Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
ArjanB
Vandaag
om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje
door
Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia
door
gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin
door
741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439
door
Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025
door
Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025
door
Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm
door
Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-) (gelezen 3502 keer)
zuyderduyn
Offline
Berichten: 352
Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Gepost op:
04 April 2016, 12:21:55 »
Beste Lezers,
Ik ben Hans Zuyderduyn uit Voorthuizen en heb mede door dit forum de nodige hulp gekregen bij het bouwen en vind het leuk iets van mijn baan te laten zien.
Ik heb geen baanplan op papier of foto.
De lengte is ongeveer 3 meter 90 en de breedte 2 meter en 95 CM.
Hier even een overzichtsfoto. Het is een soort lus:
Ik ben bezig met een baan op 3 niveau's. Begin 2015 begonnen. Vroeger had ik een baan met mijn pa en deden we alles met messing rails. Nu zelf huisje boompje beestje dus ook zelf maar het één en ander aangeschaft. Steeds naar Houten om rails te kopen. Ook veel aan marktplaats gehad trouwens. Ik had altijd al in me hoofd om dan profirails te nemen. Zo gedacht, zo gedaan.
Inmiddels in bezit van 20 a 30 profiwissels, elektrisch aangedreven. Ik werk met de bezetmelders en wisseldecoders van o.a. Rosoft. Dit werkt prima!
In 2014 druk geweest met het uitzoeken van de koploper. Na de nodige 'domme' fouten gemaakt te hebben kan ik mezelf goed redden met Koploper en vind ik automatisering op de baan prachtig.
Ik ben begonnen met een schaduwstation op zo'n 48 CM hoogte. Dit eerst met koploper tot in de treuren getest toen met het bovenste deel begonnen. Dit ligt op zo'n 77 CM.
Dit betekent dus dat me klimspiraal een hoogte van ongeveer 30 CM moet bedwingen. Zoals elke beginner (hoop ik
) maakt iedereen zijn fouten. Zo is mijn grote fout geweest, niet van tevoren na te denken over wat een fatsoenlijk stijgpercentage is voor een klimspiraal. Dus hier niet me hoogtes van het schaduwstation en het 2e niveau op aangepast. Ik had in me hoofd, dat de pantograaf helemaal omhoog moet kunnen staan en dan niks raakt van de baan boven zich in de spiraal. Ik heb natuurlijk inmiddels gelezen dat hier genoeg alternatieven voor zijn zoals bijvoorbeeld het fixeren van de pantograaf. Dit is mijn klimspiraal nu:
Ik weet dat dit een te sterk perecentage is. De treinen rijden er op zich prima op, maar ik ben me pas in een later stadium gaan verdiepen in de percentages. Ik kan nu ook niet meer terug. Hoe schadelijk is het voor een lok om iets te sterk te stijgen?
De diameter van de spiraal is 94 CM en ik gebruik om te klimmen Profi R2 (420) en om te dalen R1. Wagons gaan er niet uit, zelfs de 1:87 niet. Hoeveel kwaad kan dit is dus de vraag.
Er zit een 2e klimspiraal in de baan, deze kan ik gelukkig nog stellen naar wens. Dit zal geen probleem vormen. Ook hier weer een fout van mijn kant. Verkeerde diameter doorgegeven waardoor R1 en R2 er niet precies op past. Maar met wat verschillende stralen heb ik dit toch netjes opgelost. Althans, vind ik ;-)
Het achterste middenstukje op de foto tussen de 2 langere delen in moet uitneembaar zijn. Dus het zijn een soort van 3 modules. Nu zie ik overal mooie overgangen en gelezen dat de rails dan doorgezaagd word. Ik heb heb de rails tegen elkaar aangelegd, asjes eruit gehaald en vast getimmerd. De treinen rijden er wel goed overheen:
Ik twijfel nog erg of ik bovenleiding overal aan ga leggen. Dit is puur vanwege de kosten. Ik had Viessmann in me hoofd, maar in Houten stuitte ik vorige week op de bovenleiding van Märklin. Iets minder natuur getrouw maar het staat toch leuk. Deze portaalmasten compleet voor €10,-. Toch weer wat anders dan tegen de €40,- die je betaald voor Viessmann:
De bedoeling is om vanuit de rechtste klimspiraal nog 2 sporen bovenlangs naar achter het station te laten lopen. Dan boven de klimspiraal een bocht te maken alwaar de trein dus als het ware keert.
Hier nog wat foto´s van het materiaal. Voornamelijk Roco en Piko:
De Rood/witte IC wagons achter de 110 heb ik bij Houten voor 8 euro op de kop kunnen tikken. Ze waren niet te slijten omdat het geen 1:87 was. De voorste is trouwens van Fleischmann.
Zoals jullie zien is er nog niks te zien van aankleding e.d. Eerst de rails maar eens leggen. Het station is geautomatiseerd en getest met koploper. Werkt
.
Iemand nog tips voor ballast passend bij profirails?
Dit was even de intro. Iemand tips/adviezen?
Alvast bedankt en groeten Hans
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 469
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Reactie #1 Gepost op:
04 April 2016, 13:51:01 »
Dag Hans,
Gelet op de ruimte die tot je beschikking staat denk ik wel dat je het maximale eruit gehaald hebt.
Maar nu:
Je hebt uiteraard al wel begrepen dat stijgingen op een H0-baan, althans als die geen échte problemen willen opleveren, maximaal 3% moeten zijn. Bij de échte spoorwegen zouden ze dan spreken van 30‰ en dat is 4 ‰ meer dan de Gotthard met zijn maximaal 26 ‰!. Die maximale 3% dient niet alleen om het risico te ontlopen dat een loc met een wat langere trein de "berg" niet opkomt en blijft hangen, maar ook om bij de volgende draai van de spiraal voldoende hoogteverschil te hebben bereikt. Dat is veelal zo'n 9 à 10cm en dat betekent al gauw 3 meter(!) stijgend traject. Het wiskundig begrip "pi" (3,14) en het begrip "R"(=radius van de boog) speelt bij de berekeningen een belangrijke rol. Vergeet ook niet dat de middelpuntzoekende krachten op een trein in een stijgend traject met scherpe bogen, zeker bij het optrekken na een gewenste of ongewenste stilstand, groot zijn. Ik weet uiteraard niet hoe gevoelig de automatische aansturing van de treinen op jouw baan is en met name in de klimspiralen. Ikzelf heb het risico niet genomen en bedien de treinen op mijn twee klimspiralen "met de hand aan de regelknop".
Als ik het zo inschat zullen langs jouw perrons treinen met maximaal zes rijtuigen een plekje kunnen vinden. Dergelijke treinen zijn in het algemeen zo kort dat iets sterkere stijgingen
wellicht
geen hinder zullen opleveren, maar een half procentje méér dan 3% is toch altijd een beetje riskant. Bij goederentreinen moeten als het ook maar enigszins kan de zwaarste goederenwagens altijd vlak achter de locomotief lopen.
Gegroet,
Rob van Kooy
«
Laatst bewerkt op: 05 April 2016, 10:18:27 door Rob van Kooy. Reden: verschrijving hersteld
»
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Reactie #2 Gepost op:
05 April 2016, 11:39:40 »
Ik denk dat de grote helling op zich geen problemen oplevert voor extreme slijtage. Dit omdat een lange trein ook extra last is en je treinen hier juist redelijk normaal van lengte zijn. En als het met alle loc's nu werkt dan werkt het. Punt zit hem er alleen in dat je misschien later een loc/treinstel hebt die het niet trekt. en dan is het wel zonde dat je niet omhoog kunt komen...
Aangezien het een spiraal is gebaseerd op staven met schroefdraad, is het niet mogelijk het huidige spiraal wat platter te drukken en hem een extra slag te laten maken? Hoef je niet alles af te breken. Lijkt mij nog te doen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
jandcargo
Offline
Berichten: 1280
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Reactie #3 Gepost op:
05 April 2016, 17:19:40 »
hallo,
Als ik nog eens naar de foto van jouw spiraal kijk zit er veel ruimte tussen de verschillende windingen.
een extra winding lijkt mij ook een prima oplossing en is zonder al te veel werk in te passen.
Zoals de vorige schrijver opmerkt is dat met draadstangen alleen veeeeeelllll draaien aan de moertjes
Moet je nu ong 10cm per winding stijgen.
Dat wordt dan ong 7,5 cm per winding stijgen
Dat is 25 % en je hellingspercentage gaat dan ook met 25% omlaag (wordt 2,25%)
Dat scheelt aanzienlijk in je hellingspercentage en je hebt nog voldoende ruimte om wat te pakken.
En je kunt moeiteloos elke trein naar boven laten snorren
succes jandcargo
Gelogd
W. Thomas
Offline
Berichten: 1239
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2016, 18:31:26 »
Hoi Hans,
Is toch een aardige baan wat al hebt liggen. Zelf heb ik een R3 radius als kleinste stijgspoor maar of het stijgingspercentage te veel is hangt ook af van hoelang dat de stammen zijn die je hebt rijden.
Zelf heb ik ook 10 cm per winding aangehouden maar als ik het nog eens had moeten doen had ik dit terug gebracht tot ong 8 cm en dan iets van bovenleiding in de spiraal, al komen al mijn trein gemakkelijk naar boven.
Zelf ben ik mij ook aan het orienteren op de bovenleiding en wel van sommerfeld, is ook vrij prijzig.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
zuyderduyn
Offline
Berichten: 352
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Reactie #5 Gepost op:
09 October 2016, 11:59:45 »
Bedankt voor alle tips! Inmiddels besloten een extra draai erin te gaan leggen en hopen dat dit past zonder dat het onderlinge verschil te laag word. Iemand enig idee of ik ergens een extra draai kan krijgen van hetzelfde materiaal. Deze komt namelijk uit Duitsland:-).
Alvast hartelijk bedankt!
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
«
Reactie #6 Gepost op:
11 October 2016, 10:47:26 »
Hehe, zomerstop gehad?
Denk ik een goede keuze. Ziet er uit als gewoon hout. Maw, hout van dezelfde dikte kopen en de huidige delen overtrekken. Of als dat niet kan, uitmeten en aftekenen met een passer (touwtje met potlood). En dan gewoon plaatsen met de juiste moertjes.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)