Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:52:14
gangelt uithulp verkoop stand
door
dennie
Vandaag
om 15:44:26
Piko blauwe 1000
door
Pauldg
Vandaag
om 15:37:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jelmer
Vandaag
om 15:35:39
Modelbaan Beltheim.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:31:54
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:26:50
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Daan!
Vandaag
om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:19
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:11:58
Piko 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:24:22
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:37:27
Kersttrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 12:29:22
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
Huup
Vandaag
om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken
door
orientexpress
Vandaag
om 10:06:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Gestart met MS I en nu?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gestart met MS I en nu? (gelezen 2892 keer)
MRam
Offline
Berichten: 26
Een N starter...
Gestart met MS I en nu?
«
Gepost op:
15 September 2015, 21:35:59 »
Beste lezer,
Ik ben een starter wat betreft het digitaal gebeuren.
Nu heb ik een aantal treintjes rijden met een MS1
Werkt leuk. Prima zelfs.
Maar nu kom ik op een struikelblok.
Ik wil met seinen wissels gaan beveiligen zodat er daar geen botsingen ontstaan.
Nou zat ik te denken aan een sein op rood = blok stroomloos. Maar dan valt alles uit qua verlichting uiteraard.
Hoe is dit op te lossen?
Met decoder werken en zo ja... tips !
Ben een leek, ook qua electronica (reeds, relais, diodes... enz enz)
Gelogd
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..
http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/
KNed
Offline
Berichten: 3392
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #1 Gepost op:
16 September 2015, 00:22:01 »
Met een MS1 kan je geen seinen aansturen dus je zult iets anders moeten verzinnen.
Ik denk echter dat dit lastig wordt.
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch[/u
MRam
Offline
Berichten: 26
Een N starter...
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #2 Gepost op:
16 September 2015, 16:40:58 »
Beste KNed,
Het gaat mij ook niet om het aansturen van seinen via de MS.
Daar wil ik best aparte knoppen voor hebben, geen probleem.
Gaat mij om het op stroom houden van de sectie, maar dat de trein wel stopt voor rood.
Is dit dan niet mogelijk icm de MS?
Gelogd
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..
http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/
Remunj
Offline
Berichten: 8087
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #3 Gepost op:
16 September 2015, 16:46:35 »
Citaat van: MRam op 16 September 2015, 16:40:58
Gaat mij om het op stroom houden van de sectie, maar dat de trein wel stopt voor rood.
Kwestie van de regelaar naar 0 draaien. Dan stopt de trein maar blijft de verlichting branden. Dat is nou juist het mooie van digitaal rijden. Alle functies blijven gewoon werken.
Je moet het hele analoge denken vergeten bij digitaal rijden.
En je seinen en wissels kun je prima analoog blijven bedienen. Zijn de laatste tijd genoeg draadjes over gestart.
Gelogd
Gr.
Eric
MRam
Offline
Berichten: 26
Een N starter...
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #4 Gepost op:
16 September 2015, 17:03:17 »
Dat snap ik volledig...
Is ook logisch. Zo een leek ben ik ook weer niet.
Wat de bedoeling is, dat de trein automatisch stopt voor een rood sein, waarbij dus alles in de trein blijft branden.
En zodra ik handmatig naar groen schakel de trein weer gaat rijden.
Gelogd
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..
http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/
henk
Offline
Berichten: 22710
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #5 Gepost op:
16 September 2015, 17:16:20 »
Daarvoor bestaan wel trucjes die in de decoder zijn gebouwd. Een bekende is Lenz ABC. Je isoleert dan een stuk spoorstaaf, net als bij analoog, maar dat komt niet stroomloos te staan. Met een schakelaar kan dat stuk spoor direct op de digitale stroom zijn aangesloten of via een setje diodes. Is de stroom via de diodes aangesloten, dan zal de loc afremmen tot stilstand. Schakel je de digitale stroom weer direct op dat stuk spoor, dan trekt de loc weer op. De verlichting blijft al die tijd branden en de locs remmen netjes af en trekken even netjes weer op. Er zijn vergelijkbare varianten. Maar je moet weten of de decoder in je loc daarvoor geschikt is. Dus welke decoders zitten er in de locs?
Met een uitgebreidere centrale en/of een computeraansluiting zijn veel uitgebreidere vormen van automatisering mogelijk, maar daar gaat het je duidelijk nog niet om.
«
Laatst bewerkt op: 16 September 2015, 17:54:00 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1360
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #6 Gepost op:
17 September 2015, 07:16:48 »
Toen ik met digitaal startte zaten er bij de decoders om seinen aan te sturen 2 weerstandjes bij om de 2 rode draden te verbinden en het resultaat te bekomen wat jij zoekt. Ik heb geen idee meer van de waarde van deze weerstanden.
Gelogd
Groetjes
Johnny
Hans van Kampen
Offline
Berichten: 67
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #7 Gepost op:
17 September 2015, 18:10:06 »
Het lijkt op wat ik ook wil. Geen computer, maar kale multimausjes. En treinen die automatisch stoppen. Ik heb gekozen voor h0 en wil in de komende maanden hiervoor een oplossing testen. h0 geeft iets meer ruimte om wat electronica in te bouwen.
Het is mijn idee om een trein die moet stoppen, omdat b.v. het volgende baanvak, of wisselspoor bezet is, op het moment dat laatste vrije stuk spoor betreedt een lichtsignaal van tussen de bielzen te geven. (of omdat hij langs het perron moet stoppen)
Die lichtpuls wordt door een sensor gezien die daarmee een bistabiele flipflop "set" . Een uitgang van de flipflop zet dan een schakelaar open die over een serieweerstand in het motorcircuit is geschakeld. De weerstandswaarde is zodanig dat de trein tot stilstand komt, maar niet abrupt. Door het schakelen van een functieschakelaar van de decoder moet de flipflop weer gerest worden en wordt de serieweerstand weer door de gesloten schakelaar overbrugt. De trein gaat dus met een klap rijden. Als het werkt meld ik me wel. Dan weet ik ook hoe groot het is geworden.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #8 Gepost op:
17 September 2015, 20:21:22 »
Hoi Hans,
Je weet dat heeeeeel veel DCC decoders daar al meerdere, naar mijn mening, veel elegantere oplossingen voor hebben?
@MRam, Ik weet niet wat voor decoders je gebruikt, zijn dat decoders met Motorola protocol? Anders kan je de
Motorola remmodule
gebruiken. Ik rij zelf niet met Marklin dus ik heb geeeeeeen idee welke decoders wel en niet remmen op gelijkspanning ondersteunen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2356
Bnlx treinendokter.
Re: Gestart met MS I en nu?
«
Reactie #9 Gepost op:
20 September 2015, 19:33:48 »
De boven gemelde weerstanden waren 1.5 K ohm. Genoeg om het alsheimer effect van de decoders te voorkomen, niet genoeg om te rijden.
Grote voordeel met (ook de huidige) decoders is dat ze verder rijden, met de laatste instelling, ook als uit de refresh cycle zijn gevallen, na een lange tijd.
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Gestart met MS I en nu?