Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Duitse Schotterzwerg  (gelezen 1714 keer)

Jasper65018

  • Gast
Duitse Schotterzwerg
« Gepost op: 25 July 2016, 17:38:41 »
hallo!

ik weet niet in welk forum deze vraag moet komen, maar deze leek mij de meest relevante. ik heb een vraag, ik ben namelijk een duitse Schotterzwerg (dwergsein) aan het opknappen, en de elektrische componenten zijn kapot of werken niet goed meer, ik vraag mij af of iemand een schakeldiagram/schakelschema heeft van dit sein die ik kan gebruiken om hem te laten werken dmv een stekker die ik in het stopcontact kan doen. de foto die erbij zit is een voorbeeld van het soort sein waar ik nu mee aan het werk ben.

alvast bedankt, -Jasper.


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2016, 06:28:49 »
Heb je foto`s van de defecte elementen? (type plaatjes erbij graag!)
Misschien zijn ze niet defect maar werken ze op een voor jouw vreemde spanning.

Veel spullen* langs de Nederlandse baan werken nog op de Engelse spanning van 110VAC, dit stamt nog uit de oorlog.
Zet je daar onze 230VAC op, zegt het ook baf.
*((sommige) spoorwegovergangen)
« Laatst bewerkt op: 26 July 2016, 06:34:43 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2016, 11:55:23 »
Het hele seinstelsel heeft een 110 volt voeding in NL.

In Duitsland zal dat ongetwijfeld een andere spanning kunnen zijn.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2016, 12:04:25 »
Wat voor lampen of LED's zitter erin ?

groet
Harald

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2016, 12:18:52 »
Als het ding elektrisch op de Nederlandse variant lijkt, dan kan er niet veel kapot zijn. De Nederlandse variant bevat drie 110V naar 24V trafo's, wat weerstanden en drie lampen. Aansturen wordt op afstand via relais of andere apparatuur gedaan. Zal in duitsland niet veel anders zijn. Verwacht dat de trafo niet 110V zal zijn, daar dit in NL overgenomen is uit het Britse beveiligings-systeem, dat anders is als het Duitse.
Dus geef inderdaad wat type nummers ed van de onderdelen of maak foto's.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een Nederlandse dwerg is dus aan te sturen door eerst een trafo 220V naar 110V te gebruiken. Hierna kun je in de 110V alles regelen. Tenzij je het inwendige gaat verbouwen, maar dan is alles mogelijk.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2016, 15:26:20 »
Op dit forum vindt je een verhaal van iemand die ook zo iets gedaan heeft. Iets verderop in het verhaal staat dat een lamp op 30V werkt.

http://www.h0-modellbahnforum.de/t323773f38143-Orginal-DB-Sperrsignal-im-Garten.html

Hij heeft uiteindelijk ledlampen ingebouwd op 12V.
Jeroen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Duitse Schotterzwerg
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2016, 15:56:47 »
Als het ding elektrisch op de Nederlandse variant lijkt, dan kan er niet veel kapot zijn. De Nederlandse variant bevat drie 110V naar 24V trafo's, wat weerstanden en drie lampen. Aansturen wordt op afstand via relais of andere apparatuur gedaan. Zal in duitsland niet veel anders zijn. Verwacht dat de trafo niet 110V zal zijn, daar dit in NL overgenomen is uit het Britse beveiligings-systeem, dat anders is als het Duitse.
Dus geef inderdaad wat type nummers ed van de onderdelen of maak foto's.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Een Nederlandse dwerg is dus aan te sturen door eerst een trafo 220V naar 110V te gebruiken. Hierna kun je in de 110V alles regelen. Tenzij je het inwendige gaat verbouwen, maar dan is alles mogelijk.
Volgens mij leveren de trafo's 12 volt en zijn de lampen op 10,5 volt afgeregeld dmv een weerstand.

Twee trafo's in serie en dan werken ze ook op 220 ;-)