Welke trafo gebruik je voor je wissels?
Het gaat eerst een uur probleemloos, en dan beginnen mijn treinen te ontsporen op sommige wissels.Als ik dan in Itrain kijk staat het desbetreffende wissel geschakeld.
Kijk ik optisch dan staat het wissel in zijn middenstand, en meestal nog twee van de overige drie wissles/servo's die aan dezelfde decoder hangen.
Tot op heden heb ik problemen met elke keer dezelfde drie wissels welke op dezelfde decoder aangesloten zittenEen initialisatie in Itrain helpt dan niks.
Schakel ik echter een van de wissels die in de middenstand staan met mijn handregelaar of op het scherm van Itrain, dan loopt de servo met een schok(grote snelheid) naar zijn positie.Bedien ik het wissel dan weer, dan gaat hij met de ingestelde langzame snelheid naar de andere kant.
Van een van deze wissels heb ik de SG90 servo al omgewisseld voor een SG92R, maar dit heeft geen oplossing voor dit wissel gegeven.Ook heb ik de decoder omgewisseld, ik dacht dat het probleem toen weg bleef.
De oplossing voor dit probleem is "Wijzig | Instellingen' het vinkje 'Zet magneetartikelen altijd' aanzetten. Dan schakelt iTrain daadwerkelijk elk wissel waar het een trein over wil laten rijden. Of... servo's zoeken met een langzamere omlooptijd. De SG90/SG92 heeft: Operating speed: 0.1 s/60', een zeer snelle omplooptijd. Dat kan door een kleinere overbrenging, nadeel: Minder weerstand in de tandwieltrein. Dus wisselen tussen de twee maakt niet uit De Digikeijs DR60030 heeft: Snelheid 0.12sec/60', is dus iets langzamer. Zelf gebruik ik servo's van Eurgle met een omlooptijd van 0.17sec/60' (helaas zijn ze niet meer leverbaar). Maar wil je dus iets met servo's doen waarbij de 'holding force' groot moet zijn, moet je op zoek naar servo's met ten minste 0.16 sec. Een ander voordeel van 'langzame' servo's is, dat ze vloeiender bewegen op langzame snelheid Grtzz,Karst
En toen begon het dus weer even, een aantal wissels stonden ineens in de verkeerde stand.De treinen kwamen in verkeerde blokken terecht, en ontsporingen op de wissels enz.
En ik hoor dus regelmatig een servo nogal enthousiast reageren, wat inderdaad op het probleem wijst waar jij op doelt.