Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
Vandaag om 01:02:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
18 January 2026, 23:30:25
Raadplaatje door eemstede
18 January 2026, 23:16:26
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
18 January 2026, 22:57:09
Station Arnhem jaren '80' door RICROO
18 January 2026, 22:34:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
18 January 2026, 22:26:14
Camp 3 door Whis
18 January 2026, 22:17:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
18 January 2026, 21:56:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 January 2026, 21:43:53
Rondom Charlois door hervé
18 January 2026, 21:39:29
Perron: rechte zijkant (bv muurtje) versus aflopend schuine zijkant door Rolf S
18 January 2026, 21:35:21
Gare de Tannay, Frans N-spoor door Wim1969
18 January 2026, 21:22:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 January 2026, 21:11:20
664470 door Die Bahn
18 January 2026, 20:43:26
Welke koppeling onder de BR116? door Ronald69
18 January 2026, 20:13:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Sikko
18 January 2026, 19:38:53
Elotrains Plan K pimpen. door ruudns
18 January 2026, 19:28:44
Ik ben een Märklin 3013 aan het restaureren maar… door Martijn193
18 January 2026, 18:48:49
Openen Piko 1100 "botsneus" door Hennie
18 January 2026, 18:07:25
Is hier een functiedecoder stuk? Of is er wat anders mis? (Roco Plan V DC DCC) door phdirk
18 January 2026, 17:11:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
18 January 2026, 17:09:49
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door Maarten-1-14
18 January 2026, 16:43:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
18 January 2026, 16:30:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
18 January 2026, 16:21:20
Palisade Canyon door RobVille
18 January 2026, 16:02:53
automaus : Bespreking & Ervaring door Tjalling
18 January 2026, 15:45:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 January 2026, 15:30:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
18 January 2026, 15:17:22
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
18 January 2026, 14:48:44
19 Toen door roco
18 January 2026, 14:34:31

Auteur Topic: Nieuw in de treinwereld en ik heb een paar vragen :)  (gelezen 1932 keer)

SomerenV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Nieuw in de treinwereld en ik heb een paar vragen :)
« Gepost op: 18 July 2013, 15:58:10 »
Hey allemaal,

Om met de deur in huis te vallen: ik heb niet veel met modeltreinen. Buiten dat ik het allemaal prachtig vind om te zien zou ik er niet snel geld aan spenderen. Maar deze week is er iets gebeurd waardoor ik momenteel toch bezig ben met een eigen baan. Mijn schoonouders waren de zolder aan het opruimen en twee dozen met rails, wagons, huisjes, boompjes, etc waren in de aanhangwagen beland welke de dag erna naar de stort zou gaan. Mijn vriendin vond het zonde en ik zelf ook dus snel de twee dozen eruit gehaald en mee naar huis genomen. De dag daarna snel wat spoor opgezet en gekeken of alles werkt.

In eerste instantie deed de trein niks maar na een poetsbeurt van zowel de locomotief als het spoor werkt het een stuk beter. Veel informatie over de set heb ik niet. Ik weet dat het een Fleischmann-set is uit de 60's en dat de locomotief als modelnummer 1304 heeft. De transformator heeft als nummer 715. Stroom op het spoor krijgen en de wissels aansluiten is me gelukt nadat ik een blog had geplaatst op het blog-gedeelte van Tweakers.net (http://somerenv.tweakblogs.net/blog/9167/calling-all-(modelbouw)tweakers!.html), maar ik zit wel met nog wat vragen:

Meerdere wissel aansluiten:
Transformator - wit draadje naar een wisselkastje - geel en bruin naar de wissel. Vanuit de wissel een zwarte draad naar de transformator.
Voor één wissel goed te doen, maar bij elke wissel moet er een zwarte draad naar de transformator geloof ik. Is er een manier om dat efficiënt te doen of gaan er uiteindelijk tig zwarte kabeltjes vanuit de wissels naar de transformator?

Straatverlichting aansluiten:
In de twee dozen zaten een aantal straatlampen welke een gele en bruine draad hebben. De lampjes doen het maar ik heb geen flauw idee hoe ik die correct aansluit. De kabels komen onder de lamp uit waardoor deze niet blijft staan dus dat is ook een mysterie voor mij. Ik kan me voorstellen dat er ooit wat onder heeft gezeten, maar geen idee hoe en wat.

Wat is de waarde van een dergelijke set in zijn totaliteit?
Mijn schoonvader is van mening dat de set niks (of niet veel) waard is. Nu heb ik er zelf geen verstand van maar wat is een set met +-20 gebouwen, tientallen bomen, bosjes, twee heuvels met tunnels erin, een hele hoop rails met een aantal wissels en een locomotief met een tiental goederenwagons van Fleischmann uit de 60's tegenwoordig ongeveer waard? Niet dat ik het weg wil doen maar ben gewoon nieuwsgierig.

Uiteindelijk wil ik een geinig filmpje maken van de hele setup aangezien ik cameraman/fotograaf ben als beroep dus wanneer dat af is zal ik dat wel hier plaatsen.

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
Re: Nieuw in de treinwereld en ik heb een paar vragen :)
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2013, 16:24:27 »
Allereerst welkom op het forum.

Antwoorden in de meest simpele versie; er zijn nog veel meer mogelijke oplossingen, maar volgens mij moet je voorlopig hier mee vooruit komen.

Met dat kastje kun je twee wissels aansturen. De zwarte draden kun je allemaal naar je trafo leiden, maar het is beter (vooral overzichtelijker), bij meer wissels, een hoofdleiding met aftakkingen te maken.
Gewoon aansluiten als het een gloeilamp is, moet het niet uitmaken hoe je ze aansluit. Er hoort waarschijnlijk niets onder te zitten. Aan je foto te zien ben je een echte tapijtrijder zoals wij dat noemen. Veel mensen hier hebben een vaste "treinentafel"  ;D . Dan kun je gewoon een gaatje boren en daar de draden doorheen leiden.
Het is wel echt oud spul. Ik ben geen expert maar ik zou het met je schoonvader eens zijn.

Mocht je in deze fantastische hobby willen instappen zou ik wel kijken naar een nieuwe startset. Wat ook erg aan te raden is even rond te kijken op dit forum hier laten veel mensen hun baan zien. Daar kun je veel inspiratie uit halen. Ook is de encyclopedie erg aan te raden. Daar kan je als beginner erg veel nuttige info uit halen.

Hopelijk kun je er wat mee.

Groet,
Paul

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2013, 16:33:56 »
de waarde zal net zoveel zijn in € als toen in Hfl
Dan gaat de staat een beetje spelen waarin het verkeerd
dus max zal de gulen prijs een beetje verminded met ouderdom en .... de € prijs wezen
Maak eens wat foto's van de dingen

SomerenV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2013, 16:56:15 »
Allereerst welkom op het forum.

Antwoorden in de meest simpele versie; er zijn nog veel meer mogelijke oplossingen, maar volgens mij moet je voorlopig hier mee vooruit komen.

Met dat kastje kun je twee wissels aansturen. De zwarte draden kun je allemaal naar je trafo leiden, maar het is beter (vooral overzichtelijker), bij meer wissels, een hoofdleiding met aftakkingen te maken.
Gewoon aansluiten als het een gloeilamp is, moet het niet uitmaken hoe je ze aansluit. Er hoort waarschijnlijk niets onder te zitten. Aan je foto te zien ben je een echte tapijtrijder zoals wij dat noemen. Veel mensen hier hebben een vaste "treinentafel"  ;D . Dan kun je gewoon een gaatje boren en daar de draden doorheen leiden.
Het is wel echt oud spul. Ik ben geen expert maar ik zou het met je schoonvader eens zijn.

Mocht je in deze fantastische hobby willen instappen zou ik wel kijken naar een nieuwe startset. Wat ook erg aan te raden is even rond te kijken op dit forum hier laten veel mensen hun baan zien. Daar kun je veel inspiratie uit halen. Ook is de encyclopedie erg aan te raden. Daar kan je als beginner erg veel nuttige info uit halen.

Hopelijk kun je er wat mee.

Groet,
Paul

Hey Paul, bedankt voor het heldere antwoord! Ik heb al wat rondgekeken op diverse fora en daar zag ik ook kastjes onder de tafels hangen met daarin een hoop kabels. Ik heb zelf momenteel niet de benodigdheden om dit te doen maar ga het zeker bekijken.

De reden dat ik nu trouwens op de grond zit is:
1 - ik ben het spoor momenteel wat aan het testen dus snel wat in elkaar gezet.
2 - op zolder is plek genoeg maar je kunt er niet staan.

Misschien dat ik uiteindelijk een klein spoortje maak op een plank, compleet met een tunneltje. Lijkt me wel leuk om uit te proberen. Wat de waarde betreft: ook al is het niks waard, dan nog kun je er altijd iemand blij mee maken. Alles beter dan de stort niet waar?

de waarde zal net zoveel zijn in € als toen in Hfl
Dan gaat de staat een beetje spelen waarin het verkeerd
dus max zal de gulen prijs een beetje verminded met ouderdom en .... de € prijs wezen
Maak eens wat foto's van de dingen

Voor zover mijn ongetrainde oog kan zien verkeerd het meeste in best goede staat gezien de leeftijd. Ik zal vanavond wat foto's maken!

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2013, 17:48:14 »
Ik heb al wat rondgekeken op diverse fora en daar zag ik ook kastjes onder de tafels hangen met daarin een hoop kabels.

Die enorme dradenmassas onder banen worden volgens mij meestal veroorzaakt voor indeling in blokken (analoog) en terugmelding (digitaal).  Correct me if I'm wrong; ik weet er ook niet allemaal het fijne van. Als je (net als ik  ;D)  "een klein spoortje maakt op een plank" heb je dat soort zaken allemaal niet persé nodig. Gewoon wat kabeltjes onder de baan aan elkaar solderen en je komt een heel eind.

De reden dat ik nu trouwens op de grond zit is:
1 - ik ben het spoor momenteel wat aan het testen dus snel wat in elkaar gezet.
2 - op zolder is plek genoeg maar je kunt er niet staan.

Misschien dat ik uiteindelijk een klein spoortje maak op een plank, compleet met een tunneltje. Lijkt me wel leuk om uit te proberen.

Voor testen is de vloer idd uitstekend. Ik rij mijn treinen ook nog altijd op een testspoortje op de grond in. Zorg er wel voor dat je dan grondig hebt stof gezogen. Die kleine lokjes willen maar al te graag stof aan trekken. Zo'n tapijtachtige ondergrond zoals op jouw foto scheelt dan weer omdat het dan wat van het stof vasthoudt.
Voor mijn "vaste" baan heb ik ook maar een baantje van 1,2 x 0,6m. Daar heb ik dan wel het rondjes rijden voor moeten opgeven. Ik zie treintjes toch liever afremmen en optrekken dan in constante snelheid voorbij razen.
Misschien ben je nog lang niet zover maar dé site voor inspiratie voor kleine (en zeer kleine) baantjes is en blijft: carendt.us

Wat de waarde betreft: ook al is het niks waard, dan nog kun je er altijd iemand blij mee maken. Alles beter dan de stort niet waar?

Precies! en daar draait het ook allemaal om in deze hobby, gewoon lol hebben.  :P Er zullen vast mensen zijn die het weigeren toe te geven, maar ondanks allen ingewikkelde elektronica en vergevorderde modelbouw, spelen we gewoon met treintjes.   :-[ ;D

Groet,
Paul