Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Auteur Topic: N-Spoor banenplan. Hulp bij het maken van een banenplan in Anyrail  (gelezen 1948 keer)

MikaBalou

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Hallo,

Ik ben een herintreder op het gebied van spoor.
Vroeger, in mijn jeugd, had ik een mooie baan van HO waar ik heel veel plezier van heb gehad.
Na mijn middelbare school en trouwen ben ik gestopt met mijn hobby, maar had ik nog wel mij HO materieel ergens op de zolder weggelegd.
Deze had ik op een gegeven moment verkocht maar eigenlijk altijd toch wel spijt van gehad dat ik dit gedaan had. Zeker, daar er oook oude spullen van mijn vader bij zat.
Moet je nagaan dat ik dit aan een, inmiddels oud familielid had weggegeven en die heeft het weer verkocht. Dubbel spijt dus  ???.

Maar goed, je moet niet teveel in het verleden blijven hangen en nu ben ik weer zover om te starten met mijn hobby.
Vanwege de ruimte ben ik wel overgestapt op N en heb ik nu weer de ruimte om het ook daadwerkelijk weer op te pakken.
Ik heb op dit moment voornamelijk Fleischmann rails, wissels en diverse soorten locs van Fleischmann en mini trix.

Inmiddels ben ik er ook uit dat ik Anyrail wil gaan gebruiken voor het ontwerpen van de railplan en wil ik ook digitaal gaan rijden (moet wel nog alle locs etc. gaan ombouwen hiervoor).
Verder is het de bedoeling om tijdperk II t/m IV (dat is wat ik namelijk aan locs heb) er op te laten rijden.
Het moet een L vorm modelplan worden, met een spiraal om hoogte, maar ook om het langer onzichtbaar te kunnen laten rijden, in voorkomen.
Verder wil ik lange treinstellen eraan kunnen koppelen. Ik denk dat ik daar wel de ruimte voor heb.
Liefst wil ik een (aan de rechter, de korte kant) een berglandschap hebben en de lange zijde mag aan de achterkant, tegen de muur, wat hoger zijn en aan de voorkant is de bedoeling om een station te hebben.
In de bijlage heb ik een tekening gemaakt van de tafel zoals ik die bedacht heb in mijn ruimte.

Wie kan mij helpen en desnoods samen achter de tekentafel?
« Laatst bewerkt op: 05 June 2016, 17:51:52 door MikaBalou »
Spoor N

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: N-Spoor banenplan. Hulp bij het maken van een banenplan in Anyrail
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2016, 20:01:06 »
Nou.... laat eens wat schetsen zien....  ;) Gewoon de eerste ideeën en schetsen die je hebt. Je mag ook gewoon met potlood en papier aan de gang. Dat gaat soms gemakkelijker dan het meteen in de computer willen doen. Computerprogramma's moet je eerst leren en dat hoeft meestal met potlood en papier niet.  ;D Een foto-tje maken en hier plaatsen. Dan kunnen we meedenken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2016, 20:14:36 »
Uit welk land komen jouw locomotieven? Het kan leuk zijn om inspiratie te zoeken in de gebieden waar jouw materieel ook in het echt rijdt.
Verder denk ik dat je station een flink deel van de layout gaat bepalen.

Wat voor station wil je maken? Een halteplaats neemt de minste ruimte in, een kopstation met flink wat sporen en een werkplaats is het andere uiterste. Je kan van te voren bedenken hoe lang je treinstellen moeten worden. Dan weet je ook ongeveer hoe lang je perrons moeten worden.
Wil je alleen personen treinen laten rijden of ook goederentreinen? Goederentreinen stoppen natuurlijk niet op de stations. Misschien wil je dan dat die treinen naar een industriegebied rijden?

Voor je begint met de detailtekeningen is het vaak handig om te bedenken wat je wilt laten zien. Vaak is het ook mooier om minder elementen te gebruiken, maar die wel beter uit te werken. Het risico bestaat dat je te veel in de baan wilt verwerken, en dat daardoor het geheel heel erg druk wordt en de sfeer verloren gaat.

De korte kant is 134 cm diep. Daar moet je rekening houden met het ontsporen van treinen: hoe ga je daar bij komen? Mogelijk moet je voor de bereikbaarheid mangaten maken.
Mvg, Bjorn.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2016, 14:11:51 »
Hallo Mika,

5,2 m x 1, 74 voor een N baan is zeker geen klein oppervlak  (y). Hier kun je best met hele lange treinen rijden en een groot station op afbeelden. Zoals Ronald al aangeeft, maak eens wat schetsen / kriebels op papier en toon deze dan hier.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2016, 23:10:55 »
Beste Mika,

Ik heb net de ontwerp fase afgerond, vond het erg leuk om juist een beeld te schetsen uit niets naar een verhaallijn. Zonder een idee van wat je leuk vind, lijkt het mij wel erg moeilijk om iets te verzinnen.

Als je geen inspiratie hebt, op YouTube en forums kan je veel ideeën opdoen, beter goed gejat dan slecht bedacht ;)

Zo heb ik bijvoorbeeld een iets minder winter landschap toegevoegd omdat het anders wel heel wit zou worden, en een rangeer terrein omdat dat het rijden leuker maakt.

Succes!

Hulp is er altijd, maar niet zonder jou input :)
Startende N'er 3.20x0.50 Ep. III-IV winterlandschap in de bergen