Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door Hasenwald
Vandaag om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
De wijntrein door MOVisser
Vandaag om 12:50:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:22:27
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)  (gelezen 2577 keer)

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Gepost op: 24 November 2016, 21:03:07 »
Hallo allemaal,

Laat ik mijzelf eerst maar even netjes voorstellen als nieuwkomer hier. Mijn naam is Marco, ik kom uit Den Helder wil de modelspoorhobby weer eens oppakken (na heel lang). Aangezien ik weinig ruimte heb moet het een klein baantje worden.

De afgelopen dagen ben ik aan het tekenen geslagen en ben met het volgende op de proppen gekomen. Aanvankelijke doel van de baan is experimenteren met digitaal en koploper. Maar ja, al tekenend kwam er toch ook een verhaal bij. Het betreft hier een voormalig doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn, met een redelijk lokwerkplaatsje. Al vroeg in de vorige eeuw is het meest onrendabele deel van de lijn opgebroken, waardoor het een kopstation werd. De andere kant op is het een enkelsporige lijn geworden. Het emplacement is in de loop der jaren een beetje uitgedund, waardoor het misschien niet meer helemaal logisch is. Nu zijn de lijn en emplacement eigendom van een museumspoorwegmaatschappij.

Het station en emplacement is op de eerste etage.


Van daaruit gaat het enkelsporig naar de onderste laag waar een schaduwstation met een keerlus is. Halverwege is nog een kruisspoor aangelegd.


Het lijkt me een opzet waar je wel leuk mee kunt rijden en rangeren, maar handige tips van de profi's zijn natuurlijk altijd welkom. Vandaar deze post.

Het wordt overigens een langdurig project ;-)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2016, 21:52:40 »
kruisspoor heeft geen zin, tenzij je het wil gebruiken om de features van Koploper onder de knie te krijgen.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2016, 22:52:53 »
Ja, ik weet ook niet of dat gehandhaafd blijft. Is er eigenlijk een beetje in een opwelling ingetekend. Het kan dus zomaar verdwijnen.

guest7823

  • Gast
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2016, 23:28:46 »
kruisspoor heeft geen zin, tenzij je het wil gebruiken om de features van Koploper onder de knie te krijgen.
welk spoor bedoel je met "kruipspoor"?

Verder de bruikbaarheid van je rangeersporen worden erg beperkt door de lengte van het bovenste kopspoortje (het rode spoor boven het oranje kopspoortje). De lengte van dat kopspoortje bepaalt met wat voor treinlengte je de rangeersporen kan benaderen. Ik gok dat een kleine loc + 2 wagens of een grote loc en een wagen het maximale is wat je daar op kwijt kan. Wil je dat ......

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2016, 10:52:17 »
Het kruisspoor is in mijn ogen het lichtblauwe spoor bovenin. De eerste gedachte erachter was dat het blok vanaf het station maar het schaduwstation wel erg lang was. Daarentegen ligt het wel op een helling.

Wat de lengte van de trein betreft voor rangeren, tja, eigenlijk gewoon niet bij stil gestaan. Er moet kunnen worden omgelopen. Het spoortje zal ongeveer 20cm worden. Misschien kan ik het nog iets rekken, maar niet veel.

De nadruk ligt op het verkennen van digitaal met koploper. Wil gewoon helemaal automatisch een museumtreintje laten rijden, inclusief afkoppelen, omlopen, aankoppelen en weer wegrijden. Rangeren heeft minder prio.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2016, 18:13:01 »
Hallo Marco,
Welkom op het forum! Je plannetje ziet er leuk uit. Niet te druk, ruimte voor wat landschap. En prima om weer met de hobby te beginnen. Als je te groot begint, dreigt er het gevaar dat het project eindeloos wordt en de lol er af gaat.

De rangeersporen (paars en bruin): zijn die voor de lokbehandeling of is hier ook een goederenaansluiting (fabriek oid)? Als het alleen voor loks is, is het korte uithaalspoor rechts geen probleem.

Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking: ik zie een tegenboog in je schaduwstation (waar het grijze wissel op het oranje spoor van de lus aansluit). Het hoeft niet direct problemen te geven, maar beter is om tegenbogen te vermijden omdat treinen er sneller op ontsporen. Door het linksafbuigend wissel te vervangen door een rechtsafbuigend exemplaar is het probleem opgelost.
Hetzelfde zie ik in het kruisingspoor (grijs wissel sluit aan op gele spoor). Door daar een linksafbuigend wissel te plaatsen is het probleem ook verdwenen. En als je het kruisingsspoor laat vervallen, ben je er ook :) Ik denk niet dat je perse een kruisingsspoor nodig hebt; zo lang is het spoor nu ook niet. Om koploper te leren kennen, kan het wel handig zijn.

Groet, wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2016, 19:26:08 »
Hallo Wim,

Dank voor de reactie. Op zich is het niet de bedoeling om uitgebreid te rangeren, dus de sporen zijn voornamelijk voor de lokbehandeling. Misschien eens een of twee kolenwagentjes, maar dat is het vooralsnog. Geen uitgebreid goederenvervoer in ieder geval.

Het kruisingsspoor is inmiddels vervallen. Voorlopig heb ik meer dan genoeg mogelijkheden, aangezien mijn materieel toch nog zeer beperkt is. In de nieuwe versie heb ik direct de tegenboog aangepakt bij het schaduwstation. Zal binnenkort even de uiteindelijke versie posten.

Het begint er zo langzamerhand naar uit te zien dat ik maar eens een begin ga maken met de bodemplaat en de eerste rails ga leggen. Eens kijken of er nog iets zinvols onder de kerstboom ligt straks ;-)

Groeten,

Marco