Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko TT 2025 door dws
Vandaag om 13:06:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 13:06:14
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: ? (vraag over) Multimaus en CV29  (gelezen 7377 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #30 Gepost op: 25 July 2019, 16:03:47 »
Ja, met bovenleiding zal het wel weer anders zijn. Ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk geen ervaring mee heb.
Gisteravond nog even bezig geweest het nieuwe axioma "Dreh nach rechts um vorwärts zu fahren". Is wel wennen. Schoorsteen (stoomloks), lange neus (V100, V60), sowieso neus (Kleinlok) = vooruit is duidelijk genoeg, lastiger wordt het met V200, V160 en de meeste Elloks (die ik sowieso niet op de baan heb). Moet nog even wennen, zeg maar.

Maar goed, we dwalen af. Vooruit en achteruit heeft weinig met CV29 te maken. Of het moet al bit 0 zijn: al naar gelang 0 of 1.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6272
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #31 Gepost op: 25 July 2019, 17:04:30 »
"Of het moet al bit 0 zijn"
Die is het ook.

En idd; met stoomlocs weet je gelukkig wat de voorkant is:             :D



De rijrichting verander je bijvoorbeeld als je 2 endcab diesels, neus aan neus, als span wilt gebruiken. Bij 1 van de 2 moet dan de bit op 1.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2019, 17:13:13 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #32 Gepost op: 25 July 2019, 17:30:41 »
Dat begrijp ik. Maar volgens mij kun je op de een of andere manier ook twee loks als voorspan of dubbeltractie koppelen onder 1 tijdelijk adres of zo, zodat ze onder hun "eigen" adres individueel bediend kunnen worden, maar onder een "schaduwadres" als koppel kunnen funktioneren. Mar hoe dato ook alweer zat weet ik zo niet meer. Zal 't wel eens opzoeken...

Bij zo'n stoomlok als die van jou, en ook loks als V160, V200 en zo, kun je ook nog als "voorkant" de kant aanhouden waar de (model)koppeling NIET zit. Alleen, Basilicum heeft daar een klein probleempje... Die heeft aan beide kanten van z'n loks een koppeling.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #33 Gepost op: 25 July 2019, 18:08:00 »
Ondanks jouw oude credo blijft het subjectief wat de juiste richting is.
Neem een analoog ovaaltje en zet de loc voor je op de baan zo dat de loc naar rechts rijdt als je de knop naar rechts draait. Aan de overzijde rijdt de loc dan toch echt naar links  :angel:
Ook toen gold dus ook, knop naar rechts en de loc rijdt vooruit  ;D
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #34 Gepost op: 25 July 2019, 19:47:46 »
hoi,

Dat begrijp ik. Maar volgens mij kun je op de een of andere manier ook twee loks als voorspan of dubbeltractie koppelen onder 1 tijdelijk adres of zo, zodat ze onder hun "eigen" adres individueel bediend kunnen worden, maar onder een "schaduwadres" als koppel kunnen funktioneren. Mar hoe dato ook alweer zat weet ik zo niet meer. Zal 't wel eens opzoeken...

Ja  ::) Dat kan inderdaad op die manier. Even een kijkje in de encyclopedie en de mogelijkheden wordt uitgelegd: Multitractie rijden

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #35 Gepost op: 25 July 2019, 19:57:52 »
Helder, dank! Ik was al bezig een handleiding van een decoder LoPi 4) uit te spitten, maar had het nog niet gevonden. Hoeft ook niet meer dus  :D

locofiel

  • Gast
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #36 Gepost op: 25 July 2019, 23:12:39 »
44, bij lok's met een gelijke "smoel" voor en achter geeft de "1" de voorkant aan. Dus de "2" niet. 8)

Ga je in meervoudige tractie rijden, dan heb je een uitdaging.


Gr,

Dirk