Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:30:00
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
Vandaag om 22:27:04
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
  

Auteur Topic: roco line met bedding  (gelezen 7855 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: roco line
« Reactie #15 Gepost op: 17 July 2008, 21:09:46 »
Hallo Bert,

Kan iedereen overkomen.
Het is je vergeven.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 17 July 2008, 21:11:47 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: roco line
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2008, 21:31:17 »
Bij de engelse wissels van Roco Line is het altijd noodzakelijk om ze te polariseren, als je dat niet doet zal vrijwel elke loc op de wissel blijven staan. Dit in verband met de lengte van het hartstuk dat zonder polarisering spanningsloos is.
Aan elke kant van het wissel bevinden zich 3 dwarsliggers die zijn voorzien van een klein contactbusje en de wisselaandrijving van Roco heeft een ingebouwde schakelaar ook voorzien van deze contactbusjes. Hiermee kun m.b.v. stugmontagedraad de polarisatie tot stand brengen.
Roco lone met ballast wordt nietmeer gemaakt maar Roco Line zonder ballast nog wel. Het railmateriaal van beide is identiek, als de bedding eronderuit haalde hield je dezelfde rail over.

Ik zal straks even een afbeelding inscannen uit de gebruikaanwijzing hier plaatsn.

Groet Gerrit

PS. een gepolariseerd wissel mag je niet openrijden want dan veroorzaak je kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2008, 21:34:08 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: roco line
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2008, 21:40:03 »
Hallo Gerrit,

Citaat
Bij de engelse wissels van Roco Line is het altijd noodzakelijk om ze te polariseren

Het gaat hier om roco line met bedding, het onderwerp doet mogelijk anders vermoeden, kijk maar een in het allereerste berichtje.
Niet helemaal duidelijk genoeg door de starter van dit draadje aangegeven.
Engelse wissels van roco met bedding zijn standaard al gepolariseerd.


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: roco line met bedding
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2008, 21:48:38 »
Rocoline met bedding en Roco line zonder bedding zijn voor wat de rails betreft hetzelfde, bij RLzB ontbreekt alleen de bedding.
Door mijn leverancier ben ik zelfs verschillende keren geholpen aan RLzB terwijl hij dit niet op voorraad had, door de bedding er af te halen als hij het gewenste railstuk wel als RLmB op voorraad had.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: roco line met bedding
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2008, 21:59:28 »
Hierbij het beloofdw plaatje.
Het railmateriaal van Roco Line met of zonder bedding is technisch gelijk van uitvoering.
Ik hoop dus dat dit je verder kan helpen ondanks dat dit afbeeldingen zijn van de uitvoering zonder bedding.



Bij een engels wissel komt dit dubbel voor, er zijn ook 2 aandrijvingen nodig.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: roco line met bedding
« Reactie #20 Gepost op: 17 July 2008, 22:07:28 »
Hallo GerritM,

De rails is bij beide gelijk maar de polarisatie is bij de rails met bedding standaard en zonder bedding moet je dit zelf doen.
Kijk maar een op eerder berichten waarbij ik een scan hebt geplaats van de roco met bedding en dan zie je dat de polarisatie aan de onderkant met twee koperen stripje is gemaakt en al standaard aanwezig is.
Het eraf halen van de bedding kan en dan kun je zelfs de polarisatie laten zitten als je het niet met geweld doet, dat is geen probleem.
De dwarsliggers met contactbusjes heb je bij de rails met bedding dan ook niet en zijn ook niet nodig bij de standaard gepolariseerde wissels.


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: roco line met bedding
« Reactie #21 Gepost op: 17 July 2008, 22:41:01 »
Ik heb de uitvoering met bedding nooit in m'n handen gehad, maar bij de uitvoering zonder bedding zitten ook koperen stripjes en die eindigen dan in de contactbusjes die in de kop van de dwarsliggers zitten. Misschien zitten deze busjes er bij de uitvoering met bedding ook.
Maarja misschien geeft m'n info toch een beetje houvast, hieronder nog even het plaatje waarbij in rood de plaats van de koperstripjes is aangegeven.



Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: roco line met bedding
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2008, 22:55:30 »
Gerrit,

De roco line met bedding ziet er heel anders uit van onderen. Piet heeft een mooi plaatje geplaatst in een van de eerste berichten.

De metalen stripjes verbinden de harstukken met de wisselbediening. In de wisselbediening wordt het hartstuk geschakeld met een van de twee railstaven.
Dit alles gebeurd mechanisch en werkt dus ook indien je de wissel handmatig bedient.

Heb zelf zeker 6 van deze engelsmannen (ook met bedding) en ze werken allemaal prima.