Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Marklin HAMO BR128 digitaliseren  (gelezen 2425 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Marklin HAMO BR128 digitaliseren
« Gepost op: 24 August 2017, 13:32:40 »
Sinds enige tijd eindelijk de gelijkstroomversie van de Marklin BR128 te pakken gekregen, tijd om deze nu dus digitaal te maken met een ESU LOPI4 met 8 pins connector ( ESU 54611 ).
Echter eerste keer dat ik een Marklin HAMO ga digitaliseren, dus had graag van de digitaal kenners geweten wat ik juist waar moet doen.

Even overzichtje als de kap eraf is :

De rechtse kant van de lok heeft 3 draadjes : grijs, geel en oranje, deze gaan rechtstreeks naar de verlichting aan die kant, en komen op de rechtse kant van de centrale printplaat aan.
Op de onderkant van de lok komt een zwarte en rode draad toe op de assen, dit zullen de spanningsaansluiting zijn om de lok zijn voeding te geven. De zwarte komt aan op het motortje van de lok.

De aansluitingen aan de motor.
Bruin en blauw gaan rechtstreeks van de centrale printplaat naar het motortje.
Oranje, geel en groen lopen rechtstreeks van de print naar de verlichting aan de linkse zijde van de lok.

Nu als ik dit snel even bekijk met het aansluitschema van de lopi :

Moet ik dus :

- zwarte draad van onderaan lok op zwarte draad LOPI4 solderen
- rode draad van onderaan lok op rode draad LOPI4 solderen

Maar dan wordt het een vraagteken.

Ik zou denken ;
- oranje van de LOPI op de bruine aan de motor
- grijs van de LOP op de blauwe aan de motor

Verlichting wordt dan een nog groter vraagteken :
1 van de 3 draden naar de voor en achterverlichting zal een gemeenschappelijke zijn.
De 2 andere draden zal eentje voor rood licht zijn, andere voor wit licht. En dus 1 hiervan moet aan de witte LOPI draad, de ander aan de gele LOPI draad en de gemeenschappelijke in theorie aan de lokbehuizing, maar kan dit wel in dit geval ? moet die niet ergens aan de rode/zwarte terug verbonden worden ?

En hoe zit het met weerstandjes aan de LEDS ? OP het centrale printplaatje zitten er enkele weerstandjes die op de verbinding naar de LEDs steken, dus vermoed dat deze er niet tussenuit zullen mogen ?

Iemand die me kan helpen ?

« Laatst bewerkt op: 24 August 2017, 13:38:52 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

henk

• Offline Offline
Re: Marklin HAMO BR128 digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2017, 16:46:07 »
De Märklin kleurcode is wel handig.

Zie je bijvoorbeeld dat bruin juist de stroomafname is en niet zwart. Zwart is mogelijk wel met een bovenleidingschakelaar verbonden?
De rest spreekt voor zich. Je moet de leds even met een weerstand uitproberen. Het is mogelijk dat de leds antiparallel geschakeld zijn en dan kan je de decoder niet zomaar aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2017, 16:52:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2017, 23:08:58 »
Op het Hamo model zit een standaard Marklin lichtmodule. Hier moet je tussen de decoder en de module nog weerstanden toevoegen. Normaal 1.2 K (1k2)en hoger.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2017, 11:52:27 »
OK, vandaag even de BR128 er weer bijgenomen en een schematje gemaakt :

Links begint de stroomafname op zowel de voor als achteras van de lok, met een rode en zwarte draad.
Beiden komen aan op de schakelaar om te wisselen tussen voeding via het spoor of de bovenleiding.
Achter deze schakelaar volgt een aftakking :
Een oranje draad naar de lichten links, achter deze lichten gaan er 2 draden weg, een gele en een grijze, beiden gaan naar een weerstandje, komen terug samen achter deze weerstanden in een oranje draad, die naar de lichten rechts gaat, achter deze lichten splits hij zich terug op in een groene en een gele draad, die ook weer naar 2 weerstanden gaan, en vervolgens terug aansluiten op de aftakking ( dit is dus het lichtcircuit )
Aan de aftakking zit vervolgens ook nog een groene draad, die naar een zwart "ding" gaat ( zie foto hieronder ), aan de andere kant van dit ding, gaat een groene draad verder naar de motor, waar hij aangesloten wordt op een conectortje dat op een soort oranje rond weerstandje komt. De andere kant van dit oranje rond weerstandje is verbonden met een blauwe draad die naar de massa van de lok zelf gaat. Op de motor zelf zit ook nog een bruine draad aangesloten, die ook op de massa van de lok uitkomt.

Even van boven gezien, je ziet in het midden bovenaan al dit "zwarte ding" met de groene draden eraan.

Detail van het motortje.  Met in het midden het oranje rond weerstandje waarop de blauwe en groene draad hangen.

En detail van het "zwarte ding".

Ik had eerst hoge hoop met het schematje van Henk voor ESU-Marklin kleurcode, maar het lijtk erop dat dat helemaal niet opgaat voor deze lok.
Functies zitten er in elk geval al niet op de lok, dus die draden mag ik "vergeten", enkel het licht zou met de rijrichting moeten mee wisselen en aan/uit gedaan moeten kunnen worden.

Iemand die me op weg kan helpen met wat er moet gebeuren ?

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2017, 13:28:57 »
Misschien kan je de print losmaken en omkeren en dan een foto van onderzijde print plus chassis plaatsen? Onderzijde lok is ook handig.

Helaas heb ik deze lok nooit gedigitaliseerd, maar stap voor stap komen we er wel. Kern van digitaliseren is dat je stroomafname enerzijds en motor en verlichting anderzijds van elkaar isoleert. De decoder moet daartussen. In dat kader zou dit weleens een print kunnen zijn waarvan je meer last dan gemak hebt. Ik zou in ieder geval de motor direct op de decoder aansluiten. Op de print moet je dan verder alleen de verlichting van de stroomafname isoleren door wat baantjes door te krassen.

De stroomafname zijn normaal bruin en rood. Bruin (massa) zit via het schroefje denk ik direct aan het motorhuis en is daarmee op de ongeïsoleerde wielen aangesloten. Rood gaat meestal van de stroomafnemer voor de geïsoleerde wielen naar de keuzeschakelaar. Waar zit zwart precies op aangesloten? Ook op de niet geïsoleerde wielen of direct op het chassis al of niet via de print?

De kleuren voor de motor zijn groen en blauw en dat klopt precies. Groen gaat nu via die zwarte smoorspoel naar een motoraansluiting. Blauw gaat direct naar de andere motoraansluiting. Dat oranje blokje tussen de motoraansluitingen is een condensator. Condensator en smoorspoel zijn samen de motorontstoring en bij digitalisering kan je die weglaten.
Het gemakkelijkste is om de groene en blauwe draden naar de motor te verwijderen en de oranje en grijze draden van de decoder direct op de motor aan te sluiten.

De draadkleuren van de verlichtingsprintjes kloppen bijna. De oranje draad is denk ik degemeenschappelijke anode (plus). Ik zou de oranje draad even lossolderen en met een weerstand van minstens 1500 ohm op de plus van een gelijkspanning (rijtrafo) aansluiten. Kijk welke leds gaan branden als je min aansluit op de groene of gele draad.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2017, 15:47:45 door henk »

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2017, 18:56:46 »
Hoi Henk,

Bedankt al op voorhand !

Foto onderkant printplaat :

Het enige aan de onderkant van de printplaat is de schakelaar voor voeding te wisselen tussen spoor of pantograaf.
De baantjes die je ziet, zijn gewoon die aan de bovenzijde die doorschijnen met het zonlicht.

Onderkant van de lok :
Draaistel 1 :

Hier komt de zwarte draad onderaan toe, en neemt stroom af van de wielen via zo'n plaatje dat tegen het wiel komt ( zie je misschien net niet goed op de foto ), maar uitgemeten, en de zwarte draad geeft door aan het wiel.

Draaistel 2 :

Hier komt de rode draad op toe. Deze is gesoldeerd op aan de onderkant van het metalen plaatje in het midden, wat op zijn buurt ook weer via metalen plaatjes op de 2 wielen komt.
De stroomafname van de wielen is aan dezelfde kant van de lok langs beide zijden.

Het motortje ook eens wat netter gemaakt zodat duidelijk is waar welke draad ook aangesloten is :

Een donkerbruin vermoeden zegt me ook wel dat de print me dunkt meer problemen dan voordelen gaat geven bij het digitaliseren.

Betreffende spoorafname/massa : als ik zowel de rode als zwarte draad uitmeet, die van de draaistellen komen, en ik meet dit door met de massa van de lok zelf, dan meten deze perfect door, dus, zowel rood als zwart.
Eveneens meet ik gewoon door tussen de rood/zwarte draad en de oranje draad naar de voor en achterlichten. De 2 andere draden van de verlichting aan elke kant ( geel-groen en geel-grijs ) meten niet door tussen de rood en zwarte stroomafnamedraad.

Momenteel nog niets verder losgemaakt/gesoldeerd.

Maar als ik goed begrijp mag ik alvast dat "zwarte ding", wat een smoorspoel zou zijn er tussenuit halen, net als de oranje condensator.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2017, 19:50:57 »
Die condensator kan je ook laten zitten. Maar de groene (inclusief spoel) en blauwe draad naar de motor in zijn geheel verwijderen en later de oranje en grijze draad van de decoder direct op de motor aansluiten.

Stroomafname lijkt ook wel duidelijk. De rode en de zwarte draad zijn kennelijk aan dezelfde kant aangesloten en gaan daarom samen naar de schakelaar.
De niet geïsoleerde wielen aan de andere kant zijn elektrisch met het chassis verbonden. Eén van de schroefjes waarmee de print vastzit geeft de stroom door van het chassis naar een printspoor. De bruine draad zorgt ervoor dat ook de niet geïsoleerde wielen op het motordraaistel zeker op dat orintspoor zijn aangesloten. Zou ik allemaal lekker laten zitten en de rode en zwarte draad van de decoder op de juiste printsporen aansluiten.

Moet je op de print wel de printsporen voor de verlichting isoleren. Maar eerst even uitproberen of de lichtprintjes wel geschikt zijn voor een decoder. Het zou zomaar kunnen dat de witte en rode leds geen gemeenschappelijke anode (plus) hebben.