Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 14:00:05
Line-up foto's van modellen
door
eemstede
Vandaag
om 13:39:32
Een leuke vrachtwagen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 13:30:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:56:52
C12c rijtuig
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:56:08
Een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:48:00
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Pauldg
Vandaag
om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
morris1
Vandaag
om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Paul1969
Vandaag
om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
bask185
Vandaag
om 12:03:58
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 11:48:02
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Spelfaut
Vandaag
om 09:52:23
Liliput verpakking en motor
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 09:25:51
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0
door
Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13
door
Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer
door
Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69
door
defender
14 October 2025, 19:38:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper? (gelezen 1535 keer)
bask185
Offline
Berichten: 5080
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
«
Gepost op:
02 November 2018, 10:16:27 »
Ik heb gister wat spulletjes binnen gekregen om een schakelpaneel te bouwen voor m'n nieuwe rangeerbaan. En dit weekend wil ik met de bouw en met de software v/h paneel beginnen. De besturing van de treinen wordt door een arduino icm DCC geregeld omdat ik hiermee 100% zeker ben dat ik niet tegen limitaties aanloop.
Als optie wil ik dat een loc vol geautomatiseerd een stam wagonnen over een een ontkoppelrail kan trekken en vervolgens elke wagon op een bepaalde positie zetten en misschien ook andersom, maar dat is iets lastiger.
Het is bijvoorbeeld best tricky om op tijd bij het aankoppelen te stoppen, de wagonnen over de ontkoppelrail te trekken en dan de ontkoppel rail te activeren. Ik heb uiteindelijk het volgende bedacht:
De contact rail is links van de ontkoppelaar. Het idee is dat de rangeerloc bij het aankoppelen de stam doorduwt totdat de contact rail wordt verbroken (zo weet je dat de loc gearriveerd is). Dan moet de loc terug rijden totdat het wagonnetje weer op de contactrail staat. Hierbij moet ik ook de tijd in de gaten houden, als het contact niet gemaakt wordt binnen bepaalde tijd, dan weet je dat de loc niet gekoppeld is. Als de loc gekoppeld is, moet; de loc weer stoppen, de ontkoppelaar geactiveerd worden, de loc weer verder rijden met de ontkoppelde wagon. Tussen deze stapjes komen ook nog tijdsvertragingen te zitten.
Als een loc, zeg een Ns2200, een wagonstam af komt zetten, dan moet de controller er rekening meehouden dat de 2200 2 draaistellen heeft en dat hij 2x over de contactrail (lengte van de contactrail is ~3.5cm) moet rijden. Een hippel zou maar 1x over de contactrail rijden. En dan moet de contactrail nog 1x gemaakt worden zodat de wagonnen goed staan voor het loskoppelen.
Mijn punt is dus dat je bij het automatiseren van een dergelijk systeem best wel complexe routines kan krijgen waarbij je afhankelijk ben van de as indeling van je loc en waarbij contacten binnen bepaalde tijden gemaakt moeten worden.
Nu is mijn vraag. Stel ik hang m'n CS2 aan deze baan en ik neem een laptop met Itrain of koploper. Is het dan ook mogelijk om hetgeen wat ik net beschreven heb, te automatiseren? Kan je bijvoorbeeld de as indeling van de loc laten meetellen?? Ik heb zelf nog nooit met een dergelijk computerprogramma gewerkt dus ik weet niet wat allemaal kan en vooral wat het allemaal niet kan.
«
Laatst bewerkt op: 03 November 2018, 00:49:49 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18207
Modelrailroading is fun!
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #1 Gepost op:
02 November 2018, 10:27:00 »
Itrain of koploper? Je praat over beide maar in je topictitel staat alleen Itrain?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
bask185
Offline
Berichten: 5080
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #2 Gepost op:
02 November 2018, 11:15:29 »
nou ik zou het eigenlijk wel van beiden willen weten, maar ik hoorde dat Itrain beter zou zijn, dus laten we het beperken tot Itrain.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
PieterHa
Offline
Berichten: 72
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #3 Gepost op:
02 November 2018, 23:20:57 »
Ik ken het contactrail van vroeger voor de detectie van een trein om een sein te bedienen.
Tegenwoordig zie ik veel stroomdetectie secties waarvan je zelf de lengte bepaald. Als je het over dit soort secties hebt zou het geen optie zijn om de sectie zo kort te hebben dat je voor een draaistel per wiel een melding zou krijgen zodat je de wielen zou kunt registeren?
Nu weet ik niet of itrain volgens dit principe kan werken maar je zou wel een nauwkeurige positie bepaling kunnen doen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?