Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 12:08:52
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:07:38
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 12:04:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 12:02:23
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:58:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 11:47:02
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:38:01
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:20
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:32:55
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:18
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:57:08
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:41:54
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
modulebaan in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 09:33:01
NS 8100 in 0
door
FritsT
Vandaag
om 09:32:40
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 07:57:27
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Rijnstraat
door
R1954
28 October 2025, 21:17:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s? (gelezen 3340 keer)
Noordernet
Offline
Berichten: 3364
Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
«
Gepost op:
13 October 2018, 09:04:48 »
Begin jaren 70 reed ik dagelijks vanuit Zuidhorn naar mijn middelbare school in Groningen. Met meestal een gele dieseldrie.
Onderweg passeerde ik Vvl, Hoogkerk-Vierlaten.
Aan de uiterste oostzijde, de Groninger kant, stond een houten wachtpostje.
Het verdween rond kerst 1972, net als het rangeerspoor dat aan de oostzijde van het emplacement lag.
Een paar jaar geleden probeerde ik het huisje uit het hoofd na te bouwen.
Mijn gevoel is dat het klein is. En dat de deur naar de voorkant moet. Heeft iemand foto’s, toevallig?
Wolter
«
Laatst bewerkt op: 13 October 2018, 18:18:45 door 44
»
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26874
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2018, 09:29:28 »
Wel opmerkelijk dat je er zo vaak langs bent gekomen en toch een paar letters uit de plaatsnaam Vier
ver
laten overslaat.
Ik ken de situatie daar niet, maar misschien is er op stationsweb.nl nog iets van te zien. Die site is momenteel overigens onbereikbaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
edwin1974
Offline
Berichten: 2033
Allegra" treinstel
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2018, 09:41:51 »
@Wolter
Hier heb ik link van het HUA (het utrechts archief) tekening van post II die je zoekt
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=959&milang=nl&mizk_alle=Hoogkerk-vierverlaten&miview=inv2
Tekening 9206 is de tekening van post II
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&micode=939&milang=nl&mizk_alle=Hoogkerk-vierverlaten&miview=inv2
Edwin
«
Laatst bewerkt op: 13 October 2018, 09:48:27 door edwin1974
»
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
VFR
Offline
Berichten: 2323
Really old handsome bastard
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2018, 11:04:54 »
Hoi Wolter,
Sinds een aantal jaren woon ik in Hoogkerk. En ik heb een paar vragen over het vroegere spoorverloop in het dorp. Ik zie een kans, nu jij er herinneringen aan hebt.
Je noemt dat er aan de oostkant van het emplacement een rangeerspoor was. Waar liep dat spoor dan?
Aan de oostkant loopt namelijk direct het hoendiep en dan het terrein van de suikerfabriek.
Andere vraag. Oostelijk van de overweg in het dorp kan ik zien dat er vroeger een aansluitspoor is geweest naar de strokartonfabriek. Zuidelijk van het doorgaande spoor hier is een terrein dat op een laad/losstraat lijkt. Op dit moment wordt dit terrein gebruikt als opslag voor de spoorverdubbeling die gaande is. Nu de vraag: lag hier vroeger een spoor naar een laad/losstraat?
Ben benieuwd of je hier nog info over hebt. Alvast bedankt voor je moeite.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Luit
Online
Berichten: 1421
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2018, 11:36:17 »
Uit het hoofd zonder tekening. De hoofdlijn is enkelsporig.
Vanaf Stad leek de overweg dubbelsporig vanwege de aftakking naar "de Halm".
Doorgaand kreeg je een wissel naar rechts voor de aftakking naar het station en de suikerfabriek.
Klein eindje verder wissel naar links voor uithaal spoor aan de zuidkant.
Dat eindigde bij Post ll met een wissel naar het hoofdspoor en de brug.
De spoorwegbrug was dubbelsporig en net naar de overweg had je weer een wissel naar de losweg.
Doorgaand kwamen beide sporen in de boog weer bij elkaar om richting Den Horn te gaan.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26874
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 October 2018, 12:11:50 »
Op sporenplan.nl is de situatie in 1965 te vinden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
VFR
Offline
Berichten: 2323
Really old handsome bastard
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #6 Gepost op:
13 October 2018, 17:27:36 »
Iedereen bedankt voor de info!
Ik heb er nu een goed beeld bij. Toppie!
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
edwin1974
Offline
Berichten: 2033
Allegra" treinstel
Re: Post II Hoogkerk-Vierlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #7 Gepost op:
13 October 2018, 18:15:37 »
hoop dat het is gelukt met de link die ik in een eerder bericht had geplaatst
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Noordernet
Offline
Berichten: 3364
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #8 Gepost op:
13 October 2018, 19:32:09 »
Dag allemaal,
Bedankt voor alle reacties.
Achtereenvolgens mijn reactie op die van jullie:
@Klaas: inderdaad was ik ‘ver’ van Vierverlaten vergeten op te schrijven. Bedankt voor je scherpzinnigheid.
@Luit: mensen nemen verschillend waar. Ik schets mijn waarnemingen hier.
Ik ben, meerijdend met de gezinsauto, vanaf 1968 (toen was ik acht) regelmatig over de Zuiderweg gekomen. Later, eind jaren 70, zat mijn fotograaf in Hoogkerk (Objektief) ook aan de Zuiderweg. Toen lag nog een stuk van het aftakkend linker wissel naar De Halm in de overwegbevloering: het deel tussen de wisseltongen en het puntstuk. Het spoor naar De Halm had een vrij krappe boog. Daarin lag volgens mij een meegebogen wissel; die dingen kende ik alleen uit de Märklin-catalogus.
Richting Leeuwarden kijkend, met de rug naar de overweg in de Zuiderweg: nog vóór het inrijsein een linker wissel. Dat werd volgens bedieningsvoorschriften die ik ooit op een site over klassieke beveiliging heb gevonden bediend vanuit ‘mijn’ post II.
Het naar links aftakkende spoor was spijkerspoor. Het lag aan de zuidzijde van het hoofdspoor.
Blijkens foto’s uit april 1958 van Van de Meene en Ankersmit werden daar buurtgoederentreinen aan de kant gezet, om wagens uit te rangeren. Dat spoor liep door tot de spoorbrug over het Hoendiep, dat het emplacement doorsnijdt en komt aan de oostzijde van het Hoendiep al weer in het hoofdspoor. Inderdaad, Luit, had dat spoor een veiligheidskopje. Dat liep door tot vlak achter PostI. Op dat spoor kon kennelijk nog een wagen staan, want Ankersmit of Van de Meene klimt op een ketelwagen. Dit zijspoor had geen in- of uitijseinen.
Op het hoofdspoor richting Leeuwarden kwam je na Post II achtereenvolgens tegen:
-Inrijseinen (bordes) voor het binnenkomen op het hoofdspoor of het inhaalspoor;
-vrijwel onder het inrijbordes: een naar rechts aftakkend raccordement van de suikerfabriek CSM (opgebroken toen ik in augustus 1972 naar Groningen ging reizen);
-een naar rechts aftakkend inhaalspoor;
-het van de kijker afgekeerde uitrijsein richting Groningen;
-aan de linker kant: de overloopwissels van het genoemde spijkerspoor.
-ook links: Post I;
-de tweesporige spoorbrug over het Hoendiep;
-de overweg;
-in het hoofdspoor meteen na de overweg: een naar links aftakkend doodlopend laad- en losspoor;
-rechts, aan de noordzijde van het inhaalspoor: Post T, het voormalige haltegebouw;
-uitrijsein richting Leeuwarden;
-uitrijwissel;
-bordessein/inrijseinen aan zijde Zuidhorn.
In ‘mijn’ tijd waren dus beide sporen op de spoorbrug in gebruik. Later is het gehele inhaalspoor gelegd aan de oostkant van het Hoendiep.
@edwin1974: ik had familieverplichtingen, maar heb zojuist je doorgelinkte tekening zeker bekeken. Dank!
Echter mijn beeld is van een plat seinhuis. Mogelijk is mijn versie een vernieuwing die nooit op tekening is verwerkt.
@VFR: je hebt deels al antwoord gekregen, zie ik.
Dank nogmaals voor al jullie reacties.
Prettige avond verder,
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Noordernet
Offline
Berichten: 3364
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #9 Gepost op:
13 October 2018, 20:03:52 »
Nog een nabrander, speciaal voor Luit.
Ik heb even zitten kauwen op je opmerking over een dubbelsporige overweg Zuiderweg. Ik denk dat je gelijk hebt. Het puntstuk van het wissel naar De Halm lag nog net aan de westzijde van de overweg Zuiderweg. Dan is de overwegvloer inderdaad dubbelsporig.
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Noordernet
Offline
Berichten: 3364
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: foto’s en resultaten
«
Reactie #10 Gepost op:
14 October 2018, 08:24:47 »
Wat nieuwe ontwikkelingen.
Ik kreeg de tip nog even op de NVBS-Beeldbank voor niet-leden te kijken.
Daar zie ik in aprl 1958 ‘mijn’ post uitgevoerd met een zadeldak, precies zoals edwin1974 al aangaf.
Mijn geheugen is (dus) (ook) onbetrouwbaar.
En de verdere opbrengst van het bekijken van de fotopagina van de NVBS:
@Luit: het puntstuk van het wissel van het raccordement naar De Halm ligt inderdaad nog ten westen van de overweg;
@allen: en een aanpassing in het rijtje ‘wat kom ik tegen als ik vanaf de Zuiderweg naar het station Vvl ga’ :
-Aftakking naar CSM;
-linker wissel naar spijkerspoor;
-WP II;
-bordessein/inrijseinen.
Dank voor het meedenken!
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Luit
Online
Berichten: 1421
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #11 Gepost op:
14 October 2018, 21:51:59 »
Dus de Post ll stond ter hoogte van het afbuigende spoor naar de Suikerfabriek. Ik ken alleen dat gebouwtje naast de spoorbrug waar vanuit de spoorbrug werd bediend.
Gelogd
Noordernet
Offline
Berichten: 3364
Re: Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?
«
Reactie #12 Gepost op:
14 October 2018, 22:59:55 »
Dat klopt. Maar het is al bijna 50 jaar weg.
Post II stond een stukje van het spoor af omdat net ervoor het raccordement naar de suikerfabriek aftakte. Maar kijk even op de Beeldbank. Dat maakt veel duidelijk.
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Post II Hoogkerk-Vierverlaten: wie heeft foto’s?