Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 15:39:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:01:17
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 14:58:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frans Peeters
Vandaag om 14:23:35
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 14:15:21
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:45:39
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:43:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 13:11:07
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 12:55:42
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Minder wissels door Keska
Vandaag om 12:45:03
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Rob Ellerman
Vandaag om 12:32:53
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41

Auteur Topic: Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?  (gelezen 20481 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Herstarter H0, welk merk kun je nog gerust kopen?
« Reactie #75 Gepost op: 10 June 2015, 09:12:23 »
Voordat meer mensen het blikje openen en iets in het wilde weg roepen, even rekenen met Statline. Je vind daar ook hoe het met de economie ging, zodat je naar hartelust verbanden kan berekenen. Het CBS zelf houdt het op betere auto's. ;D

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=80357ned&D1=a&D2=a&D3=a&D4=a&HDR=G3,G2,G1&STB=T&VW=T
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #76 Gepost op: 10 June 2015, 09:35:16 »
Sorry hoor, maar ik blijf deze hele discussie maar bull**** vinden.... ja, die ouwe zooi is zeker onverwoestbaar maar heeft met modeltreinen hedendaags niets meer van doen. Heb zelf een BR24 van Fleischmann die ooit van mijn pa is geweest die het ding eind jaren 50 gekocht heeft. Ziet er gewoon niet uit als je de huidige modellen ziet.

Heb een flinke stapel China locs en die rijden prima. Als ze kapot zouden gaan zijn ze met weinig middelen en kosten gewoon weer gangbaar te maken. Het feit dat we met die dingen gewoon dagenlang op shows rondrijden bewijst voor mij dat er met de huidige treintjes die in lage-lonen landen geproduceerd (zouden) zijn vrij weinig mis is.

Het vergelijken met oud en nieuw blijft appel-peren  ;D

Just my 2 cents ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 10 June 2015, 09:39:45 »
Ben benieuwd of een Opel Ampera over 30 jaar nog rijdt (accu pakket vervangen?)
Afijn, er gaat niets boven een Trix loc uit 1935, alleen heb ik die zelf nog niet  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 10 June 2015, 12:47:17 »
Sorry dat ik het zeg maar wat een butt antwoord.
Waarom vraag je uberhaupt om advies.

De Marklin "voordelen" heeft Tomasso prima verwoord  (y)

Ik vind Märklin prima rijden, de lok met een metalen kap maakt een hoogwaardigere indruk dan de plastic modellen van andere merken....
Heb ik een verrassing voor je. Had je dus net zo goed voor Trix kunnen gaan. Die komen ook uit de Marklin stal en hebben veelal een metalen kap.
En een hoogwaardigere indruk  ??? Zeker nog nooit een LS Models of Vitrains model gezien (en de vele andere merken die er bestaan). Die zijn in kunststof spuittechniek en gespoten. Nou zie doen echt niet onder voor een Marklin.

.. het is makkelijker om een enkelspoorbaan met 2 keerlussen te maken ...
Ja bij Marklin is het ween kwestie van rails in elkaar prikken en rijden maar.
Maar die keerlus discussie is al zo vaak gevoerd.
In de afgelopen 20-25 jaar zijn er prima oplossingen bedacht voor keerlussen bij 2 rail bedrijf. Zowel analoog als digitaal. Is even iets meer werk maar dat is eenmalig. Eigenlijk niet eens de moeite waard om er een "probleem" van te maken.

.... en het voordeel is dat alle loks inmiddels digitaal zijn, in tegenstelling tot loks van gelijkstroom fabrikanten waar je meestal nog een decoder in moet bouwen. Ik zie mezelf dat op dit moment niet doen dus Märklin lijkt me prima. .
Veel gelijkstroommodellen zijn tegenwoordig ook van een decoder voorzien. En is dat niet het geval dan is het (bij recentere voorbereide locs) een kwestie van de kap loshalen, brugsteker verwijderen, decoder inprikken, kap erop en klaar. is dat niet het geval dan zul je moeten sleutelen, maar dat geldt ook voor Marklin.

Bovendien produceren ze (deels) nog in Duitsland  :).
Even uit nieuwsgierigheid, waar in Duitsland woon je ::) misschien kun je bij Marklin gaan werken.
Oftewel, lekker kort door de bocht en kortzichtig.
Zoals al eerder in dit draadje aangegeven wordt er in China ook prima kwaliteit geproduceerd. Dat fabrikanten hun productie terughalen naar Europa heeft echt niet alleen te maken met kwaliteit.

Sorry, moest er even uit.
Gr.
Eric

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 10 June 2015, 14:04:30 »
Eric niet iedereen heeft dezelfde smaak, wensen en noodzaak aan/oog voor detail.
Gelukkig maar!
Mee eens, dat produceren in Duitsland verhaal is idd erg kort van bocht en blikveld.

Ben persoonlijk toch wel gecharmeerd van de globale markt en heel blij dat we niet slechts "Nederlandsche waar" mogen en vooral kunnen kopen. Wat een bekrompen armoe was dat!

Ga gauw weer wat onzinnigs bestellen via Ebay in HongKong  (y)
O nee eerst mijn fietsbanden nog monteren die ik zojuist via een in de VS opgerichte en door de Duitse post overgenomen koerier heb mogen ontvangen. De bandjes zijn door een bekend Italiaans bedrijf Thailand gemaakt. Ik heb ze maar via t internet bij een Duitse ondernemer betrokken omdat ze in Nederland te duur zijn, de levertermijn langer is en de verzendkosten toch hetzelfde zijn.  :P
Groet van Ben

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #80 Gepost op: 10 June 2015, 15:10:10 »
Best leuk leesvoer voor als je op vakantie bent, maar als je voordat je begint al zoveel problemen hebt met kwaliteit en merken, zou ik niet aan deze hobby beginnen.
De volgende vragen zie ik al aankomen:
Zijn trafo's nog betrouwbaar?
Zijn Preisertjes levensecht?
Is dat digitale gedoe wel te vertrouwen?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #81 Gepost op: 10 June 2015, 21:45:44 »
Zijn Preisertjes levensecht?

:D Niet, dan? (y)

Verder Jajo ben ik het voledig met je eens.

Voor mij is het uiteindelijk gewoon speelgoed en het moet niet 100 jaren mee en het mag en kan kapot gaan (okee ik heb ook nog een 7jarige in de buurt). Hoofdzaak men heeft/had er plezier aan. Repareren, restaureren en herinneringen zijn delen van de hobby. Je eerste zelf gebouwde huisje met scheve wand staat dan ook trots op de baan.
En ik hoop dat ik nog dit jaar mijn eerste zelf gebouwde wagen ernaast kan zetten.

Een ding is zeker, echte kwaliteit is herkenbaar aan het product zelf ,  heeft niets met merk of productie land te doen en kan alleen goed beoordeelt worden als je er daadwerkelijk verstand van hebt. En zelfs dan kan je ernaast grijpen. Als je dat risiko te groot is, zoek liever een risikoloze hobby. Of je denkt als een kind en gaat voor wat je altijd al wilde hebben en gooit alle beleggingsideen over boord. En geniet van de hobby zo als hij oorspronkelijk bedoelt was.
Gr Joke

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 10 June 2015, 22:23:41 »
Als tweerail-bezitter ("rijder" zou ik het niet willen noemen) vind ik dat er nogal hard tegen Märklin wordt ingegaan - en tegen diegene die het waagt om dat merk aan te schaffen.

Er kunnen verschillende redenen zijn om het ene of het andere merk aan te schaffen en die verschillen per persoon. Die redenen kunnen dus zomaar op Märklin uitkomen. Het is immers ook niet zo dat het een slecht merk is of zo.

Wat ik wel denk is dat 'AW' al veel eerder besloten had wat hij wilde en dat hij alleen zijn mening door ons bevestigd wilde zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #83 Gepost op: 10 June 2015, 22:27:06 »
Mij interesseert het merk M totaal niet en daar is het mij persoonlijk helemaal niet om te doen. Ieder zijn ding, alleen zoals ik al eerder aangaf is het appels met peren vergelijken wat de TS doet.

En ja, zijn beslissing is genomen, eind goed al goed misschien? ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 14 June 2015, 17:12:53 »
Ik vind reactie #78 de mening van de meesten hier redelijk omschrijven.

Verder hierop:
- Wil je 2e hands locs kopen, dan kom je op oudere modellen. Ook dan zal er bij M vaak geen decoder in zitten.

- Nieuwe modellen worden vaak aangeboden 1) zonder decoder of 2) met keuze uit enkele typen decoder, simpel tot uitgebreid. De keus aan jezelf welke decoder je erin wilt hebben / zetten / laten zetten. En dat inzetten is echt niet moeilijker dan een videorecorder programmeren.

- Detaillering van de locs en wagons is zo mooi als je portemonnaie diep is.

- Of je een sleper wilt, met de bijbehorende puko op de baan is een persoonlijke keuze, heb ik wel een mening over maar dat is in dit verhaal niet echt relevant.

- Keuze. Mijn grootste bezwaar tegen M, is dat je toch (behoorlijk / voornamelijk) vastzit aan een fabrikant. Wil je een specifiek model, dan zul je zien dat die niet door deze ene fabrikant gemaakt is. Naar mijn idee zijn er meer fabrikanten, modellen, uitvoeringen in 2rail. Een beetje Video2000 om in videorecorder termen te blijven.  ;)

Het advies van ieder hierboven is toch wel "ga kijken en voelen". Ik heb gemerkt dat dat zo belangrijk is en zoveel inzicht geeft. Maar toch, veel plezier met deze hobby.