Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
Goede wensen voor 2026 door Erik01
Vandaag om 09:26:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:17:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 09:10:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
HO wisselnietjes gezocht..... door Frank 123
Vandaag om 09:05:47
Pfarrerwinkel bahn door bigboynl
Vandaag om 07:28:11
Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
  

Auteur Topic: Boeing vliegtuigromp op platte wagen  (gelezen 8406 keer)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #30 Gepost op: 24 October 2018, 17:54:56 »
Daar zat ik ook aan te twijfelen. Maar ik ben cabineramen gaan tellen (sommigen tellen klinknagels  ;D) en dan lijkt mij de romp op de foto van Ronald een 800 of Max 8.
Gr Marco.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #31 Gepost op: 24 October 2018, 18:56:14 »
Heren,

Ik ben geen vliegtuigliefhebber of -kenner. Ik heb het vliegtuig zo geplaatst, dat het een beetje realistisch overkomt.
Volgens mij is dat wel gelukt.
De installatie voorop de lange platte wagen is overigens bedoeld om de romp te beschermen tegen obstakels als takken en ijspegels (bij tunnels).

Groeten, Cock.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #32 Gepost op: 24 October 2018, 20:23:44 »
Het is absoluut goed gelukt en zeer realistisch. Ik heb je model aan collega's laten zien (geen treinenliefhebbers, maar wel bij de Boeing fabriek in Renton geweest  ;)) en vonden het er zeer overtuigend uitzien. (y)
Beroepsmatig zie ik elke dag 737's dus leek het mij aardig om wat onderscheid aan te geven tussen de verschillende types 737.
Gr Marco.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #33 Gepost op: 24 October 2018, 21:55:03 »
Zit er voor de eerste wagon ook zo een stormram, of wordt dat aan de loc overgelaten

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #34 Gepost op: 25 October 2018, 08:29:42 »
Nog even gecheckt met een kennis die er nog iets meer verstand van heeft.
De lange romp (met dubbele nooduitgang boven de vleugel) kan zowel een 737 800 als een 737 900 zijn. Het verschil tussen deze types is namelijk maar zo'n 7 feet, ofwel 2,1 meter.
Dus dat is op de foto amper herkenbaar t.o.v. de lengte van de gebruikte wagon.

Ik kwam op Railpictures.net ook nog een mooie "Close Up" tegen.

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 25 October 2018, 08:52:31 door Petertrein81 »

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #35 Gepost op: 25 October 2018, 11:12:00 »
........
Ben geen specialist maar wel een keer bij de fabriek geweest in Everett, Washington State (bij Seattle).

MvG Peter,

Dat is leuk. Ik ben daar ook geweest voor het ophalen van een vliegtuig. Voordeel dat ik overal kon rondlopen en foto's maken. :)

Everett is de productie van de wide-body's, Renton is waar de 737 gebouwd wordt.
Groeten

Olav

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #36 Gepost op: 25 October 2018, 11:12:25 »
Beste Peter,
Het verschil in lengte tussen een 800 en 900 is zo'n 2,6 meter. Wat denk je dat ze bij het ontwerp voor ogen hadden?
Langere romp = extra stoelen = extra cabineramen toch?
Tel nou eens de cabineramen zoals ik heb gedaan en lees mijn berichten nog eens goed terug.  ;)

Ik werk al 15 jaar aan verschillende types 737 ; daarbij zijn mij in de loop der jaren wel enige verschillen opgevallen  :)
Gr Marco.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #37 Gepost op: 25 October 2018, 21:24:27 »
Langere romp = meer stoelen, maar dan moet je ook meer deuren hebben, bij de 900ER zit er nog een extra deur in de achterste helft, om de extra meters effectief te kunnen gebruiken

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #38 Gepost op: 25 October 2018, 21:39:13 »
Meer om in geval van evacuatie iedereen er binnen 90 seconden uit te kunnen krijgen... ;)

Gr, Bert

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #39 Gepost op: 25 October 2018, 21:40:47 »
Zit er voor de eerste wagon ook zo een stormram, of wordt dat aan de loc overgelaten

Voor zover ik weet rijden de wagens altijd met de "stormram" (brush guard of bulkhead) naar voren. Daarvoor zitten hetzij andere (normale) goederenwagens of locs. Ik heb ook wel eens een trein gezien met vijf vliegtuigen en twee locs en verder geen andere wagens. Helaas niet gefotografeerd (was in het voorbijrijden).

Groeten, Cock.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7445
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #40 Gepost op: 25 October 2018, 22:46:16 »
Gaat dit topic om de discussie van het aantal ramen, beenlengte en cargovolume of om het feit dat iemand een wagen met een model heeft gemaakt en dit aan iedereen wil laten zien??
Pfffffff....

Ronald Visser
(dit doet zeer zeker weer veel stof opwaaien om op te kunnen reageren  ??? )
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: Boeing vliegtuigromp op platte wagen
« Reactie #41 Gepost op: 26 October 2018, 14:15:28 »
Langere romp = meer stoelen, maar dan moet je ook meer deuren hebben, bij de 900ER zit er nog een extra deur in de achterste helft, om de extra meters effectief te kunnen gebruiken

Meer om in geval van evacuatie iedereen er binnen 90 seconden uit te kunnen krijgen... ;)

Gr, Bert

Hierbij de eisen zoals deze gebruikt worden voor certificatie van cabinedeuren bij het ontwerp van een vliegtuig  ;)


https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-2011-title14-vol1/xml/CFR-2011-title14-vol1-sec25-807.xml

En een vermakelijk filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=XIaovi1JWyY


Gaat dit topic om de discussie van het aantal ramen, beenlengte en cargovolume of om het feit dat iemand een wagen met een model heeft gemaakt en dit aan iedereen wil laten zien??
Pfffffff....

Ronald Visser
(dit doet zeer zeker weer veel stof opwaaien om op te kunnen reageren  ??? )

Hoop dat hiermee dat die discussie gesloten is.  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 October 2018, 14:18:32 door Olav »
Groeten

Olav