Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956  (gelezen 1906 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Gepost op: 22 January 2018, 22:22:28 »
Op pagina 286 van D.E LOCOMOTIEVEN serie 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer, staat een foto gedateerd 2 juni 1956 met daarop de 2203 met een trein uit Hoorn, bestaande uit 2 x C 6400 een stalen D (4 deurs) en een in Nederland achtergebleven Duits rijtuig.

Is er mogelijk ergens te achterhalen welk type rijtuig dat geweest is/zou kunnen zijn?

Het verbaast me eigenlijk wel een beetje dat daar in 1956 nog sprake van was, ik was eigenlijk van mening dat al het achtergebleven Duitse materieel al (veel) eerder retour Heimat was gegaan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2018, 22:35:18 »
Die foto ken ik uit dat boek maar ik denk eerlijk gezegd dat het een niet goeie vermelding is, omdat je toch torpedo ventilatoren van een NS rijtuig kunt herkennen en ik me ook niet kan voorstellen dat er in dat jaar nog "vreemde" rijtuigen nodig waren.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2018, 22:43:37 »
Zou het dan mogelijk een AB 7500 zijn?
Geen AB 7400, daarvoor zitten er teveel ventilatoren op het dak.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2018, 22:48:43 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2018, 22:55:01 »
Nou, nu met het boek erbij lijkt dat rijtuig mij een beetje een ovalen ramer, gezien de ventilatie raampjes en de lijst onder de ramen, alleen een ovalen wc raam is niet te zien :-\
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2018, 23:00:54 »
Met het vergrootglas erbij ramen geprobeerd te tellen en dan kom ik telkens weer op 9 stuks, dan vallen de ovaalramers af...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2018, 23:10:05 »
Het tellen van de ramen lukt helaas niet want ik kom steeds op een verschillend aantal ramen uit, dat ligt aan m'n eigen ogen  ;D maar zo ingeklemd tussen de B6400 rijtuigen en de stalen D denk ik niet dat het om een mogelijke Duitse koerswagen gaat.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2018, 23:17:37 »
Maar ik ga je toch gelijk geven, het is hoogstwaarschijnlijk een ovaalramer en wel hierom...


Bron.

Dan verwacht ik dat er 2 fouten in het fotobijschrift zitten, het is een ovaalramer en de trein komt niet uit Hoorn, maar uit Den Helder.
Alkmaar hoorn vv. werd tijdens de zomerdienst van '56 gereden door een 2200 met 1 (soms 2) x B 6400 en een plan E CKD, daar zijn meerdere foto's van te vinden bij de NVBS.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2018, 09:42:56 »
Misschien dat Sicco en/of Davy nog een grotere versie van de foto hebben en uitsluitsel kunnen geven?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2018, 12:34:26 »
Er bestaat een foto bij Scharwoude uit die jaren waarop inderdaad een ovaalramer in de Helderse trein zit en achterop ook nog twee GW’s als stortwagen voor stukgoed worden meegevoerd.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2018, 12:59:43 »
Hallo,

Deze treinen heb ik in mijn jeugd heel vaak voorbij zien rijden, dan wel er in gezeten.
De AB in deze treinen bestonden goed deels uit de serie 7400, en een enkele keer een ovalen ramen rijtuig. De stalen D was altijd een type zonder vouwbalgen.
In deze treinen werden in de talen D vak vis producten vervoerd.
Voor naar Den Helder was er een speciale reden om deze treinen in te zetten. Dat had te maken met de bouw van een tunneltje in Den Helder.
De diesel V en III konden nl. de krappe omleidingsboog niet gaan. e.a.a. staat beschreven in een op de rails  van een tiental jaren terug.  Weet helaas geen nummer meer.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2018, 15:10:19 »
Maar de B 6200-en waren geen Ovale Ramen.......

De Ovale Ramen AB's waren AB 7201-7221, na de hernummering in 1952 AB 7201-7206 en 7211-7217, in 1956 met de afschaffing van de oude 1e klasse werd de AB een A en in 1961 werden ze B 6181-6186 en B 6191-6197 als mijn lijstjes kloppen.

Dirk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achtergebleven Duits rijtuig in Nederlandse dienst in 1956
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2018, 15:39:20 »
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een typefoutje in de tekening zijn Dirk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.