Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Luxemburg als trefpunt van veel spoorwegmaatschappijen  (gelezen 1059 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Luxemburg als trefpunt van veel spoorwegmaatschappijen
« Gepost op: 19 January 2016, 15:48:51 »
Hallo,

Ons forum-medelid WWestley  woonachtig in het grensgebied van België en Luxemburg scheef in het draadje "line ups" van materieel, dat als hij écht veel variatie in treinen wilde ervaren dat je dan naar het station van de stad Luxemburg moet gaan. Dat klopt. Het is naar mijn weten het meest internationale station van de wereld!

Op dit moment zie je er bijna gedurende de hele dag (veelal tegelijkertijd)  het CFL-materieel maar ook Belgisch-, Frans- en Duits materieel in de gewone lijndienst  Er is een tijd geweest dat je zelfs ook Zwitsers (de RAe) Nederlands/Zwitsers (RAm) TEE-materieel voorbij zag komen en in de weekeinden zelfs Nederlands getrokken materieel van de Ardennen-expres.

Het internationale spoorwegknooppunt Luxemburg maakt echter wel zorgelijke tijden door, en de vraag is of Luxemburg langzamerhand niet buiten belangrijke internationale routes gaat vallen. De oorzaak van dat pessimistische perspectief is het gevolg van de aanleg van de Franse Oostelijke  Hogesnelheidslijn tussen de regio Parijs en  Straatsburg / Mannheim. Die Oostlijn loopt relatief dichtbij onderlangs het grondgebied van het Groothertogdom, maar niet over Luxemburgs territoir. Wel komt er een afslag op de Oostlijn, zodat Luxemburg op die manier een snelle verbinding met Parijs krijgt.  Over die Oostelijke lijn zal in de toekomst niet alleen het vervoer tussen Bazel-Straatsburg-Parijs, maar ook het vervoer tussen Mannheim en Stuttgart/Kehl/Straatsburg enerzijds  via de omleidingsroute nabij Parijs naar Londen en Brussel anderzijds worden geleid. In al die gevallen wordt het grondgebied van Luxemburg dus gemeden. En nu juist het vervoer tussen Bazel-Straatsburg-Luxemburg- Brussel -(Nederland) was zondermeer belangrijk voor de strategische positie van het knooppunt Luxemburg. De (Duitse) IC-verbinding tussen Luxemburg en Koblenz is inmiddels ook al verdwenen en vervangen door min of meer lokale treinen. Ook de lijn Luik-Luxemburg via Gouvy maakt bij herhaling moeilijke tijden door omdat de NMBS die internationale lijn het liefst tot een secundaire spoorverbinding voor lokaal vervoer zou willen reduceren.

Wel zijn bij de NMBS - véél te laat overigens - de ogen opengegaan voor de toekomstige positie van de Lijn Brussel-Luxemburg. Die wordt op Belgisch grondgebied nu een beetje opgekalefaterd door het bovenleidingssysteem tussen Namen en de grens met Luxemburg  (nabij Kleinbettingen) te vernieuwen en daarbij ook het bestaande voltage 3000V= te verhogen naar 25kV/16,7Hz. De hoop is daarbij gevestigd op een snellere verbinding tussen Brussel en Luxemburg, maar in feite zou die kronkelige lijn door de Ardennen voor grote delen daarvoor moeten worden rechtgetrokken, en daar ziet het niet naar uit.

Wat ook een groot probleem voor Luxemburg is geworden is dat het goederenvervoer van/naar Antwerpen vroeger via Rodange in het uiterste Zuiden van Luxemburg werd geleid waardoor de CFL met recht een deel van de vervoersprestatie kon opeisen, maar toen Frankrijk daarop een al opgebroken spoorverbinding tussen België en Frankrijk weer in volle luister te herstellen waardoor het goederenvervoer nét onder Luxemburg passeerde was die claim ook vervlogen. Overigens gaat vanwege de plaag van de vele werkonderbrekingen in Frankrijk steeds meer goederenvervoer per spoor tussen Antwerpen en de regio Bazel via Nederland en Duitsland, maar dat is een ander verhaal. 

Voor de modelbouwer is het voorbeeld Luxemburg uiteraard hoogst interessant vanwege de inmiddels aardig gegroeide veelheid van verkrijgbare modellen ook van de CFL  (met name H0) die vele perioden uit het verleden in de herinnering kunnen terugroepen. Ook hedendaags materieel is verkrijgbaar of  komt over niet al te lange tijd op de markt. Zo komt Piko met een Luxemburgse versie van het Franse Z2 treinstel, en ook de driedelige  "rubberen neus" van de NMBS is onlangs (opnieuw) door LSM aangekondigd.

Gegroet,

Rob van Kooy     

« Laatst bewerkt op: 19 January 2016, 17:05:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »