Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Gerrit H
Vandaag
om 07:04:49
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
sneek
03 November 2025, 23:37:09
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 November 2025, 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West
door
wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain
door
Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X......
door
Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging? (gelezen 14102 keer)
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Gepost op:
12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.
https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)
Gr, Bert
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,
Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.
Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Mcn1986
Offline
Berichten: 1624
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft
ook
te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.
Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.
Gr. Silvester
Gelogd
Gr. Silvester
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?