Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39

Auteur Topic: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)  (gelezen 3502 keer)

zuyderduyn

• Offline Offline
    • Spoorwereld
Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
« Gepost op: 04 April 2016, 12:21:55 »
Beste Lezers,

Ik ben Hans Zuyderduyn uit Voorthuizen en heb mede door dit forum de nodige hulp gekregen bij het bouwen en vind het leuk iets van mijn baan te laten zien.

Ik heb geen baanplan op papier of foto.

De lengte is ongeveer 3 meter 90 en de breedte 2 meter en 95 CM.

Hier even een overzichtsfoto. Het is een soort lus:

Ik ben bezig met een baan op 3 niveau's. Begin 2015 begonnen. Vroeger had ik een baan met mijn pa en deden we alles met messing rails. Nu zelf huisje boompje beestje dus ook zelf maar het één en ander aangeschaft. Steeds naar Houten om rails te kopen. Ook veel aan marktplaats gehad trouwens. Ik had altijd al in me hoofd om dan profirails te nemen. Zo gedacht, zo gedaan.

Inmiddels in bezit van 20 a 30 profiwissels, elektrisch aangedreven. Ik werk met de bezetmelders en wisseldecoders van o.a. Rosoft. Dit werkt prima!

In 2014 druk geweest met het uitzoeken van de koploper. Na de nodige 'domme' fouten gemaakt te hebben kan ik mezelf goed redden met Koploper en vind ik automatisering op de baan prachtig.

Ik ben begonnen met een schaduwstation op zo'n 48 CM hoogte. Dit eerst met koploper tot in de treuren getest toen met het bovenste deel begonnen. Dit ligt op zo'n 77 CM.

Dit betekent dus dat me klimspiraal een hoogte van ongeveer 30 CM moet bedwingen. Zoals elke beginner (hoop ik ;)) maakt iedereen zijn fouten. Zo is mijn grote fout geweest, niet van tevoren na te denken over wat een fatsoenlijk stijgpercentage is voor een klimspiraal. Dus hier niet me hoogtes van het schaduwstation en het 2e niveau op aangepast. Ik had in me hoofd, dat de pantograaf helemaal omhoog moet kunnen staan en dan niks raakt van de baan boven zich in de spiraal. Ik heb natuurlijk inmiddels gelezen dat hier genoeg alternatieven voor zijn zoals bijvoorbeeld het fixeren van de pantograaf. Dit is mijn klimspiraal nu:

Ik weet dat dit een te sterk perecentage is. De treinen rijden er op zich prima op, maar ik ben me pas in een later stadium gaan verdiepen in de percentages. Ik kan nu ook niet meer terug. Hoe schadelijk is het voor een lok om iets te sterk te stijgen?

De diameter van de spiraal is 94 CM en ik gebruik om te klimmen Profi R2 (420) en om te dalen R1. Wagons gaan er niet uit, zelfs de 1:87 niet. Hoeveel kwaad kan dit is dus de vraag.

Er zit een 2e klimspiraal in de baan, deze kan ik gelukkig nog stellen naar wens. Dit zal geen probleem vormen. Ook hier weer een fout van mijn kant. Verkeerde diameter doorgegeven waardoor R1 en R2 er niet precies op past. Maar met wat verschillende stralen heb ik dit toch netjes opgelost. Althans, vind ik ;-)

Het achterste middenstukje op de foto tussen de 2 langere delen in moet uitneembaar zijn. Dus het zijn een soort van 3 modules. Nu zie ik overal mooie overgangen en gelezen dat de rails dan doorgezaagd word. Ik heb heb de rails tegen elkaar aangelegd, asjes eruit gehaald en vast getimmerd. De treinen rijden er wel goed overheen:

Ik twijfel nog erg of ik bovenleiding overal aan ga leggen. Dit is puur vanwege de kosten. Ik had Viessmann in me hoofd, maar in Houten stuitte ik vorige week op de bovenleiding van Märklin. Iets minder natuur getrouw maar het staat toch leuk. Deze portaalmasten compleet voor €10,-. Toch weer wat anders dan tegen de €40,- die je betaald voor Viessmann:

De bedoeling is om vanuit de rechtste klimspiraal nog 2 sporen bovenlangs naar achter het station te laten lopen. Dan boven de klimspiraal een bocht te maken alwaar de trein dus als het ware keert.

Hier nog wat foto´s van het materiaal. Voornamelijk Roco en Piko:

De Rood/witte IC wagons achter de 110 heb ik bij Houten voor 8 euro op de kop kunnen tikken. Ze waren niet te slijten omdat het geen 1:87 was. De voorste is trouwens van Fleischmann.

Zoals jullie zien is er nog niks te zien van aankleding e.d. Eerst de rails maar eens leggen. Het station is geautomatiseerd en getest met koploper. Werkt  (y).

Iemand nog tips voor ballast passend bij profirails?

Dit was even de intro. Iemand tips/adviezen?

Alvast bedankt en groeten Hans

Rob van Kooy

• Offline Offline
Re: Baan in opbouw, duits/zwitsers materiaal H0. Met vragen :-)
« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2016, 13:51:01 »
Dag Hans,

Gelet op de ruimte die tot je beschikking staat denk ik wel dat je het maximale eruit gehaald hebt.

Maar nu:

Je hebt uiteraard al wel begrepen dat stijgingen op een H0-baan, althans als die geen échte problemen willen opleveren,  maximaal 3% moeten zijn. Bij de échte spoorwegen zouden ze dan spreken van 30‰ en dat is 4 ‰ meer dan de Gotthard met zijn maximaal 26 ‰!. Die maximale 3% dient niet alleen om het risico te ontlopen dat een loc met een wat langere trein de "berg" niet opkomt en blijft hangen, maar ook om bij de volgende draai van de spiraal voldoende hoogteverschil te hebben bereikt. Dat is veelal zo'n 9 à 10cm en dat betekent al gauw 3 meter(!) stijgend traject. Het wiskundig begrip "pi" (3,14) en het begrip "R"(=radius van de boog)  speelt bij de berekeningen een belangrijke rol. Vergeet ook niet dat de middelpuntzoekende krachten op een trein in een stijgend traject met scherpe bogen, zeker bij het optrekken na een gewenste of ongewenste stilstand, groot zijn. Ik weet uiteraard niet hoe gevoelig de automatische aansturing van de treinen op jouw baan is en met name in de klimspiralen. Ikzelf heb het risico niet genomen en bedien de treinen op mijn twee klimspiralen "met de hand aan de regelknop".

Als ik het zo inschat zullen langs jouw perrons treinen met maximaal zes  rijtuigen een plekje kunnen vinden. Dergelijke treinen zijn in het algemeen zo kort dat iets sterkere stijgingen wellicht geen hinder zullen opleveren, maar een half procentje méér dan 3% is toch altijd een beetje riskant. Bij goederentreinen moeten als het ook maar enigszins kan de zwaarste goederenwagens altijd vlak achter de locomotief lopen.

Gegroet,

Rob van Kooy

« Laatst bewerkt op: 05 April 2016, 10:18:27 door Rob van Kooy. Reden: verschrijving hersteld »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2016, 11:39:40 »
Ik denk dat de grote helling op zich geen problemen oplevert voor extreme slijtage. Dit omdat een lange trein ook extra last is en je treinen hier juist redelijk normaal van lengte zijn. En als het met alle loc's nu werkt dan werkt het. Punt zit hem er alleen in dat je misschien later een loc/treinstel hebt die het niet trekt. en dan is het wel zonde dat je niet omhoog kunt komen...

Aangezien het een spiraal is gebaseerd op staven met schroefdraad, is het niet mogelijk het huidige spiraal wat platter te drukken en hem een extra slag te laten maken? Hoef je niet alles af te breken. Lijkt mij nog te doen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2016, 17:19:40 »
hallo,

Als ik nog eens naar de foto van jouw spiraal kijk zit er veel ruimte tussen de verschillende windingen.
een extra winding lijkt mij ook een prima oplossing en is zonder al te veel werk in te passen.
Zoals de vorige schrijver opmerkt is dat met draadstangen alleen veeeeeelllll draaien aan de moertjes
Moet je nu ong 10cm per winding stijgen.
Dat wordt dan ong 7,5 cm per winding stijgen
Dat is 25 % en je hellingspercentage gaat dan ook met 25% omlaag (wordt 2,25%)
Dat scheelt aanzienlijk in je hellingspercentage en je hebt nog voldoende ruimte om wat te pakken.
En je kunt moeiteloos elke trein naar boven laten snorren

succes jandcargo

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2016, 18:31:26 »
Hoi Hans,

Is toch een aardige baan wat al hebt liggen. Zelf heb ik een R3 radius als kleinste stijgspoor maar of het stijgingspercentage te veel is hangt ook af van hoelang dat de stammen zijn die je hebt rijden.
Zelf heb ik ook 10 cm per winding aangehouden maar als ik het nog eens had moeten doen had ik dit terug gebracht tot ong 8 cm en dan iets van bovenleiding in de spiraal, al komen al mijn trein gemakkelijk naar boven.

Zelf ben ik mij ook aan het orienteren op de bovenleiding en wel van sommerfeld, is ook vrij prijzig.

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

zuyderduyn

• Offline Offline
    • Spoorwereld
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2016, 11:59:45 »
Bedankt voor alle tips! Inmiddels besloten een extra draai erin te gaan leggen en hopen dat dit past zonder dat het onderlinge verschil te laag word. Iemand enig idee of ik ergens een extra draai kan krijgen van hetzelfde materiaal. Deze komt namelijk uit Duitsland:-).

Alvast hartelijk bedankt!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2016, 10:47:26 »
Hehe, zomerstop gehad?  ;D

Denk ik een goede keuze. Ziet er uit als gewoon hout. Maw, hout van dezelfde dikte kopen en de huidige delen overtrekken. Of als dat niet kan, uitmeten en aftekenen met een passer (touwtje met potlood). En dan gewoon plaatsen met de juiste moertjes.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox