Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:00:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 18:54:06
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
  

Auteur Topic: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper  (gelezen 912 keer)

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Gepost op: 27 January 2024, 10:16:34 »
Hallo,

Met veel hulp van een andere modelspoorder al veel geleerd over het instellen van CV's, het gebruik van koploper en daarbij het rijden in dubbeltractie.

Ik heb 2 SBB re 6/6 loks, beide geijkt. Ik zou het leuk vinden deze dusdanig af te stellen dat ze in dubbeltractie kunnen rijden. Ik heb CV 3 en 4 van beide loks dezelfde waarde gegeven. Verder zijn ze geijkt en liggen de max snelheden van beide loks iets boven de 100 km/h. Voor ik in dubbeltractie rij zet ik ze altijd even 30 cm uit elkaar om te zien of ze een beetje bij elkaar blijven. Niet dus, de voorste lok rijdt vrij snel weg bij de 2e lok en zo onstaat na een rondje toch een fors gat tussen beide loks. Met het oog op de duurzaamheid van de loks ga ik ze dan ook niet koppelen, want dan wordt er volgens mij veel te veel getrokken aan de 2e lok en dat is voor beide niet goed. Beide loks hebben een vrij gelijke snelheidscurve in het ijkscherm met mooie stapjes.

Nu heb ik vanochtend zitten googelen en zie vaak terugkomen: Als je in koploper in multitractie rijdt hoeven ze niet perse dezelfde instellingen te hebben, als ze maar geijkt zijn, koploper regelt de rest. Ik zie dit in meerdere topics op verschillende fora. Dit klopt toch niet gezien mijn verhaal?

Of mis ik iets? Benieuwd naar andere ervaringen.

Bedankt, groeten Hans

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2024, 10:45:27 »
Als de stappen niet te groot zijn kan koploper daar prima mee overweg idd. Je kunt nog overwegen om de motorregeling van de slave lokomotief wat minder strak te zetten, zodat wat duwen-of trekken geen extra slijtage oplevert.

grtz rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2024, 10:47:54 »
Hoe regel je de locs bij die test?
Je hebt de adressen via Koploper gekoppeld en dan aansturen met een regelaar in het locscherm? Zo ja, dan zijn de locs kennelijk toch niet goed genoeg geijkt.

Ik heb indertussen een dozijn tweespan en zelfs driespan rondrijden. Mijn aanpak is als volgt. Beide losse locs hetzelfde adres geven en met een handregelaar (meestal Multimaus, maar maakt niet uit) aansturen. Indien de snelheid blijkt te verschillen, via pom bij een van de twee locs de instellingen aanpassen totdat het gelijk genoeg rijdt. Pas daarna in Koploper ijken. Dan kan er niet veel verschil meer zijn. Mijn oudste combi (dubbelspan Trix 6400) rijdt al ruimschoots 15 jaar zo mee. Momenteel staat er een tweespan Roco BR189 op de baan. Geen centje pijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2024, 10:51:22 »
Hallo Rob en Henk,

Bedankt voor de reacties!
@Henk, dat klink best logisch hoe u dat doet. En welke CV’s past u dan met name aan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2024, 11:04:47 »
Als het even kan alleen cv5 en cv6.
Als de locs gelijk zijn en dezelfde decoder hebben, dan kunnen de rijeigenschappen bij gelijke instellingen eigenlijk niet veel verschillen. Enig verschil kan er zijn, maar dat moet met cv5 en cv6 zijn op te lossen.
Overigens ook een ACTS-combinatie van Trix 1200 met Roco 6700 rondrijden. Veel meer kunnen aandrijvingen niet verschillen. Op dezelfde manier ingesteld.

Verder niet te druk maken over mogelijke schade bij kleine snelheidsverschillen. Nooit iets van gemerkt.

Problematischer vind ik het combineren van modellen die gekoppeld andere rijeigenschappen krijgen. Tot nu toe het ik niet veel succes met de Roco plan t en plan v. Ze hebben dezelfde aandrijving, maar de rijeigenschappen van het zwaardere viertje zijn nu eenmaal anders dan van het tweetje. Dat is tot daaraan toe, maar gekoppeld gaan beide stellen zich anders gedragen dan ze los doen. Dus ik kan de plan v en de plan t apart prima inregelen. Maar als ik ze gekoppeld wil laten rijden, moet ik ze gekoppeld opnieuw inregelen. Het is het een of het ander.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2024, 11:09:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.