Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Sporen van smaragd  (gelezen 2632 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Sporen van smaragd
« Gepost op: 07 July 2017, 21:20:44 »
Vandaag opende in het spoorwegmuseum de tentoonstelling "sporen van smaragd" over de spoorwegen in Nederlands Indie en Indonesie. Om 14.00 uur was er een kleine bijeenkomst voor genodigden die bijdroegen aan de tentoonstelling (ik helaas niet) maar de tentoonstelling was niet afgescheiden dus reeds bij binnenkomst in het museum rond 13.00 uur kon ik me storten op het uitgestalde.



Deze foto laat de tentoonstelling in zijn geheel zien. Een groene ovaal omringd door bamboe. In het ovaal wordt aan de hand van een aantal personen (onder ander F.Q. den Hollander) het verhaal van de spoorwegen in de gordel van smaragd verteld. Foto's, boeken en modellen illustreren het vertelde.

Zo was het dan 15.00 uur en werd de tentoonstelling geopend door J.P. de Bordes, chef van de Nederlandsch Indische Spoorweg Maatschappij, die in 1876 de eerste spoorlijn op Java aanlegde:

https://www.youtube.com/watch?v=G12CJBqhrEI

Een paar opnames van de tentoonstelling:



















Zeker dit laatste model had mijn grote interesse, een ontwerp voor een gestroomlijnde 2C1 sneltreinlocomotief.

Tsja. En wat vond ik er nu van.... Zoals Steef al zei "wat had je verwacht..." Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren. Nu heb ik natuurlijk een zwak voor dit onderwerp dus veel is altijd goed. Hoe meer hoe beter.

Laat ik met het positieve beginnen: Ik ben erg blij dat het museum aandacht besteed aan het spoor in Nederlands Indie. Het is toch een vergeten hoofdstuk, hoewel het spoor daar vooruitstrevender was dan in het moederland. Natuurlijk heeft Java twee spoorwegmusea, maar die liggen bepaald niet om de hoek voor de doorsnee Nederlander.
Het museum heeft nu een paar zaken uit de collectie voor het voetlicht gehaald die het wel verdienen meer gezien te worden. De locomotiefmodellen zijn schitterend handwerk en geven een mooie indruk van de diversiteit op het spoor in Nederlands Indie. De foto's en voorwerpen zijn mooi uitgestald en laten een mooie, actieve spoorwegwereld zien.

Het minpunt wat mij betreft is toch echt de geringe omvang. Ik snap dat het museum de SS 1622 niet uit de Stalen monsters wereld kan halen voor de tentoonstelling, maar die loc was wel een passend middelpunt geweest. En ik weet dat het een tikje arrogant klinkt, maar als het museum een beroep op mijn collectie had gedaan, was het geheel al weer een stuk groter van opzet geworden. Maar dat is gemopper van een liefhebber  ;)

In augustus verschijnt er een boek over de tentoonstelling. Dat heb ik uiteraard in bestelling staan. Elk boek over de spoorwegen in Nederlands Indie is welkom hier.

Eigenlijk het allerleukste was dat ik stom toevallig een aantal bekenden tegen het lijf liep. Ik heb bij kunnen praten met Jan de Bruin, die een groot deel van zijn Nederlands Indische verzameling aan het museum heeft gedoneerd en waar het museum dankbaar uit putte. Daarnaast sprak ik Remmo Statius Muller, onder andere over een paar op stapel staande boeken (van hem en van mij) en zijn werk aan het boek over de foto's van Derens. Als laatste bleek mijn contactpersoon bij de uitgever van mijn komende boek ook aanwezig te zijn. Met hem heb ik nog even een paar zaken kunnen doorspreken rond onze samenwerking.

Dus nog een sociale happening ook. Dit was, getuige het gezucht van mijn kinderen, niet helemaal de bedoeling maar gezellig was het zeker.

Is het een aanrader? Ik zou zeggen, als je toch in het museum bent is het leuk om te bekijken. Als je een liefhebber bent van Nederlands Indisch spoor is het de entree wel waard. Maar of het de 16 euro entree waard is, alleen voor de tentoonstelling? Niet echt, wat mij betreft.

Eelco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2017, 23:02:50 »
Volgens mij het eeuwige dilemma van een dergelijke tentoonstelling. Ga je erg de diepte in dan is het interssant voor de mensen met voorkennis maar haken de leken af. Zet je iets leuks neer voor de leek, dan zien de kenners weinig nieuws, op wat modellen na.
Veel hobbyisten hebben nou eenmaal véél kennis van sommige onderwerpen. Ik heb dat zelf bij de RTM; top qua materieel maar de overige zaken.... nog nooit wat opgestoken daar.
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2017, 23:33:16 »
Tijd om weer eens met de museumjaarkaart te wapperen :)

Ik weet ongeveer geen snars van die spoorwegen daar. Het meeste nog door enkele plaatjes hier op het forum. Maar daaruit blijkt al dat het "daar" erg interessant was. Pacifics enzo... En die tenderlok, dat lijkt een 1F1 qua asindeling. Je noemt dat het daar vernieuwender was: is het bekend waarom?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #3 Gepost op: 07 July 2017, 23:45:15 »
Uitdagender landschap dat vroeg om interessante loctypes als 1DD en 1F1. Maar ook qua elektrificatie liep Nederlands Indie voor. De eerste in Nederland gebouwde eloks reden daar al in de jaren twintig.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2017, 00:25:27 »
Grappig altijd dat verschil tussen een echte loc en een treinstel. Dat reed al in 1908 in Nederland. Volgens mij is dat gewoon een loc met zitplaatsen voor reizigers. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2017, 09:02:16 »
hm, die NIS-2C1 staat nu dus eindelijk bekijkbaar opgesteld, das al iets. En er lijkt iets van toelichting bij gegeven te zijn zelfs. Dat is al iets...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2017, 15:27:30 »
Ik ben alweer iets milder. Het is een leuke tentoonstelling. En een aanrader als je niks van de spoorwegen in Nederlands Indie weet.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2017, 16:03:47 »
Ik moet nog gaan kijken, maar leuk om te zien dat de modellen die destijds in het "oude" museum (vader & dochter Asselberghs) te zien waren, nu weer van zolder zijn gehaald.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2017, 16:04:36 »
Nee hoor, een of meer reizigersrijtuigen met een motor.

Dirk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2017, 09:10:46 »
een aardige recensie uit de NRC

Groet,
michel

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #10 Gepost op: 02 August 2017, 08:31:08 »
Het boek is nu ook uit.
Vooral de geschiedenis van Nederlands Indië met als rode draad de spoorwegen wordt besproken.
Een goede aanvulling voor de bestaande boeken over de spoorwegen van Nederlands Indië.
Vr. groeten,
Bob