Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Vragen van een beginnende messingbouwer  (gelezen 1526 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Vragen van een beginnende messingbouwer
« Gepost op: 23 October 2016, 21:47:09 »
Beste mensen,
Na een aantal kleine projectjes om wat gevoel voor solderen te krijgen heb ik me op een zandwagentje van MK gestort: mijn eerste echte messing kit in H0. En ondanks wat geklooi met de oogjes op de kopwanden die te laag bleken te zitten (de stang die er doorheen steekt raakt te buffers) en scharnieren op de zijwanden die ik niet mooi omgebogen kreeg lukt het allemaal nog aardig ook.



Maar nu: Als ik de assen tussen de aspotten (die tevens fungeren als lagers) pas, blijken ze te breed en rolt het wagentje dus zeer stroef.
Ik kom er even niet uit. De balansijzers heb ik nagemeten, deze staan precies haaks. Wat is normaliter de volgende stap om de assen mooi draaiend te krijgen? Assen afvijlen, waarbij de mooie punt verdwijnt? Of aspotten los solderen en uitboren? Waarbij dus ook de punt daarin verdwijnt. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
met vriendelijke groet, Jesse

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2016, 22:20:34 »
Uitbuigen wil niet helpen?

Ik kan me overigens niet herinneren dat de assen direct in de aspotten gelagerd zijn. Maar misschien is er iets aan de constructie veranderd in de loop der jaren. Ik zou denken dat ik losse aslagertjes in de asbalansen heb gesoldeerd. Dan vijl ik ze af en kijk of het nodig is om de echte aspotten nog wat uit te boren zodat ze er mooi overheen vallen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2016, 22:29:13 »
Wil je de assen eens opmeten over de punten, er schijnen meerdere lengtes in omloop te zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2016, 22:42:17 »
Ja, het is een nieuw type zo vertelde Maykel me. Het is één gegoten onderdeel ipv losse lagers en aspotten:



Naar buiten buigen van de balansijzers kan natuurlijk, maar dat vind ik een minder mooie oplossing want dan zitten die duidelijk scheef.

De assen zijn 24,5 mm lang.
met vriendelijke groet, Jesse

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2016, 22:44:35 »
Klopt MK heeft assen in verschillende lengte.
Waarschijnlijk heb je te lange assen.
Maar wat Ingenium zegt klopt ook.
In de balansijzers zit een gaatje daar soldeer je een aslagertje in , het puntje knip je af en daaroverheen komt de aspot.

Edit  ;D dit is voor mij ook nieuw  (y)
Wel een hele verbetering zo.
En hoe lang gemeten over de balansijzers?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2016, 22:47:50 door roadster36 »

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2016, 22:52:53 »
De afstand tussen de balansijzers is 21,5, dus de as zou er aan beide zijden ca 1,5 in moeten steken. Maar die ruimte is er niet.
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2016, 22:15:32 »
Voorlopig blijft het kitje maar even liggen. Ik zal het de volgende keer in Houten wel met Maykel overleggen voor ik begin te klooien met uitboren ofzo.
met vriendelijke groet, Jesse

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Vragen van een beginnende messingbouwer
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2016, 22:54:45 »
Neem je gebouwde kitje en de wielen maar mee naar Houten.
Dan komt het wel goed.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)