Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:06:53
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 17:01:52
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 16:32:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:46
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R v/d Hoven
Vandaag om 16:22:09
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 16:12:33
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 170738 keer)

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Aachenau West
« Reactie #1080 Gepost op: 02 June 2025, 15:06:44 »
Hallo Bas,

Goed idee om dit zo te doen, kun je er altijd nog bij als het nodig is.
Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?

Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1081 Gepost op: 02 June 2025, 15:47:52 »
Mooi gedaan Bas. (y)

Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1082 Gepost op: 02 June 2025, 20:15:14 »
Werkt je lange arm ook met de bovenleiding die boven het spoor naast de keermuur hangt?
De meest verweg liggende bovenleidingmast van het spoor in de insnijding, staat op 80cm van de rand van de baan. Daar kan ik gewoon bij. De plaat op niveau 1 die er voor ligt, ligt voorlopig nog gewoon los, zodat ik de rijdraad gemakkelijk kan solderen.

En komt er ook bovenleiding op het opstelterrein?

Vooralsnog niet.
Eigenlijk had ik een deel wel van bovenleiding willen voorzien. Maar met zo'n uitneembare plaat vraagt dat een gecompliceerde constructie.
Op mijn vorige baan bevonden de afspanconstructies zich in het verdekte deel. Die waren simpel los te maken.
Op deze baan is het onvermijdelijk dat de afspanconstructies in het zicht komen. Ik heb de spullen van Sommerfeldt daarvoor al in huis, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Ik weet niet in hoeverre het simpel mogelijk is de spanning er weer af te halen, wat nodig zou zijn bij een uitneembare plaat.
Verder bemoeilijk bovenleiding het schoonhouden van je baan (weet ik uit ervaring ;)).

Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?
Ja, de plaat blijft gewoon los liggen. Alleen bij de overgang gebruik ik een schroef voor fixatie. De rails sluiten koud op elkaar aan.

Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Dat is inderdaad en belangrijk punt om rekening mee te houden.
Bij mij liggen de sporen op niveau 0 op 123cm boven de vloer. Liefst had ik de baan nog hoger gelegd. Maar dat had me (horizontale) ruimte gekost vanwege de schuine kap.

Mooi gedaan Bas. (y)
Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.
Dank Kees.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1083 Gepost op: 05 June 2025, 21:19:10 »
Gebeurt hier eigenlijk nog wel wat?

Het lijkt van niet, of althans niet veel.
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)
De stootjukken liggen in de ballast.
En links is een stuk spoor geballast.
Al met al zitten daar de nodige uurtjes in.

Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af. Tussen de sporen moet vervolgens nog een verharde strook komen (als inspectiepad). En zo hier en daar ook nog wat grasjes, op z'n minst bij de stootjukken.
Het lijkt wel werk ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1084 Gepost op: 10 June 2025, 22:34:38 »
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.

Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.

Maar de inspectiepaden moeten ook nog gemaakt worden. En ik wil nog wat vegetatie kwijt bij de stootjukken.
Oftewel die plaat gaat er straks nogmaals uit.
Misschien is het sowieso wel goed om die plaat nu even terug te leggen. Dan kan ik eens goed nadenken hoe de achtergrond eruit moet komen te zien. Ik heb daar wel ideeën over, maar tot nu toe stokt het bij de aansluiting op het oorspronkelijke deel.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1085 Gepost op: 11 June 2025, 07:40:38 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Veel plezier met de verdere bouw en keuzes.  ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Aachenau West
« Reactie #1086 Gepost op: 11 June 2025, 10:00:38 »


Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Bas,

Ik zat te denken over je opmerking anders kan ik er niet bij.
Waarom maak je geen draaipunt of schuifbaan zodat het geheel naar je toe kan bewegen indien nodig.
Met een stappenmotor is het eigenlijk een grote draaischijf of schuifbaan als je geleiders of spindelmotor monteert.
Nu kan dat nog, later inbouwen maakt het niet makkelijker.

Eric

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
Re: Aachenau West
« Reactie #1087 Gepost op: 12 June 2025, 23:04:35 »
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.

Gisteren de baan van Bas in het echt gezien, was erg leuk! Ballast zag er prima uit!  :)

Toch weer verrassend om te zien hoe iets in het echt er uitziet, na al die foto's op het forum te hebben gezien.  (y)
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5100
Re: Aachenau West
« Reactie #1088 Gepost op: Vandaag om 10:01:22 »
Erg leuk dat je bezoek had  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #1089 Gepost op: Vandaag om 10:33:37 »
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)

Vallejo oid gebruiken, nergens last van  ;)

Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af.

Ja, daar gaat veel tijd in zitten. Maar zeker de moeite waard (y)