Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34
  

Auteur Topic: Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?  (gelezen 1498 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
« Gepost op: 02 November 2018, 10:16:27 »
Ik heb gister wat spulletjes binnen gekregen om een schakelpaneel te bouwen voor m'n nieuwe rangeerbaan. En dit weekend wil ik met de bouw en met de software v/h paneel beginnen. De besturing van de treinen wordt door een arduino icm DCC geregeld omdat ik hiermee 100% zeker ben dat ik niet tegen limitaties aanloop.
 
Als optie wil ik dat een loc vol geautomatiseerd een stam wagonnen over een een ontkoppelrail kan trekken en vervolgens elke wagon op een bepaalde positie zetten en misschien ook andersom, maar dat is iets lastiger.

Het is bijvoorbeeld best tricky om op tijd bij het aankoppelen te stoppen, de wagonnen over de ontkoppelrail te trekken en dan de ontkoppel rail te activeren. Ik heb uiteindelijk het volgende bedacht:

De contact rail is links van de ontkoppelaar. Het idee is dat de rangeerloc bij het aankoppelen de stam doorduwt totdat de contact rail wordt verbroken (zo weet je dat de loc gearriveerd is). Dan moet de loc terug rijden totdat het wagonnetje weer op de contactrail staat. Hierbij moet ik ook de tijd in de gaten houden, als het contact niet gemaakt wordt binnen bepaalde tijd, dan weet je dat de loc niet gekoppeld is. Als de loc gekoppeld is, moet; de loc weer stoppen, de ontkoppelaar geactiveerd worden, de loc weer verder rijden met de ontkoppelde wagon. Tussen deze stapjes komen ook nog tijdsvertragingen te zitten.

Als een loc, zeg een Ns2200, een wagonstam af komt zetten, dan moet de controller er rekening meehouden dat de 2200 2 draaistellen heeft en dat hij 2x over de contactrail (lengte van de contactrail is ~3.5cm) moet rijden. Een hippel zou maar 1x over de contactrail rijden. En dan moet de contactrail nog 1x gemaakt worden zodat de wagonnen goed staan voor het loskoppelen.

Mijn punt is dus dat je bij het automatiseren van een dergelijk systeem best wel complexe routines kan krijgen waarbij je afhankelijk ben van de as indeling van je loc en waarbij contacten binnen bepaalde tijden gemaakt moeten worden.

Nu is mijn vraag. Stel ik hang m'n CS2 aan deze baan en ik neem een laptop met Itrain of koploper. Is het dan ook mogelijk om hetgeen wat ik net beschreven heb, te automatiseren? Kan je bijvoorbeeld de as indeling van de loc laten meetellen?? Ik heb zelf nog nooit met een dergelijk computerprogramma gewerkt dus ik weet niet wat allemaal kan en vooral wat het allemaal niet kan.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2018, 00:49:49 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2018, 10:27:00 »
Itrain of koploper? Je praat over beide maar in je topictitel staat alleen Itrain?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2018, 11:15:29 »
nou ik zou het eigenlijk wel van beiden willen weten, maar ik hoorde dat Itrain beter zou zijn, dus laten we het beperken tot Itrain.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2018, 23:20:57 »
Ik ken het contactrail van vroeger voor de detectie van een trein om een sein te bedienen.
Tegenwoordig zie ik veel stroomdetectie secties waarvan je zelf de lengte bepaald. Als je het over dit soort secties hebt zou het geen optie zijn om de sectie zo kort te hebben dat je voor een draaistel per wiel een melding zou krijgen zodat je de wielen zou kunt registeren?
Nu weet ik niet of itrain volgens dit principe kan werken maar je zou wel een nauwkeurige positie bepaling kunnen doen.