Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Au bord de la Cèze door Schachbrett
29 August 2025, 23:48:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
29 August 2025, 22:41:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
29 August 2025, 22:29:33
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
29 August 2025, 22:29:14
The Summer of 69 door Besselspoor
29 August 2025, 22:25:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
29 August 2025, 22:22:02
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
29 August 2025, 22:16:52
Minder wissels door Rick
29 August 2025, 22:13:03
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronaldk
29 August 2025, 22:02:02
Aachenau West door einte
29 August 2025, 21:38:13
Liliput Datenbank in de maak door hervé
29 August 2025, 21:24:36
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
29 August 2025, 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
29 August 2025, 20:49:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 August 2025, 20:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 August 2025, 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
29 August 2025, 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
29 August 2025, 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
29 August 2025, 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
29 August 2025, 19:40:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
29 August 2025, 19:26:30
Veevervoer ss/ ns door Huup
29 August 2025, 19:11:29
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
29 August 2025, 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
29 August 2025, 18:35:30
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
29 August 2025, 18:15:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
29 August 2025, 17:41:38

Auteur Topic: Bloklengte vs. treinlengte icm rijmogelijkheden  (gelezen 2688 keer)

jowi

• Offline Offline
Bloklengte vs. treinlengte icm rijmogelijkheden
« Gepost op: 08 April 2017, 19:01:05 »
Is er iets te zeggen over de gewenste verhouding tussen de bloklengte en de (maximale) treinlengte en het rijgedrag op de baan? Is het bijv. genoeg dat de langste trein er precies in past, of moet een blok voor een mooie verdeling en rijmogelijkheden, 2 of 3x zo lang zijn dan de langste trein? De wens is natuurlijk om zoveel mogelijk treinen te laten rijden zonder dat ze te vaak moeten wachten.

Zijn er bijv. vuistregels of ervaringen die er voor zorgen dat een trein niet in elk blok moet wachten op het vrijkomen van het volgende blok? Ja, minder treinen laten rijden, dat snap ik, maar als de trein een tijdje in een blok kan rijden, is de kans dat ie moet wachten omdat het blok voor hem bezet is, weer kleiner etc.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben

• Offline Offline
Re: Bloklengte vs. treinlengte icm rijmogelijkheden
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2017, 19:35:02 »

.........of moet een blok voor een mooie verdeling en rijmogelijkheden, 2 of 3x zo lang zijn dan de langste trein?

Graag.  ;D Maar mij ontbreekt die ruimte helaas. Dus regel ik het verkeer zodanig dat er nooit een trein stil komt te staan op de vrije baan door het aantal treinen te beperken.

Gr, Ben.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2017, 19:54:34 »
JoWi,

Hoe is je baanplan? In feite zou een trein namelijk meerdere blokken bezet kunnen houden op de vrije baan.
Zolang deze maar ergens in één blok op de baan past om daar te halteren.

Met een baanplan zouden we er mogelijk meer over kunnen zeggen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2017, 20:00:39 »
Wat Ben zegt, aantal treinen dat tegelijk rijdt beperken. Bijvoorbeeld door een trein pas te laten starten als er voldoende blokken/rijlengte vrij zijn. Mijn langste treinen zijn aanzienlijk langer dan de kortste blokken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2017, 20:17:34 »
Treinen pas laten starten als er genoeg blokken vrij zijn, dat klinkt logisch, maar dan krijg je nog steeds problemen met een langzaamrijdende vrachttrein of langzamere pendeltreinen en de intercity die er dan toch naartoe rijd. Net als in het echt ;) Dan zou je het op 1 of andere manier zo in de software etc moeten timen dat eea bij een groot genoeg station elkaar via verschillende sporen in kan halen... dat soort dingen. Valt niet mee :)

Ik ben nu met traincontroller aan het stoeien, ik weet nog niet of je daarmee treinen kunt gebruiken die langer zijn dan het kortste blok.

keesv1

• Offline Offline
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2017, 21:27:16 »
Natuurlijk kan je treinen gebruiken die langer zijn dan het kleinste blok. De trein houdt alleen als die moet stoppen 2 blokken bezet.
 Mijn kortste blok is 55 cm. Normaal rij ik met treinen van ongeveer 1 m. Nou zijn de meeste blokken wel langer dan 1 m.

Ik laat de route 3 blokken reserveren (i.p.v. 2 wat standaard is in i Train) en alles rijdt zonder problemen.

Groet,

Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2017, 21:46:45 »
Treinen pas laten starten als er genoeg blokken vrij zijn, dat klinkt logisch, maar dan krijg je nog steeds problemen met een langzaamrijdende vrachttrein of langzamere pendeltreinen en de intercity die er dan toch naartoe rijd. Net als in het echt ;) Dan zou je het op 1 of andere manier zo in de software etc moeten timen dat eea bij een groot genoeg station elkaar via verschillende sporen in kan halen... dat soort dingen. Valt niet mee :)

Ik weet niet hoe groot jouw baan wordt. Maar de meeste modelbanen hebben niet zoveel rijlengte dat snellere treinen echt klem lopen op tragere treinen voordat het schaduwstation weer wordt bereikt. Op mijn baan worden dergelijke inhaalmanouevres wel uitgevoerd, maar dat is een show om realistisch treinverkeer te suggereren. Niet omdat ik denk dat het echt hetzelfde werkt als in het echt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2017, 22:24:07 »
Ik ben mijn baan aan het opbouwen, Ruud (van de traincontroller video's) heeft het concept van mijn baan een keer in een traincontroller ingevoerd, en daar ben ik nu wat gesimuleerde rondjes mee aan het rijden. Nu is dat natuurlijk niet echt, de simulatie houd geen rekening met de fysieke lengte van een blok, maar je kunt wel zien dat een trein die 120 km/h rijd, heel snel achterop een goederentrein terecht komt die 90 rijd. Of dat op de baan inderdaad ook zo gebeurt? Maar het baanplan zo een beetje testen krijg je wel wat zicht op wat er kan gebeuren en dan ga je zitten nadenken over wat nu een goede tactiek is mbt aantal blokken, lengte er van etc. Wat keesv1 net opperde, om 3 blokken te reserveren, lijkt bij mij inderdaad ook beter te werken.

Maar ik merk nu wel dat ik de neiging heb om vooral lange en dus relatief weinig blokken te maken waar ook de langste trein in past, maar ik begrijp dat dat niet altijd nodig is?

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #8 Gepost op: 13 April 2017, 12:12:57 »
1:1 wordt de afstand tussen de treinen aangepast aan de snelheid van de vooroplopende trein. Deze trein moet uit de weg zijn, voordat de snellere achterop lopende trein ter plekke is. Daarom vertrekken de stoptreinen altijd vlak na de sneltrein. Bij binnenkomst van de stoptrein op het volgende grote station, zal een paar minuten later de volgende sneltrein al ariveren. Een goederentrein is wat dat betreft een sneltrein die wat langzamer rijdt, en gaat dus voor de stoptrein uit, maar achter de sneltrein. Zo wordt voorkomen dat er treinen bij het rijden van groot station naar groot station moeten stoppen voor elkaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jac1947

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2017, 17:07:50 »
Ik gebruik iTrain en dan zijn er een paar mogelijkheden. Normaal, als een trein zich in een blok bevindt, wordt het volgende blok gereserveerd. Om een trein zoveel mogelijk door te laten rijden kan het aantal blokken dat van te voren wordt gereserveerd verhoogd worden. Dat geldt per treintype, dus bv. voor een doorgaande (internationale) trein kunnen twee (of meer) blokken worden gereserveerd.
Er is ook nog een andere mogelijkheid en die gebruik ik in een specifieke situatie op mijn baan. Ik wil een sein plaatsen waar de trein het laatste blok voor het station uitrijdt. Tussen dat blok en het volgende blok (een stationsspoor) ligt nog een stukje vrije baan en een wisselstraat, dus het duurt even totdat de trein het stationsspoor bereikt. Toch wil ik het effect dat wanneer de trein langs het sein rijdt het signaal van groen naar rood verandert en niet pas wanneer hij het station binnen rijdt. De oplossing waar ik aan denk is om een klein blok te maken, net na het sein, waar geen trein in past maar waar wel een melder is om de trein te detecteren. Om te voorkomen dat de trein stil gaat staan in het (te kleine) blok kan in iTrain dat blok gedefinieerd worden als "kritisch blok", d.w.z. dat dit blokje alleen gereserveerd kan worden als ook het volgende blok (het stationsspoor) gereserveerd kan worden.

Jac
« Laatst bewerkt op: 13 April 2017, 17:10:14 door jac1947. Reden: tekst opmaak »