Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 00:50:31
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Jelmer
05 December 2025, 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
05 December 2025, 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
Piko 2025 door Menno de Vries
05 December 2025, 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
05 December 2025, 20:11:46
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
05 December 2025, 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
05 December 2025, 14:59:26
  

Auteur Topic: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper  (gelezen 946 keer)

user1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Gepost op: 27 January 2024, 10:16:34 »
Hallo,

Met veel hulp van een andere modelspoorder al veel geleerd over het instellen van CV's, het gebruik van koploper en daarbij het rijden in dubbeltractie.

Ik heb 2 SBB re 6/6 loks, beide geijkt. Ik zou het leuk vinden deze dusdanig af te stellen dat ze in dubbeltractie kunnen rijden. Ik heb CV 3 en 4 van beide loks dezelfde waarde gegeven. Verder zijn ze geijkt en liggen de max snelheden van beide loks iets boven de 100 km/h. Voor ik in dubbeltractie rij zet ik ze altijd even 30 cm uit elkaar om te zien of ze een beetje bij elkaar blijven. Niet dus, de voorste lok rijdt vrij snel weg bij de 2e lok en zo onstaat na een rondje toch een fors gat tussen beide loks. Met het oog op de duurzaamheid van de loks ga ik ze dan ook niet koppelen, want dan wordt er volgens mij veel te veel getrokken aan de 2e lok en dat is voor beide niet goed. Beide loks hebben een vrij gelijke snelheidscurve in het ijkscherm met mooie stapjes.

Nu heb ik vanochtend zitten googelen en zie vaak terugkomen: Als je in koploper in multitractie rijdt hoeven ze niet perse dezelfde instellingen te hebben, als ze maar geijkt zijn, koploper regelt de rest. Ik zie dit in meerdere topics op verschillende fora. Dit klopt toch niet gezien mijn verhaal?

Of mis ik iets? Benieuwd naar andere ervaringen.

Bedankt, groeten Hans

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2024, 10:45:27 »
Als de stappen niet te groot zijn kan koploper daar prima mee overweg idd. Je kunt nog overwegen om de motorregeling van de slave lokomotief wat minder strak te zetten, zodat wat duwen-of trekken geen extra slijtage oplevert.

grtz rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22737
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2024, 10:47:54 »
Hoe regel je de locs bij die test?
Je hebt de adressen via Koploper gekoppeld en dan aansturen met een regelaar in het locscherm? Zo ja, dan zijn de locs kennelijk toch niet goed genoeg geijkt.

Ik heb indertussen een dozijn tweespan en zelfs driespan rondrijden. Mijn aanpak is als volgt. Beide losse locs hetzelfde adres geven en met een handregelaar (meestal Multimaus, maar maakt niet uit) aansturen. Indien de snelheid blijkt te verschillen, via pom bij een van de twee locs de instellingen aanpassen totdat het gelijk genoeg rijdt. Pas daarna in Koploper ijken. Dan kan er niet veel verschil meer zijn. Mijn oudste combi (dubbelspan Trix 6400) rijdt al ruimschoots 15 jaar zo mee. Momenteel staat er een tweespan Roco BR189 op de baan. Geen centje pijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

user1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2024, 10:51:22 »
Hallo Rob en Henk,

Bedankt voor de reacties!
@Henk, dat klink best logisch hoe u dat doet. En welke CV’s past u dan met name aan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22737
Re: Vraag mbt dubbeltractie rijden dmv koploper
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2024, 11:04:47 »
Als het even kan alleen cv5 en cv6.
Als de locs gelijk zijn en dezelfde decoder hebben, dan kunnen de rijeigenschappen bij gelijke instellingen eigenlijk niet veel verschillen. Enig verschil kan er zijn, maar dat moet met cv5 en cv6 zijn op te lossen.
Overigens ook een ACTS-combinatie van Trix 1200 met Roco 6700 rondrijden. Veel meer kunnen aandrijvingen niet verschillen. Op dezelfde manier ingesteld.

Verder niet te druk maken over mogelijke schade bij kleine snelheidsverschillen. Nooit iets van gemerkt.

Problematischer vind ik het combineren van modellen die gekoppeld andere rijeigenschappen krijgen. Tot nu toe het ik niet veel succes met de Roco plan t en plan v. Ze hebben dezelfde aandrijving, maar de rijeigenschappen van het zwaardere viertje zijn nu eenmaal anders dan van het tweetje. Dat is tot daaraan toe, maar gekoppeld gaan beide stellen zich anders gedragen dan ze los doen. Dus ik kan de plan v en de plan t apart prima inregelen. Maar als ik ze gekoppeld wil laten rijden, moet ik ze gekoppeld opnieuw inregelen. Het is het een of het ander.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2024, 11:09:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.