Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
28 July 2025, 23:52:26
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
28 July 2025, 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
28 July 2025, 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)  (gelezen 2507 keer)

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Gepost op: 24 November 2016, 21:03:07 »
Hallo allemaal,

Laat ik mijzelf eerst maar even netjes voorstellen als nieuwkomer hier. Mijn naam is Marco, ik kom uit Den Helder wil de modelspoorhobby weer eens oppakken (na heel lang). Aangezien ik weinig ruimte heb moet het een klein baantje worden.

De afgelopen dagen ben ik aan het tekenen geslagen en ben met het volgende op de proppen gekomen. Aanvankelijke doel van de baan is experimenteren met digitaal en koploper. Maar ja, al tekenend kwam er toch ook een verhaal bij. Het betreft hier een voormalig doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn, met een redelijk lokwerkplaatsje. Al vroeg in de vorige eeuw is het meest onrendabele deel van de lijn opgebroken, waardoor het een kopstation werd. De andere kant op is het een enkelsporige lijn geworden. Het emplacement is in de loop der jaren een beetje uitgedund, waardoor het misschien niet meer helemaal logisch is. Nu zijn de lijn en emplacement eigendom van een museumspoorwegmaatschappij.

Het station en emplacement is op de eerste etage.


Van daaruit gaat het enkelsporig naar de onderste laag waar een schaduwstation met een keerlus is. Halverwege is nog een kruisspoor aangelegd.


Het lijkt me een opzet waar je wel leuk mee kunt rijden en rangeren, maar handige tips van de profi's zijn natuurlijk altijd welkom. Vandaar deze post.

Het wordt overigens een langdurig project ;-)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2016, 21:52:40 »
kruisspoor heeft geen zin, tenzij je het wil gebruiken om de features van Koploper onder de knie te krijgen.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2016, 22:52:53 »
Ja, ik weet ook niet of dat gehandhaafd blijft. Is er eigenlijk een beetje in een opwelling ingetekend. Het kan dus zomaar verdwijnen.

guest7823

  • Gast
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2016, 23:28:46 »
kruisspoor heeft geen zin, tenzij je het wil gebruiken om de features van Koploper onder de knie te krijgen.
welk spoor bedoel je met "kruipspoor"?

Verder de bruikbaarheid van je rangeersporen worden erg beperkt door de lengte van het bovenste kopspoortje (het rode spoor boven het oranje kopspoortje). De lengte van dat kopspoortje bepaalt met wat voor treinlengte je de rangeersporen kan benaderen. Ik gok dat een kleine loc + 2 wagens of een grote loc en een wagen het maximale is wat je daar op kwijt kan. Wil je dat ......

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2016, 10:52:17 »
Het kruisspoor is in mijn ogen het lichtblauwe spoor bovenin. De eerste gedachte erachter was dat het blok vanaf het station maar het schaduwstation wel erg lang was. Daarentegen ligt het wel op een helling.

Wat de lengte van de trein betreft voor rangeren, tja, eigenlijk gewoon niet bij stil gestaan. Er moet kunnen worden omgelopen. Het spoortje zal ongeveer 20cm worden. Misschien kan ik het nog iets rekken, maar niet veel.

De nadruk ligt op het verkennen van digitaal met koploper. Wil gewoon helemaal automatisch een museumtreintje laten rijden, inclusief afkoppelen, omlopen, aankoppelen en weer wegrijden. Rangeren heeft minder prio.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2016, 18:13:01 »
Hallo Marco,
Welkom op het forum! Je plannetje ziet er leuk uit. Niet te druk, ruimte voor wat landschap. En prima om weer met de hobby te beginnen. Als je te groot begint, dreigt er het gevaar dat het project eindeloos wordt en de lol er af gaat.

De rangeersporen (paars en bruin): zijn die voor de lokbehandeling of is hier ook een goederenaansluiting (fabriek oid)? Als het alleen voor loks is, is het korte uithaalspoor rechts geen probleem.

Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking: ik zie een tegenboog in je schaduwstation (waar het grijze wissel op het oranje spoor van de lus aansluit). Het hoeft niet direct problemen te geven, maar beter is om tegenbogen te vermijden omdat treinen er sneller op ontsporen. Door het linksafbuigend wissel te vervangen door een rechtsafbuigend exemplaar is het probleem opgelost.
Hetzelfde zie ik in het kruisingspoor (grijs wissel sluit aan op gele spoor). Door daar een linksafbuigend wissel te plaatsen is het probleem ook verdwenen. En als je het kruisingsspoor laat vervallen, ben je er ook :) Ik denk niet dat je perse een kruisingsspoor nodig hebt; zo lang is het spoor nu ook niet. Om koploper te leren kennen, kan het wel handig zijn.

Groet, wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Chamergo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
  • Hallo, ik ben Marco
Re: Baantje op de bar - N-spoor (167x71)
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2016, 19:26:08 »
Hallo Wim,

Dank voor de reactie. Op zich is het niet de bedoeling om uitgebreid te rangeren, dus de sporen zijn voornamelijk voor de lokbehandeling. Misschien eens een of twee kolenwagentjes, maar dat is het vooralsnog. Geen uitgebreid goederenvervoer in ieder geval.

Het kruisingsspoor is inmiddels vervallen. Voorlopig heb ik meer dan genoeg mogelijkheden, aangezien mijn materieel toch nog zeer beperkt is. In de nieuwe versie heb ik direct de tegenboog aangepakt bij het schaduwstation. Zal binnenkort even de uiteindelijke versie posten.

Het begint er zo langzamerhand naar uit te zien dat ik maar eens een begin ga maken met de bodemplaat en de eerste rails ga leggen. Eens kijken of er nog iets zinvols onder de kerstboom ligt straks ;-)

Groeten,

Marco