Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:16:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?  (gelezen 5692 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #15 Gepost op: 24 June 2016, 10:22:51 »
Je sporenplan is uitermate geschikt om met 3 keerlus installaties geschikt te maken. Hiervoor moet wel in drie sporen dubbele isolatie aangebracht worden.
Hier je oorspronkelijke plaatje met twee rode lijnen:

Op deze rode lijnen de dubbele isolatie aanbrengen en tussen de rode lijnen de keerlusmodule aanbrengen. De sporen zijn zo lang genoeg om je treinen te herbergen.
Het geheim zit erin dat je de beide toevoer sporen gelijk polariseert. Hierdoor krijg je geen problemen in je wisselstraat en kun je zonder problemen de drie opstelsporen bereiken. De drielussen zijn dan de probleem veroorzakers  ;D. Hierin dan ook drie keerlusmodules.

Wat betreft je andere tekening, zie ik geen problemen. Pas bij de lus waar je naartoe rijdt komen de problemen.
Gewoon bij parallelle sporen alle sporen gelijke polariteit houden bij digitaal rijden is het geheim.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #16 Gepost op: 24 June 2016, 10:40:07 »
Is het een optie om het Engels wissel weg te laten.
de keerlusmodule kan dan links buiten de tekening in een van de binnenkomende sporen worden gelegd.
de sporen op de tekening vallen dan allemaal in de keerlusmodule
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #17 Gepost op: 24 June 2016, 10:45:08 »
Is het een optie om het Engels wissel weg te laten.
de keerlusmodule kan dan links buiten de tekening in een van de binnenkomende sporen worden gelegd.
de sporen op de tekening vallen dan allemaal in de keerlusmodule

Zonder die engelse wissel er geen keerlus meer.

Het gaat er om dat treinen op die kopsporen kunnen komen en daar dus terug kunnen rijden via het andere spoor de spiraal in.

De treinen komen binnen over het onderste spoor.
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #18 Gepost op: 24 June 2016, 11:22:16 »
De tweede situatie is niet wezenlijk anders en kan op dezelfde manier met een keerlusautomaat worden opgelost. Daar vind ik een automaat ook aangewezen.

Bij de eerste situatie is dat minder vanzelfsprekend. Bij opstelsporen en zeker bij kopsporen is er altijd de mogelijkheid om de polariteit met rijwegen mee te schakelen. Je gebruikt dan een ompoolrelais dat je door een wisseldecoder laat schakelen. Dat relais neem je op in de keten van wisselstanden die bij een rijweg hoort.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #19 Gepost op: 24 June 2016, 12:14:24 »
@Gerard: de lussen zijn geen keerlussen. Een keerlusschakeling gaat daar niet zoveel toevoegen. Het probleem zit bij het Engelse wissel en dat los je zo niet op.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #20 Gepost op: 24 June 2016, 12:43:35 »
Zonder die engelse wissel er geen keerlus meer.
Toch wel.
Alleen is het probleempunt dan verplaatst naar de twee wissels op je andere plaatje.
Maar dat is dan een stuk makkelijker op te lossen door in een van die spiraalsporen de keerlus schakeling op te nemen.
Gr.
Eric

jurrien pinkster

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jurrien Pinkster
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #21 Gepost op: 24 June 2016, 12:51:20 »
Toch wel.
Alleen is het probleempunt dan verplaatst naar de twee wissels op je andere plaatje.
Maar dat is dan een stuk makkelijker op te lossen door in een van die spiraalsporen de keerlus schakeling op te nemen.


Dat klopt inderdaad.

Wellicht dit heel spoor gebruiken voor de keerlus module?
Dit is alleen wel een meter of 12/13. spiraal mee geteld.

Dus als ik dan de manier doe als Huib heeft aan gegeven dan is dat mogelijk om het spoor vanaf beneden ( afbeelding Huib )
tot boven ( afbeelding 2 van mij ) te gebruiken voor een keerlus module toch ?

Mvg
Jurrien Pinkster.
 
alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #22 Gepost op: 24 June 2016, 13:12:20 »
Wellicht dit heel spoor gebruiken voor de keerlus module?
Dit is alleen wel een meter of 12/13. spiraal mee geteld.
Heb je die spiraalsporen niet opgedeeld in meerdere blokken?
Zou ik wel doen. Kan je meer treinen tegelijk laten rijden voor een vlottere doorloop.

Als je die sporen uit je andere plaatje allemaal dezelfde polariteit geeft kan je met Huib zijn oplossing uit te voeten.
Gr.
Eric

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #23 Gepost op: 24 June 2016, 13:25:40 »
@Huub,

De lussen zijn geen keerlussen dat klopt. Wat ik Jurrien Pinkster probeer duidelijk te maken dat hij zijn baan, die zover ik het kan bekijken een hondebot is over twee verdiepingen, anders moet bedraden. Wil je een boel problemen voorkomen dan zul je de parallelle sporen van een gelijke polariteit moeten voorzien. Hierdoor ontstaan aan beide uiteinden van de hondebot een keerlus. In dit geval ontstaat in het schaduwstation een keerlus bestaande uit drie parallelle sporen.
Als hij van een van de twee sporen de polariteit omwisselt, dan vereenvoudigd hij de aansturing van zijn baan aanmerkelijk. Ook het probleem met het wissel en de engelsman verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
Doordat Jurien Pinkster nu beide parallelle sporen tegengesteld heeft gepolariseerd, hij heeft als het ware de ovaal gewoon naar elkaar toegedrukt, zal bij iedere overgang van het ene spoor naar het andere spoor elektrische problemen ontstaan.
Zijn probleem is in de basis ontstaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #24 Gepost op: 24 June 2016, 13:43:31 »
Gerard, klopt helemaal. 

Het is in principe een hondebot op twee verdiepingen. Zo heb ik hem ook ontworpen ;) Je kan inderdaad de twee sporen gelijk bedraden dus aan dezelfde kant de rode en bruin/zwarte draad houden. Dan heb je de keerlus (kortsluiting) in de schaduwstations zitten.  En wel in de opstelsporen van de schaduwstations. Daar kan je eventueel de keerlusmodules op aansluiten. Dan heb je de keuze of je alle sporen in een schaduwstation op 1 keerlusmodule zet of ieder spoor een aparte module of een combinatie daarvan. ;) De kopsporen hebben geen module nodig want die zijn dan altijd goed gepolariseerd.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #25 Gepost op: 24 June 2016, 13:55:49 »
Hallo Jurrien,

Ik heb hier dezelfde situatie. Ik heb het als volgt opgelost. De sporen 2 en 3 zijn doodlopende sporen en zijn voor zien van een monostabielrelais, deze wordt omgeschakeld zodra de laatste bezetmelder wordt geactiveerd. Deze sporen zijn dus dubbel geïsoleerd. Als er geen trein op spoor 2 of 3 staan dan zijn deze dus hetzelfde gepolariseerd als spoor 1. Het kruiswissel is hier volledig geïsoleerd en is ook voor zien van een monostabiel relais. Deze wordt geactiveerd als een trein van spoor 2 of 3 mag vertrekken. Dus ook deze heeft in ruststand dezelfde polarisatie als spoor 1.
Ik rijd met Koploper en daarin is dit zeer eenvoudig te realiseren.
Misschien heb je er iets aan.

PeterC

[imghttp://][/img]

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #26 Gepost op: 24 June 2016, 16:12:52 »
Met een kleine toevoeging dat op de getoonde foto geen kruiswissel te zien is  8) :-\
Gr.
Eric

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #27 Gepost op: 25 June 2016, 06:36:52 »
Maar wel een Engelsman  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.

Ps. Of zijn die nu ook (br)exit?
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #28 Gepost op: 25 June 2016, 13:36:24 »
Misschien een Brengelsman  ;D ;D
Gr.
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem, Waar te plaatsen keerlus module?
« Reactie #29 Gepost op: 25 June 2016, 13:56:02 »
Maar ook op de getoonde foto is er geen probleem met de polariteit, behalve op de puntstukken, maar dat is een standaard probleem en heeft niets met een keerlus te maken.
Dus wat er nu precies met dat monostabiele relais geschakeld zou moet worden geen idee dus.
Maar ik zie dat het wiel weer uitgevonden gaat worden.

Sporenplan heeft 3 aparte keerlus situaties. (lussen).

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net