Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 08:27:24
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Martijnstein
Vandaag om 08:24:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 08:15:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
  

Auteur Topic: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?  (gelezen 5849 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #30 Gepost op: 29 November 2017, 15:23:40 »
Heb t idee dat esu-decoders niet zo van analoog houden, dr is er mij ook al eens een geploft bij wat analoog testen, op een normale roco-trafo. Verder zijn tot nu toe al mn locpilots heel gebleven, wat toch wel heel wat is aangezien ze in zelfbouwlocjes zitten met ruimschoots schimmige bedrading.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #31 Gepost op: 29 November 2017, 15:33:32 »
Er zijn hele vloten modellen (drierailmodellen, geluidmodellen) door allerhande fabrikanten uitgerust met ESU-decoders zonder op grote schaal ploffende decoders. Zelfs met de oude blauwe trafo's van Märklin was dat maar weinig aan de orde. Maar het gebeurde wel met die trafo's - om genoemde redenen - en dat beperkte zich niet tot ESU. Märklin begint zo'n omruilactie echt alleen maar als Märklin producten in het geding zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #32 Gepost op: 29 November 2017, 16:32:43 »
Citaat
Wat schiet je nou op met te pas en te onpas ESU bekritiseren Bart?

Henk, ik begrijp hier niets van.

In mijn posts staat niets over Märklin (behalve een grapje dan) omdat ik met Fleischmann, PIKO en Roco rijd en ik bekritiseer niets of niemand. Ik ben gewoon een hobbyist die graag wil weten wat er met een ESU decoder fout ging.

Voor mijzelf, maar meteen ook voor de mede-hobbyisten hier in dit forum.

Als jij dan slecht leest, dan is dat niet mijn probleem.

Wat mij betreft mag dit draadje worden afgesloten.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Spoor N
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #33 Gepost op: 29 November 2017, 16:46:45 »
Henk reageert op een andere Bart, zie de post ervoor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #34 Gepost op: 29 November 2017, 16:52:37 »
Beste mensen,
Bij mij is dat ook al een keer gebeurd dat de Esu decoder tijdens het analoog rijden, de geest geeft.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #35 Gepost op: 29 November 2017, 17:03:35 »
Citaat
Henk reageert op een andere Bart, zie de post ervoor.

Beste Henk: SORRY!    :'(

Als ik niet goed kan lezen, dan is dat mijn probleem...   :D

Groet!

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #36 Gepost op: 29 November 2017, 17:30:02 »
Dat ging over Märklin decoders die de geest gaven. Märklin had echt geen omruilactie opgezet als het alleen om vreemde decoders ging. Dan hadden ze gewoon gezegd altijd Märklin decoders plaatsen, want die zijn uiteraard veel beter.

Wat schiet je nou op met te pas en te onpas ESU bekritiseren Bart? Zit het zo diep dat Märklin een jaar of tien verbazend beroerde decoders in het programma heeft gehad en in die tijd terrein verloor aan ESU?

Hallo

Ik bekritiseer ESU niet te pas en te onpas. Ik vind het gewoon frappant dat dit draadje over een (schijnbaar) niet spanningsbestendige ESU gaat.
Precies hetzelfde decodermerk dat märklin ook zijn probleemdecoders leverde.....10 jaar geleden.

Blijkbaar mag het omschakelpulsverhaaltje wel te pas en te onpas aangehaald worden.

Lees deze dan maar eens.
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

Bart

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #37 Gepost op: 29 November 2017, 18:13:52 »
Maar Bart, daar staat toch gewoon dat het probleem tot ca 2012 bestond met Märklin decoders?

De omschakelpuls is hier van belang om aan te geven dat een decoder die bestand is tegen die puls (ESU multiprotocol) vermoedelijk geen probleem kan hebben met 14 volt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #38 Gepost op: 29 November 2017, 20:09:48 »
Maar Bart, daar staat toch gewoon dat het probleem tot ca 2012 bestond met Märklin decoders?


Hallo

Nee,dat staat er niet en doet hier verder niet terzake.

Waarom de ESU niet tegen 14V zou kunnen ontgaat me hier ook.
Voor de multiprotokol wordt (werd?) 25V max spanning aangegeven.
Als je hier iets overheen gaat geloof ik nog steeds niet dat een decoder gelijk de geest geeft.
Märklin geeft voor hun MLD 35V aan.
Met een vervuilde motor branden deze overigens wel door, ondanks de beveiliging. Misschien dat er met de besproken ESU uit dit draadje iets soortgelijks aan de hand is.

Bart

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #39 Gepost op: 29 November 2017, 20:48:06 »
Oh, dan begrijp ik het woord ‘tabu’ in de laatste paragraaf in relatie tot bepaalde trafo’s voor bepaalde decoders zeker niet goed. Maar verder niet boeiend inderdaad.

Voor de multiprotocol LP4 van ESU is van meet af aan een maximum van 40 volt digitale spanning aangehouden. Voor de zuivere DCC versie 27 volt. Geen idee waarom daar verschil in zit. Maar in beide gevallen mag een gewone trafo geen probleem zijn. Tenzij er wat geks met die trafo is.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2017, 20:55:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #40 Gepost op: 29 November 2017, 21:00:25 »
Oh, dan begrijp ik het woord ‘tabu’ in de laatste paragraaf in relatie tot bepaalde trafo’s voor bepaalde decoders zeker niet.

Hallo

Je leest wat je wilt lezen, en niet wat er staat.
De opmerking bij genoemde trafos werd alleen bij de eerste generatie MFX decoders gegeven. Deze waren van ESU.
Op oudere en nieuwere decoders is deze opmerking niet van toepassing.

Bart


henk

  • Online Online
  • Berichten: 22655
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #41 Gepost op: 29 November 2017, 21:10:33 »
De samenwerking met ESU heeft maar kort geduurd. De breuk met ESU dateert al van lang voor 2012. Die paragraaf gaat echt niet meer over door ESU ontwikkelde decoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #42 Gepost op: 30 November 2017, 14:08:12 »
Citaat
Met een vervuilde motor branden deze overigens wel door, ondanks de beveiliging. Misschien dat er met de besproken ESU uit dit draadje iets soortgelijks aan de hand is.

Nee. Voordat ik een gekochte en gebruikte lok in bedrijf neem wordt allereerst de motor schoongemaakt, voorzien van een drupke olie en indien nodig nieuwe koolborstels. De collectorlamellen en de eventuele koolneerslag in de voegen ertussen wordt helemaal schoongemaakt. De lamellen worden dan ook nog gepolijst en daarna weer ontvet.

Zo'n rondmotor loopt dan fluisterstil, nauwelijks vonkjes op volle spanning  en dat zonder smoorspoel/C.

Nu de ESU documentatie van een LoPi 4 - hier komt een kopie van de titelpagina, bron ESU Download Center:
Instruction Manual
6. Edi t ion, February 2013
P/N 51986
LokPilot V4.0
LokPilot V4.0 DCC
LokPilot micro V4.0
LokPilot micro V4.0 DCC
LokPilot V4.0 M4
LokPilot XL V4.0
LokPilot Fx V4.0


Dus: de daarin opgenomen specificatie geldt voor de hele familie en daar staat vervolgens, kopie en al eerder hier door mij geschreven:
Operation Voltage
5 – 40V    LokPilot V4.0
5 – 27V    LokPilot V4.0 DCC

Analog DC Operation
Ok   LokPilot V4.0
Ok   LokPilot V4.0 DCC

De Micro versies e.d. kunnen we even vergeten.

Op de krimphoes van mijn LoPi staat in zwarte inkt (net) leebaar opgedrukt LP 4.  Ik kan nu niet zien of weten welke versie het precies is. Uit de CV7 kan ik ook geen chocola maken. Daarmee weet je nog niet of multi- of DCC-versie.

Vervolgens heb ik nog wel geprobeerd een decoder reset te doen. Zonder resultaat overigens. De LoPi is echt "gone".

Ik hou het op die meer dan 40 Volt spikes en daarvan plenty die de decoder niet heeft aangekund.


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6882
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #43 Gepost op: 30 November 2017, 14:36:56 »
Opsturen naar Esu onder garantie met kopietje van de aankoopbon. Niet geschoten altijd mis, wellicht krijg je een nieuwe. ;)

Gr, Ben.