Ik ben benieuwd hoelang je erover doet om deze grote baan te maken en ik ben ook benieuwd naar de foto's van de opbouw.
Ik had wel het station wat schuin gelegd en de linker wisselstraat met ruimere bogen uitgevoerd, want dit is geen gezicht eerlijk gezegd...
Ik heb enkele opbouwende kritieken:1. Je hebt onder je Almere Centraal drie opstelsporen gelegd. Hoe en waarvoor ga je die gebruiken? Wil je treinen vanuit daar laten starten of zijn ze bedoelt om treinen te laten bijplaatsen? Het laatste is namelijk in 1:1 op grote stations het geval. Daar worden treinen net buiten het station gestald na de ochtendspits om ze 's middags weer bij te plaatsen in de middagspits. Deze opstelsporen liggen daarom tussen de sporen in. Voorbeeld:Stellen 9401 en 9402 komen binnen als trein richting Groningen op Almere op spoor 1. Het is einde spits (10u) en stel 9402 blijft achter op Almere. De 9401 vervolgt zijn reis en als deze weg is wordt de 9402 gestald tussen de sporen 2 en 3. 's Middags wordt de 9402 neergezet langs het perron op spoor 4 of 3. De 9401 komt uit Groningen en koppelt achterop de 9402. Deze casus is met de huidige techniek nog enigszins lastig na te bootsen, maar dat zal niet heel lang meer duren. Met getrokken treinen is het wel makkelijk na te bootsen. Ik zou daarom een rangeerterrein links in de tekening aanleggen en de sporen onder je station laten vervallen. 2. Je hebt een enorme wisselstraat zowel links als rechts van je perron aangelegd. Dat ziet er enorm vet uit. Maar bedenk wel hoe dit in de praktijk werkt! Houd je het overzicht nog wel als treinen zich snel opvolgen? Hou je nog wel voldoende capaciteit over? Persoonlijk zou ik kiezen voor een DSSU-station. Voor veel treinliefhebbers misschien vloeken in de kerk, maar het heeft wel een aantal voordelen waarover je kunt nadenken. Een simpele wisselstraat zorgt er namelijk voor dat je overzicht houdt en snel je station kan in en uitrijden waardoor treinen elkaar sneller kunnen opvolgen. Het aantal treinen wat je dus tegelijkertijd kunt laten rijden, stijgt. Heel simpel voorbeeld:Zorg dat je vanuit iedere richting twee perronsporen kunt bereiken met daartussenin een doorgaand goederenspoor. De sporen die aan het middenperron komen te liggen, zou je kunnen verbinden met elkaar waardoor keren mogelijk wordt. Dus samengevat:Spoor 1: Intercityspoor richting ZwolleSpoor 2: Doorgaand goederenspoor richting ZwolleSpoor 3: Sprinterspoor richting ZwolleSpoor 4: Sprinterspoor richting AmsterdamSpoor 5: Doorgaand goederenspoor richting AmsterdamSpoor 6: Intercityspoor richting AmsterdamSpoor 7: Kopspoor voor treinen uit Almere ZuidHierdoor wordt het mogelijk om treinen elkaar kort te laten opvolgen zonder het overzicht kwijt te raken. Casusje: Als eerste komt de intercity richting Zwolle aan en stopt op spoor 1. Vervolgens komt de sprinter aan op spoor 3. Daarachter rijdt de goederentrein uit richting Zwolle en deze passeert de intercity en sprinter over het doorgaande spoor. Vervolgens vertrekken de intercity en sprinter. In het schaduwstation kun je een soortgelijke situatie laten voordoen. Hierdoor krijg je een afwisselende treinenloop.