Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Wat zit er in deze tender? door Eric B
Vandaag om 17:34:22
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
  

Auteur Topic: H0 is een soort Sm.  (gelezen 1993 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
H0 is een soort Sm.
« Gepost op: 28 October 2018, 13:22:25 »
Beetje vreemde titel, geef ik toe. Maar dekt de lading wel. Het zit zo: Het begon met een normaalspoorbackertje in schaal H0. Toen kwam er een postrijtuig van Stoomtrammaatschappij Oostelijk Groningen maar dan op normaalspoor. En toen klopten de verhoudingen niet meer en begon de zoektocht. Ik bedacht dat een overstap naar schaal Sm (1:64) logisch is want dan is H0 rails te gebruiken als meterspoor (of kaapspoor, wat u wilt).

En zo begon de zoektocht naar de juiste afmetingen van stoomtram materieel. Aan de hand van foto's geef ik u mijn overdenkingen:

Om te beginnen even een plaatje van oud H0 spul: ziet er bekend uit nietwaar?



Tweede plaatje is mijn zelfbouwbackertje op normaalspoor met mijn OG-postrijtuig omgespoord op normaalspoor. Ziet er ook nog best geloofwaardig uit.



Dan zetten we het postrijtuig achter een Hanomag-kit van J. Moors. Ziet er iets geloofwaardiger uit want de kit is afgeleid van een tramloc die ontworpen is voor normaalspoor en die ziet er iets ranker uit dan het Backer-hok wat ik zelf maakte.



Tot zover was het allemaal nog in H0. Dan nu de overstap naar Sm (1:64). Eerst even over mijn Backertje: Na het nodige speurwerk naar de afmetingen zoals ze reed bij OG en de omzetting naar de afmetingen voor Sm bleek dat mijn bouwsel eigenlijk voldeed aan de afmetingen van een smalspoorlocje voor Sm. Overigens is er het nodige te zeggen over de juiste afmetingen. Over de breedte en de hoogte zijn we het snel eens. Over de lengte van de bak is er onenigheid. Sommige bronnen komen op zo'n 50 mm baklengte terwijl anderen het houden op 62 tot zelfs wel dik 70 mm lengte. Uitgaande van een tekening van NVBS kom ik op 62 mm wat neerkomt op een baklengte van 4 meter in het echt. Echter is de maat van 4 meter precies de maat inclusief de buffers op (een kopie van) een originele tekening uit een bekend tramboek. Zou het zomaar zo kunnen zijn dat de NVBS tekening gebaseerd is op het verkeerde uitgangspunt namelijk de lengte inclusief buffers? Die conclusie laat ik graag aan u over, ik brand mijn vingers liever niet aan koud water.

Wat betreft het postrijtuig heb ik een schets gemaakt in de schaal Sm. Daar bovenop legde ik dan een oude Fleischmann Bierwagen op zijn kant. De overeenkomst was verbluffend. In 3D ziet het er dan zo uit: mijn Backertje die eigenlijk onbedoeld al 1:64 is en de bierkar die eigenlijk ook onbedoeld 1:64 trammaterieel blijkt te zijn:



Ok, mijn Backertje is voor Sm een paar mm te laag. De bierkar is eigenlijk 10 mm te kort, de hoogte is goed en de radstand is slechts 5 mm te lang. Maar in theorie zou ik de buffers van de wagon kunnen halen, overspuiten in grijs met zwarte biezen en klaar is mijn tram in 1:64.

Om mijn theorie kracht bij te zetten even een plaatje van de bierwagen achter de Hanomag van J.Moors: hoewel beide in 1:87 (volgens de producenten tenminste, dus beter gezegd 'bedoeld voor H0') zijn de verhoudingen dan, naar mijn idee, zoek.



De moraal van het verhaal is er eigenlijk niet of ik zou kunnen concluderen dat het eigenlijk allemaal niet heel veel uitmaakt. Want ook al is de bierwagen 1 cm te kort voor een postrijtuig in Sm vind ik het een prima afmeting voor een goederentramrijtuig. De radstand moet korter maar dat is geen moeilijk karwei. Ik vraag me waf at er gebeurd als ik een schets maak van een personentram-rijtuig in Sm en er een oud H0 rijtuig uit de rommeldoos op leg..........

groet, Albert

Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/