo kort te hebben dat je voor een draaistel per wiel een melding zou krijgen zodat je de wielen zou kunt registeren?
Nu weet ik niet of itrain volgens dit principe kan werken maar je zou wel een nauwkeurige positie bepaling kunnen doen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?