Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 22:00:36
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:48:30
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door bask185
Vandaag om 21:25:56
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
  

Auteur Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?  (gelezen 14039 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Gepost op: 12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.

https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!  (y)
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?  ;)

Leen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
  • Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
  • Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)

;)

Gr, Bert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,

Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!

Gegroet,

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.

Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft ook te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.

Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.

Gr. Silvester

 
 


Gr. Silvester