Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?  (gelezen 2154 keer)

ACD

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Gepost op: 07 July 2017, 09:43:23 »
Hoi. Ik ben sinds een paar maanden weer met een nieuwe (digitale) baan begonnen. Als eerste stap met wisseldecoders en ben nu aan het kijken om bezet/terug melders in te bouwen. In had gehoopt dat ik hiervoor alleen wat moest solderen, maar lees op diverse forums dat ik de 'blokken' blijkbaar alleen kan bouwen als ik op diverse plekken ook rail-isolatoren inbouw (om zodoende de inrij en uitrij secties aan te geven). Ik baal hier behoorlijk van, omdat alle rails al vast ligt en diverse scenery erom heen ook. Het loshalen van diverse rails om de rail-isolatoren aan te brengen, lijkt mij behoorlijk ingrijpend en zelfs in de helix bij onmogelijk gezien de scenery erom heen.

Ik ben van plan met de Digikeijs DR4088 module te gaan werken.

Heeft iemand ervaring met het gebruik deze terug/bezetmelder, ZONDER het toepassen van rail-isolatoren op de baan? Gaat dit ooit werken of kan de terugmelder niet duidelijk zien waar de stroomafname plaatsvindt?

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1039
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2017, 09:46:00 »
Je kunt ook gebruik maken van reed switches. Die zijn eenvoudig te plaatsen zonder je baan te moeten slopen.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2017, 09:49:21 »
Je kunt ter plaatse van een gewenste onderbreking de rail doorslijpen met een dunne slijpschijf op de Dremel of Proxxon, of voorzichtig met een railzaagje. Dan hoef je geen rails los te nemen en heb je geen isolatoren nodig.

ACD

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #3 Gepost op: 07 July 2017, 10:20:20 »
NTeering - inderdaad, dan heb ik de OPTO versie nodig. Weet je toevallig waar ik de reed-contacten hiervoor kan krijgen en welke ik precies nodig heb?

DirkJ - top-tip! Helemaal niet aan gedacht. Misschien is de dremel inderdaad de makkelijkste oplossing nu. Bedankt!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2017, 13:44:05 »
Bij gebruik van reedcontacten moet je aan een paar dingen denken:
a) Om ze te laten werken moet je ook je locs voorzien van magneet. Voor mij een groot nadeel, zeker als je een keer met materieel van een kennis (zonder magneten) wilt rijden.
b) Voor reedcontacten heb je niet persé een terugmelder met opto-isolatie nodig. Kan met of zonder en je kan ze zelfs laten werken met terugmelders met stroomdetectie (ook al heb je dan eigenlijk te veel hardware die je weer overbrugt).
c) Ook reedcontacten naderhand plaatsen is niet super eenvoudig. Veel proberen ze tussen de bielsen te leggen maar als je al ballast hebt liggen is dit niet meer zo makkelijk.

Ik zou dan ook gewoon lekker voor het doorslijpen gaan. Dit is hoe wij het op de club überhaupt vaak deden. Eerst neerleggen, dan zagen. Enige is dat je wel op moet letten dat je rails niet onder te veel mechanische spanning staat. En mocht je het gat wat groot vinden naderhand kan je er altijd een stukje styreen (of iets anders) tussen lijmen en daarna in het profiel van de railstaaf snijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #5 Gepost op: 07 July 2017, 14:04:39 »
Met een Roco railzaagje kun je een hele fijne snede maken, dat redt je niet met een slijpschijfje. Ik heb een schijfje van 0.6mm maar hoe haaks ik het ook doe, en hoe stil ik de dremel ook houd, snede wordt altijd 1 a 2mm... waardeloos. De roco maakt een strakke, rechte snede van een paar tienden millimeters. Maar goed, het kan ook aan mijn dremeltechniek liggen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #6 Gepost op: 07 July 2017, 14:25:07 »
Citaat van: jowi
... hoe haaks ik het ook doe ...
Waarom moet de snede haaks zijn? Schuin over de rail werkt ook en geeft minder kedengedeng.

Citaat van: Timo
Om ze te laten werken moet je ook je locs voorzien van magneet.
De magneet hoeft niet onder een loc, kan ook onder een wagon.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2017, 15:18:57 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2017, 14:35:33 »
Wat trouwens ook prima werkt is een infrarood lichtsluisje. Hoef je niet te zagen, maar ja, nu moet je weer een ir led en sensor in een bosje o.i.d. verstoppen...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2017, 16:13:56 »
Waarom moet de snede haaks zijn? Schuin over de rail werkt ook en geeft minder kedengedeng.
Dat bedoel ik dus niet. Hoe verticaler je de schijf houd (ook al slijp je niet haaks op de rijrichting maar schuin over de rail) hoe smaller de snede.
Probleem met een schijf is als je maar heel even wiebelt met dat ding, je meteen een hele brede onregelmatige snede hebt.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2017, 23:08:09 »
Toen ik overgestapt ben naar digitaal heb ik ook de blokken gemaakt met reedcontacten. Magneetjes had ik toch al onder al het materiaal, en dat doe ik nog altijd bij nieuw materiaal.
magneetje kost bijna niets, en alle loks hebben wel plaats.
Ook een reedcontact kost bijna niets.

Waar je wel een beetje bij kan boor ik een gat door de plaat tussen de bielsen, en dan een 4 bielsen verderop nog eentje.
Het reedcontact komt dan op de bielsen te liggen in de richting van de rails.

Waar je niet kunt boren buig ik de draden zo dat ze onder de rails en bielsen gelegd kunnen worden en ze ergens naast de rails verder geleid kunnen worden.

Dit soort plaatsen zijn meestal geen zicht plaatsen en dus maakt het iets minder uit hoe ze er zitten, als ze maar werken.

Waar je wel bij kunt is het ook makkelijker ze goed weg te werken, maar daar is het over het algemeen ook weer makkelijker alsnog de rails door te zagen/slijpen.

Bij mijn laatste baan ben ik meer gaan werken met stroomdetectie, maar gebruik nog altijd reedcontacten op verschillende punten. En als er in een blok eens een extra melder moet komen doe ik dat ook meestal via de reedcontacten.

Welke oplossing je ook kiest, op plaatsen waar je minder goed bij kunt zal het altijd een beetje priegelen worden om het voor elkaar te krijgen, maar er zijn genoeg opties om niet alles weer af te hoeven breken.


Groet,
Roelco

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #10 Gepost op: 09 July 2017, 16:47:37 »
Hoi
Ben ook bezig aan mijn baan opbouw en geen rekening houdend met blokken, ofwel detectie, bewust.
Eerst de baan goed dan pas bepalen waar de blokken komen en detectie punten.
Daarbij ga ik gebruik maken van IR reflectie, eh gebruik ik al. Een of ander manier, hier op dit forum, wil men er weinig over zeggen want het gaat altijd over stroom detectie en een lichtsluis in het schaduw station.
Heb ook gereageerd op een ander onderwerp en daar staat voldoende in omschreven zoals ik het toepas.
Voordelen, geen gezaag in de rails, geen magneten onder het materiaal, detectie is van eerste koppeling tot laatste koppeling en als je het niet bevalt verplaats je het detectie punt.
Dit is de link naar dit onderwerp :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72888.0.html

Doe je plezier ermee, groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 09 July 2017, 22:16:26 door Fransx »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Het later inbouwen van bezetmelders...handig?
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2017, 14:29:55 »
ACD, waarom denk je dat je voor reedcontacten de OPTO versie nodig hebt?

Misschien is het ook niet verkeerd om even aan te geven wat voor rails je gebruikt. 2-rail of 3 rail, want dat maakt nogal een verschil.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net