Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 19:03:57
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Rangeerbaan Molenhoek  (gelezen 8628 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2018, 20:55:51 »
Leuk plan, ga ik volgen.
Dat met die magneetjes op de Universal kupplung is goed gevonden. Worden de koppelingen daarmee niet erg zwaar? Hoe maak je die magneetjes eigenlijk?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2018, 21:09:02 »
De magneetjes komen uit China, ali......
Ze zijn erg klein: 3 * 3 * 2 mm en wegen haast niks.

Ze zitten met secondenlijm op het bewegnde deel van de koppeling. Aan de onderzijde zit daar een mooi randje om ze tegenaan te laten rusten als de lijm droogt.

Groet, Juroen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17691
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2018, 22:06:09 »
 (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2018, 17:37:06 »
Hoe werkt dat magnetisch ontkoppelen dan?

Op verzoek een videootje. Na upload naar youtube realiseerde ik me dat ik niks aan het geluid heb gedaan. Nou ja, de beelden spreken voor zich:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

Tussen de twee stukjes gele tape moet het gebeuren. Je ziet dat de magneet onder baan wat sterk is, de koppelingen worden omhoog geduwd.

Groet Juroen

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6669
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #19 Gepost op: 22 May 2018, 19:49:49 »
Leuk bedacht en uitgevoerd. (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #20 Gepost op: 11 July 2018, 17:58:06 »
Na enige tijd van weinig activeit hier weer eens een bericht.

De afgelopen dagen is een een forumlid vertrokken en weer teruggekeerd. Dat is voor mij aanleiding om ook weer eens een bericht te plaatsen. Zoals ik het leuk vind de activiteiten van anderen te volgen, zo is dat wellicht wederzijds. Tegelijkertijd kan ik ook wat vragen kwijt. :)

Ik ben de afgelopen dagen voor de eerste keer met ballast aan de slag gegaan. Mijn aanpak baseer ik op de beschrijving in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bedding_en_ballast

Het resultaat:


De lichte strook aan de onderkant is bedoeld als pad, de krimpscheuren moet ik nog repareren.

Waar liep ik tegenaan:
Bij het gebruik van een mengsel van water en witte houtlijm (1:1) én een druppel afwasmiddel blijft er af en toe toch een ballastkorrel (WoodlndScencs, fine) op de verdunde lijm drijven. Als gevolg daarvan kwamen er de nodige ballastkorrels op de biels terecht. Het lijkt erop dat de oppervlakte spanning van het mengsel toch niet gebroken was.

Als ik voorafgaand aan het lijmen het ballastbed vochtig maak met ontspannen water (plantenspuit) dan schieten diverse ballast korrels 'alle kanten' op. Dat doe ik voortaan voorzichtiger.

Iemand tips om dit te vermijden?

in elk geval ben ik tevreden met het eerste resultaat en knutsel ik langzaam verder.

Groet, Juroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #21 Gepost op: 11 July 2018, 18:07:56 »
Als je met de plantenspuit spuit niet op de ballast richten maar een beetje omhoog spuiten. Dan daalt het water als motregen neer en blijft de ballast beter liggen.
Dat er zo af en toe een korreltje op de dwarsliggers terecht komt is geen probleem. In het groot blijven er ook veel stenen op de dwarsliggers liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #22 Gepost op: 08 September 2018, 14:32:04 »
Klaas,

Ondertussen gaat het inderdaad al wat beter!

Dank voor de tip.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2018, 14:49:35 »
In een ander draadje over het vinden van de juiste koppeling kreeg ik via een PB de vraag hoe het werkt met de magneten om te ontkoppelen.

Daarom een aanvullende uitleg.

Onder elke koppeling lijm ik een magneetje van 3x3x2 mm. Volgens mij kan het ook met kleinere, maar die kon ik niet eenvoudig vinden.
Ze hangen dan onder een hoek van circa 45 graden 'uit het lood'.

Onder de baan beweeg ik met een servo een magneet omhoog. Ik had eerst een magneet met een diameter van 9 mm. Dat werkt wel, maar niet altijd, de magneet is niet sterk genoeg. Daarna een magneet van 18 mm, die is weer te sterk. Dan klapperen de koppelingen te hard. Nu liggen er van 12 mm diameter klaar. Die heb ik nog niet geprobeerd.

De magneet onder de baan en die onder de koppeling stoten elkaar af.

Doordat de magneet onder de baan verticaal onder de baan hangt en de magneten onder de koppeling onder 45 graden is de plaats waar de koppelingen omhoog komen niet exact hetzelfde: Bij het voorbij rijden gaat eerst de ene en daarna de andere omhoog.

Dat is ook te zien in het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw


Enkele plaatjes:

Magneet onder kopppeling


Gekoppeld, beide koppelingen met magneetje


In ontkoppelde positie. De kop van de schroef duidt de magneet onder de baan aan

Groet, Juroen