Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Een AHOB in h0  (gelezen 6684 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Een AHOB in h0
« Gepost op: 18 June 2008, 15:20:46 »
Terwijl ik wacht op het drogen van de verf op de Hondekop, die ik nu aan het ombouwen ben met behulp van een mastica-setje, besloot ik eens te kijken hoe goed het te doen was een AHOB in h0 te maken.

Na een eerste proef gedaan te hebben met een slagboompje van 40 mm lang heb ik 2 slagbomen van 95 mm gezaagd, waarvan er 1 in de verf zit: de ander  wordt nog voorzien van LED's op de boom, en moet zodoende even wachten op zijn kleurige jasje.

Benodigdheden:
Messing staf (vierkant) van 6 x 6 mm.
Messing staf (rond) van 1 mm dik.
Messing staf (rond) van 0,8 mm dik.
Messing strip van 3 millimeter breed (ik had alleen 6 millimeter in huis, en was ongeduldig, dus heb de hele slagboom uitgezaagd)
Messing buis van 2,5 mm dik (buitendiameter)
Wikkeldraad, de dikte laat ik een beetje aan jezelf over: hoe dunner hoe mooier, maar uiteraard ook hoe kwetsbaarder: ik heb, vermoed ik, 0,14 mm dik draad gebruikt.
4 SMD LED's (ik heb bouwvorm 0603 gebruikt)
Vel styreen 0,13 mm dik.

Gereedschappen:
Een soldeerbout: een 30 Watt bout of hoger is voor het solderen van de grotere onderdelen zeker handig te noemen: voor de SMD LED's is een boutje met minder vermogen en erg fijne punt een vereiste.
Punttang.
Zijkniptang.
Figuurzaagje (hoe fijner hoe beter, en uiteraard de beugel voor het zaagje)
Derde-handje (je weet wel: zo'n ding met van die krokodillenbekken om je werkstuk in vast te klemmen zodat je vingers niet verbranden)
Boortje van 1 mm.
Een gewone schaar.
Aftekenpotlood (vulpotloodje voldoet)

Overige benodigdheden:
Secondelijm
Verf Humbrol nr. 60 (rood voor de slagbomen)
Verf Humbrol nr. 34 (wit voor de slagbomen)
Verf Humbrol nr. 33 (voor motorkast, mast en slagboombevestings-arm)

Goed, allereerst begint het met het zagen van de 'motorkast' die in mijn geval bestaat uit een kubusje messing van 6 bij 6 bij 6 mm: dit dien je dus af te zagen van de vierkante messing staf.
Nadat je dit gedaan hebt kun je een stukje messing buis zagen van ongeveer 30 mm lang: dit wordt de 'mast' waar de motorkast, de lampen, de andreaskruizen en de bel aan bevestigd worden.

Verhit met een beetje stevige soldeerbout het blokje messing, en voeg wat tin toe, doe hetzelfde bij het buisje.
Soldeer nu het blokje messing op ongeveer 15 mm hoogte aan het buisje vast, waarbij het buisje zoveel mogelijk in het midden zit.
LET OP: het blokje messing blijft behoorlijk lang gloeiend heet: maak dus niet de fout het geheel na 10 seconden al op te pakken (ik preek uit ervaring)
Pak nu een boortje van 1 millimeter, en boor hiermee een gaatje in het blokje messing, hier komt straks het messing pennetje voor de slagboom doorheen.

Pak nu een sleutelvijltje, de vorm maakt niet echt uit, als het maar een platte kant heeft, en vijl een plat vlakje aan het buisje, in 'lijn' met het gaatje dat je zojuist in het blokje geboord hebt: straks komt daar een messing stukje staf doorheen, waar de lampen aan gesoldeerd worden.

1.
Voor de slagboom: Neem een strip messing van 3 mm breed, en bepaal hoe lang de slagboom moet worden: omdat het in mijn geval om een soort testdiorama gaat, heb ik gewoon omdat het imposant staat 2 bomen van 95 mm gemaakt.

Wanneer je de lengte van de boom bepaald hebt, kun je gaan aftekenen (beter, afkrassen) waar de 'verloopjes' voor de boom moeten komen: in het echt is het namelijk zo dat de boom uit meerdere delen bestaat: het hout begint breed, maar wordt na een bepaalde lengte minder breed, en is aan het einde soms nog maar de helft van de beginbreedte.

Zaag met een figuurzaagje het afgekraste gedeelte weg, en vijl het boompje na het zagen een beetje bij, zodat de ergste braampjes weg zijn.
Herhaal het gedeelte vanaf '1' echter, laat het laatste gedeelte van de boom achterwege, ik zal dit uit proberen te leggen.
Mijn bomen zijn aan het begin 3 mm breed (als de je bomen plat op tafel zou leggen) Na ongeveer 47 mm verloopt de breedte naar 2 mm. Na ongeveer 26 mm verloopt de breedte naar 1 mm, en het laatste gedeelte blijft uiteraard 1 mm.
Omdat de strip zelf al aan de dikke kant is heb ik aan het andere gedeelte van de slagboom het 1 mm deel achterwege gelaten, omdat de boom anders te dik wordt, en het nog redelijk lastig soldeert ook.
Zorg dus dat het tweede gedeelte na het verloopje van 2 naar 1 mm 'ophoudt'

Buig de beide boompjes nu een beetje in vorm: In het begin lopen de beide delen evenwijdig aan elkaar, maar na het eerste verloopje (dat van 3 naar 2 mm) lopen de gedeeltes in een V naar elkaar toe, om uiteindelijk in een enkel gedeelte te eindigen.
Soldeer beide gedeeltes nu aan elkaar.

De slagboomarm-bevestiging (het gedeelte dat naar het draaipunt van de motor gaat en waaraan de boom gemonteerd is) heb ik gemaakt van een stukje messing: het vlak waar de slagboom aan gemonteerd is is ongeveer 3 mm breed: de 'vleugels' die naar het draaipunt lopen hebben eveneens dezelfde breedte. De afstand die je aan moet houden zodat de boom nog parallel aan de mast omhoog kan staan zul je proefondervinderlijk vast moeten stellen, want die is mede afhankelijk van de plek waar het gat in het blokje messing zit.



Zet de slagboom in de rode verf, en we gaan verder met de paal met de motorkast eraan.
Knip (of zaag) van een stukje messing staf van 1 mm dikte, een lengte van ongeveer 30 mm: in de toekomst hoop ik de afstand die ontstaat nog wat te verkleinen, maar eerst dit maar met goed gevolg afronden)
Buig aan 1 kant een oogje, waar een stukje messing staf van 0,8 mm dikte net doorheen past.
PLaats nu het sukje messing staf van 1 mm dikte door het gat in het paaltje, en soldeer het vast: door het derde handje TUSSEN het blokje messing en de lamphouder te plaatsen wordt de warmte geabsorbeerd, en daarmee het risico op weer loslaten van de motorkast voorkomen.

Maak van de messing staf van 0,8 mm dik 2  U-vormige stukjes, door deze te buigen met een punt-tang. De breedte tussen de 2 gebogen stukjes bedraagt bij mij ongveer 8 mm.
Steek de gebogen U vormpjes door het oogje van de staf dat door de mast gestoken is, en soldeer het vast, zodanig dat de 'punten' recht naar beneden hangen.
Doe dit ook aan de andere kant, en soldeer dan het stukje staf door de mast heen vast.

Aan de punten van de  2 U-vormige stukjes worden de SMD LED's gesoldeerd: de paal is bij mij de massa: je kan, door de SMD LED's in plaats van met de kathode met de anode met de mast te verbinden de paal ook tot 'plus' bombarderen, dit hangt echter helemaal van je schakeling af waarmee je straks de LED's wil aansturen.

Soldeer aan de andere aansluiting van de SMD LED's een stukje wikkeldraad van ongeveer 30 cm lang (afknippen kan altijd nog)
Vergeet niet de isolatie weg te krabben met een mesje o.i.d.

Nadat je alle LED's voorzien hebt van een draadje, test even of ze allen nog werken: het bespaart je heel wat werk als je de LED's nu moet vervangen dan wanneer je de draadjes al hebt weggewerkt.



Werken alle LED's (en daar ga ik maar even van uit) dan kun je de draadjes wegwerkeN: ik heb dat gedaan door de draadjes om de stukje messing te wikkelen, en zo nu en dan een drupje secondelijm te gebruiken.

Voor het absoluut wegwerken van de draadjes is het het mooiste als de draadjes door het buisje naar beneden gaan: misschien dat ik dat bij de 2de paal nog ga doen, maar voorlopig gaan de draadjes langs de paal de grond in, straks, als er een laagje verf overheen zit zie je daar (denk ik) niet zoveel meer van.




Nu kun je de lampschildjes gaan maken. Ik heb deze gemaakt van 0,13 mm dik styreen 'plaat' waar ik door middel van een vulpotloodje van de binnendiameter ringetjes getekend heb op het styreen.
Maak nu met een boortje in alle vier de schildjes een gaatje van ongeveer 1 a 1,2 mm. Doe dit VOORDAT je de schildjes losknipt van het vel: nu heb je nog veel houvast, straks niet meer.



Voorzie de achterkant van de schildjes (dus NIET de kant waar je getekend hebt) van een laagje zwarte acrylverf, en laat dit drogen, daarna kun je de schildjes uitknippen en aan de mast 'plakken' ter hoogte van de LED's, waarna je de boel verder schildert.

Eh... en tot zover even deze bouwbeschrijving: omdat ik zelf nog niet verder ben dan de laatst beschreven handeling, blijft het hier even bij.

IK hoor wel als er iets onduidelijk is (en omdat ik erg slecht ben in bouwbeschrijvingen, zal dat vast wel :P

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2008, 15:56:22 »
Hier staat ook nog wat AHOB zelfbouw pret...

http://home.wanadoo.nl/aheer/ahob/ahobindex.htm

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2008, 17:50:56 »
Leuk project Menno!

Even een paar opbouwende puntjes van kritiek:

Dat 'blok' ziet er wel erg groot en lomp uit, volgens mij hoeft die echt niet zo groot te zijn.
Het viel me op dat de gaten voor de LED's bij de 'schildjes' bij 3 van de 4 niet in het midden zitten, of teken je de cirkels eromheen nog opnieuw voordat je ze uitsnijd?

Succes verder, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2008, 20:09:51 »
Het motorhuis ziet er inderdaad wat lomp uit, en ik vermoed dat een 4 bij 4 mm blokje ook wel past (het is meer dat wanneer ik 2 bomen aan 1 paal wil maken ik denk ik net wat weinig ruimte heb voor de gaten, maar dat ga ik natuurlijk gewoon proberen.

Over de schildjes: Eerst had ik 4 schildjes getekend, en wilde ik die uitknippen, en daarna uitsnijden. Geen van beide manieren ging echter goed, simpelweg omdat er te weinig houvast was.
Uiteindelijk heb ik de revolvertang (zo'n ding om gaatjes mee te maken in verschillende materialen) ter hand genomen, en daarmee de schildjes 'geperst'

Het probleem daarvan is weer dat het in het midden krijgen van de gaatjes ontzettend moeilijk is: Daarom zit ik er aan te denken om een pennetje op het raakvlak van de ponstang aan te brengen, waar het gaatje, dat van tevoren in het styreen gemaakt is, dan precies in het midden zit.

Wat betreft de aandrijving hou ik me aanbevolen...

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2008, 20:12:06 »
Citaat
Eerst had ik 4 schildjes getekend,

Zijn  onderleg ringetjes niks?? Die dingen die je tussen boutje en moertje doet  ;D

't Is maar een idee....

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2008, 21:32:49 »
Als jij die voor mij kan vinden met een gat van ongeveer 1 mm, en een buitendiameter van ongeveer 3,5 a 4 mm...
Ik weet alleen niet hoe goed dat te lijmen valt, en mijn ervaringen met secondelijm op metaal zijn niet al te best.

Overigens was ik de naam kwijt (ik had het in de startpost geloof ik over opvulringetjes... maar bedoelde onderlegringetjes)

Overigens is het LED's op slagboom-proefje nog niet echt geslaagd: bij de eerste keer bleken m'n diodes te groot, en bij het verwijderen van het krimpkous om het geheel trok ik 2 SMD LED's kapot. Die heb ik er nu nieuw opgezet, en ben wederom de draadjes aan het verbinden.
Het motorhuis + lampjes en dergelijke staan in de zwarte verf.

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2008, 22:11:22 »
Mooi werk. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Qua aandrijving zat ik te denken aan geheugendraad. Kijk maar eens voor wat voorbeelden http://users.skynet.be/pro-rail/_private/fam/ukcafam1.htm of op de site van Huib Maaskant http://www.floodland.nl/aim/info_ns_armseinen_1.htm, wel eens waar een item over armseinen maar lees eens even het hoofdstukje de aandrijving.

Houd je project in de gaten. lijkt mij wel wat. Blijf svp berichten en suc6.

Groeten John

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2008, 23:22:38 »
Hier de USA-variant in actie:

http://www.youtube.com/watch?v=tMaFD18O5BE

Groet,

Sven

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2008, 01:35:53 »
Mooi werk. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Qua aandrijving zat ik te denken aan geheugendraad. ...

...

Daar zat ik aan te denken, het ging mij eerst om de verkrijgbaarheid: maar ik zag net dat de site van pro rail international er inmiddels beter uitziet, wat bestellen ook wat makkelijker maakt.
Of dat draad de slagboom qua gewicht kan hebben is alleen even de vraag, maar dat ga ik natuurlijk gewoon merken.

Inmiddels heb ik de eerste slagboom met de LED's werkend.
Eisen voor de definitieve versie:
Motorhuis kleiner, dus messing staf van 4 bij 4 mm zoeken.
Afstand tussen de lampen kleiner maken.
Goede manier vinden andreaskruizen te maken.
Eventueel de draden het buisje invoeren.

En voor de komende versie gewoon de aandrijving testen.

@ eerste post robert e: ik weet niet welke schaal het is, maar de ahob die bij de link te vinden is vind ik wel erg grof.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2008, 02:31:05 door Menno »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2008, 08:58:07 »
Als jij die voor mij kan vinden met een gat van ongeveer 1 mm, en een buitendiameter van ongeveer 3,5 a 4 mm...

Al eens gekeken bij Godfather Models & Supplies www.gmens.nl.
In de prijslijst vindt ik dit:
Ringen M1 (1,1x2,5)/M1,2 (1,3x2)
Ringen M1,4 (1,5x3)/M1,6 (1,7x3,5)
Ringen M2,0 (2,2x4,5)

Zit vast wel iets passends bij.

Winkels voor (scheeps)modelbouw zullen vast ook wel iets hebben.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Een AHOB in h0
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2008, 10:26:57 »
@ Menno

Volgens mijn gegevens heeft de geheugendraad van Pro-Rail een trekkracht van 200 gram.
Dat lijkt mij meer dan voldoende.

Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen