Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:33:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:19:31
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:04:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:54:58
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:49
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Andere kijk op NL baanplan?  (gelezen 2637 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Andere kijk op NL baanplan?
« Gepost op: 04 September 2017, 20:17:57 »
Beste,

Na veel opruimen, vooral heel veel nadenken en uiteindelijk knopen doorhakken, ben ik afgelopen weken bezig geweest met de bouw van een soort module-bakken (die zich aan geen enkele modulenorm houden, dus daarom hou ik het op 'bakken') om weer eens een nieuwe baan te kunnen bouwen.

Vanwege een groot risico op verhuizing in de komende jaren (ik mag althans hopen dat ik dan toch eindelijk het huis eens uit ga/ben) én omdat het bouwen aan 1 bak veel makkelijker is dan aan de totale constructie zoals ik die vroeger had, heb ik het geheel opgedeeld in 6 bakken.
Vier bakken meten 1150 x 500 mm, de twee kleine 500 x 500, maar dat wordt mogelijk 600 x 500.

Belangrijkste horde: ik kan NIETS laten staan. Alles moet uiteindelijk weer uit elkaar aan het einde van de dag, al is het de bedoeling dat de lange modules aan elkaar gekoppeld blijven en alleen de kleine modules losgehaald worden en er dus 2 gekoppelde lange modules opgeborgen worden en de twee klein.

Het sporenplan is het enige waar ik niet over uit ben...
Zoals gewoonlijk had ik wat groters in gedachten, maar dan vooral aan de bovenkant, waar ik eigenlijk dubbelspoor én enkelspoor had gewild.
Mijn plan was, omdat mijn ruimte zo beperkt is, te kijken dat ik de baan als het ware opdeel in verschillende werelden. De onderste modules voor een zeer mager station en wat OV op een compact busstation, de 2 kleine modules voor wat landschappelijk fraais en de bovenste aan 1 zijde met bos, en aan de andere zijde met halfmodellen een meer voorstads aandoend tafereel met een overweg.
In de eerste plannen moest het bos of het voorstadstafereel dubbelsporig worden en aan de andere zijde dan het enkelsporige traject komen.
De blauwe lijn stelt (nogal schematisch) de scheiding der werelden voor.

Nu ik op het punt sta binnenkort de resterende bakken te maken en daarna te kijken wat ik, met alles gekoppeld, kan bouwen, krijg ik toch enige twijfels.
Zijn er misschien mensen die andere mogelijkheden zien?
Begrijp goed: de ruimte is zowel in de kamer beperkt als in het opbergen: de bakken zitten al in elkaar en sporen laten zakken of stijgen is echt geen optie, hoe graag ik dat ook zou willen. Ook een schaduwstation is daardoor echt onmogelijk.

Ik denk nog aan het idee om het bovenste perronspoor links (of rechts) af te laten buigen en even parallel te laten lopen aan de andere sporen om een aantakkende (zo u wilt, aftakkende) lijn voor te stellen waarop iets simpels dieselt of zo. Met een simpele kruising wordt het 'belangrijkere' spoor gekruist, dat zijn weg over de andere bakken vervolgt.

Ik weet dat het allemaal wat schematisch oogt, maar voor zoiets simpels was ik niet van plan een heel programma te starten.

www.m-voorloop.nl/benelux/sporenplan.gif

Dank alvast!

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Andere kijk op NL baanplan?
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2017, 08:01:05 »
Dag Menno,

Mag ik eerst wat vragen stellen?
Ik schat in dat dit qua schaal een H0-baan wordt? Kun je dat bevestigen?
Hou je vooral van rijden, of van rangeren? Aan wat voor soort treinen denk je; boemeltrein en/of sneltrein. Veel goederenverkeer?
In je uitleg ga je uitvoerig in op de verschillende landschappen en sferen van je baan. Zo te horen is mooie scenery ook belangrijk voor je. Klopt dit?

Even zonder je antwoorden te weten is mijn eerste indruk dat het sporenplan een beetje saai is, maar misschien is dat precies wat je zoekt. Je krijgt wat meer ruimte-mogelijkheden als je bijvoorbeeld dat eenvoudige station niet apart maar juist in het voorstadsdeel plaatst. Dus als een voorstadsstationnetje. Misschien zou je het sporenplan van dat stationnetje dan nog wat kunnen uitbreiden met zeg een goederenloods ofzo. Op deze wijze hou je drie kanten van de baan over voor andere zaken. Wellicht kan daar dan ergens nog een halte komen (als je vooral van personenvervoer houdt) of een fabrieksaansluiting (als je van rangeren houdt). Ik denk sowieso dat je uit de ruimte die je hebt wel wat meer kan halen qua rij-mogelijkheden.

Maar allereerst ben ik benieuwd naar je antwoorden. :)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Bas Pos

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Andere kijk op NL baanplan?
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2017, 16:30:22 »
Kijk voor inspiratie eens op de site over de spoor nul baan Buitenlust van Huib Maaskant. Op zijn site staat het baanplan ook met maten voor HO als pdf. 2/3 van het baanplan zou gok ik ook in jouw ruimte moeten kunnen passen. Rijden en evt wat ramgeren. Gebaseerd op het soester lijntje.

http://www.floodland.nl/aim/blust_beschrijving_1.htm

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Andere kijk op NL baanplan?
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2017, 20:13:28 »
Mag ik eerst wat vragen stellen?
Dan draai je toch al wat jaren mee en lees je je berichten nog even goed door voor je ze plaatst en denk je dat alles er in staat... ;)
Ik schat in dat dit qua schaal een H0-baan wordt? Kun je dat bevestigen?
Inderdaad H0, ongeveer jaren '80.
Hou je vooral van rijden, of van rangeren? Aan wat voor soort treinen denk je; boemeltrein en/of sneltrein. Veel goederenverkeer?
Het zal vooral rijden worden (voor zover dat realistisch kan zonder schaduwstation en dat soort zaken). Rangeren lijkt me best leuk, maar op dit moment heb ik daar weinig mogelijkheden (wagens, locs) voor om dat mogelijk te maken.

Het was een beetje mijn bedoeling om een lijn met zijspoor bij het station te bedenken waar de boemel aan de kant gaat voor de sneltrein richting fictief eindpunt die langsdendert.
In je uitleg ga je uitvoerig in op de verschillende landschappen en sferen van je baan. Zo te horen is mooie scenery ook belangrijk voor je. Klopt dit?
Om het op z'n Floris' te zeggen: ja, die rijdende dingen zijn alleen maar lastig ;) .
Nee, serieus, ik heb de scenery altijd erg leuk/belangrijk gevonden. Ik ben er als kind als laatste mee bezig geweest maar kon toen ook al lang bezig zijn met plaatsen van bomen, struiken, lantaarns en dat soort dingen.
Nu ik technisch veel meer kan, wil ik me daar dan ook behoorlijk in verliezen om het zo maar te zeggen.
Even zonder je antwoorden te weten is mijn eerste indruk dat het sporenplan een beetje saai is, maar misschien is dat precies wat je zoekt. Je krijgt wat meer ruimte-mogelijkheden als je bijvoorbeeld dat eenvoudige station niet apart maar juist in het voorstadsdeel plaatst. Dus als een voorstadsstationnetje. Misschien zou je het sporenplan van dat stationnetje dan nog wat kunnen uitbreiden met zeg een goederenloods ofzo.
Het lastigste vind ik vooral het visualiseren van alles: soms krijg ik de indruk dat ik de ruimte niet heb voor m'n plannen, maar met de delen voor m'n neus lijkt het dan toch weer ruimer (met de nadruk op lijkt) en twijfel ik weer.
Ik wil dan ook eerst een aantal zaken uit karton bouwen om daarmee te gaan passen en meten of wat ik wil wel kan.
Op deze wijze hou je drie kanten van de baan over voor andere zaken. Wellicht kan daar dan ergens nog een halte komen (als je vooral van personenvervoer houdt) of een fabrieksaansluiting (als je van rangeren houdt). Ik denk sowieso dat je uit de ruimte die je hebt wel wat meer kan halen qua rij-mogelijkheden.

Maar allereerst ben ik benieuwd naar je antwoorden. :)
Wat me van een tweede halte vooral tegenstaat is het feit dat dat zonder schaduwstation nooit echt realistisch werkt naar mijn mening én omdat ik met de beschikbare ruimte weinig station kwijt kan.
Als ik tot het maximale ga, kan ik er 2 hondekop-tweetjes gekoppeld kwijt. Maar dan is het station wel meteen een heel dominant geheel op de plaat en moet ik het in een behoorlijke boog leggen om geen al te onrealistische bocht bij het in- en uitrijden te krijgen. Een wat korter station (met ruimte voor een DE3 bijvoorbeeld) is dan makkelijker en komt naar mijn mening wat realistischer over.

Het was sowieso mijn bedoeling het station in een lichte boog te leggen. De mogelijkheid het hele station te verplaatsen is een optie, nog eens verder naar kijken.
Hoe ik de sporen leg op de 'gescheiden-werelden-module' weet ik nog niet, maar als het station blijft waar het nu ligt, wil ik het spoor op het voorstadsdeel sowieso recht leggen. Het bos-deel zie ik nog wel. De fabrieks-aansluiting klinkt als een interessant idee.

@ Bas Pos: waarschijnlijk wel, maar veel in die baan is gebaseerd op de mogelijkheden van zakken en dalen van lijnen. Die mogelijkheid heb ik helaas niet. Ik zie wel wat mogelijkheden, maar ook wat bezwaren. De belangrijkste is vooral dat ik niet zo'n houtkunstenaar ben en waarschijnlijk al moeite genoeg zal hebben twee sporen tussen 2 bakken netjes op elkaar aan te laten sluiten, óók nadat de boel uit elkaar gehaald is en weer in elkaar gezet wordt. Gezien het aantal sporen op sommige segmenten, wordt dat wel een forse uitdaging.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Andere kijk op NL baanplan?
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2017, 21:45:56 »
Dag Menno,

Dank voor je antwoorden. Maakt meer duidelijk. Ik ben zelf ook vooral van de scenery. En het kan inderdaad lastig zijn om de dingen die je misschien op je modelbaan wilt verwerken, te visualiseren. Het idee om zaken eerst in karton te plaatsen kan zeker helpen. Ik heb het visualiseren uiteindelijk gedaan door alles op rollen behang te tekenen en gebouwen als plattegrond uit te knippen op papier en daarmee heen en weer te schuiven voor het beste resultaat. Dan blijft alles wel in twee dimensies, maar het gaf me al genoeg inzicht om bepaalde zaken in het ontwerp weg te laten en andere toe te voegen.

Goed dat je de beperkingen van je ruimte en van jezelf kent. Dat geeft de juiste begrenzing dan weer aan. Nu gewoon stoeien met je ideeën en uitproberen en vooral laten inspireren door alles wat het internet aan mooie voorbeelden kan geven. Het heeft mij ook een flinke tijd gekost voordat ik tevreden was over het totale idee.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Andere kijk op NL baanplan?
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2017, 22:33:50 »
Het lastige van voorbeelden op internet is dat er zat inspiriatie uit te halen valt, maar het vaak banen betreft die kunnen blijven staan. Dat maakt veel zaken een stuk makkelijker ;) .

Wat betreft de lange tijd: ik ben al 3 jaar bezig met eigenlijk alleen maar denken (daar ben ik helaas nogal 'goed' in) dus het wordt nu wel tijd dat er ook eens wat gebeurt.