Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:46:42
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
  

Auteur Topic: Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?  (gelezen 4528 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
« Gepost op: 18 May 2015, 08:24:17 »
Na de aankoop van de draaischijf, met de nodige perikelen omtrent de aansluiting heb ik een volgende vraag over de ringlokloods.


Faller

Eerst vraag betreft de indeling: 7,5 graden of 15 graden. Ik heb wel ruimte voor de 7,5 graden, met deze loodsen is er een mooie ruimtje tussen loods en draaischijf voor lok parade. Dit heeft mijn voorkeur. Zijn er misschien nog nadelen van de 7,5 graden loodsen?


Fleischmann

Tweede vraag betreft de fabrikant van de loodsen: Ik heb mn oog laten vallen op Faller 120277 en op Fleischmann 6476.
Ik vind die van Faller wat mooier, die gepleisterde wanden en de kleur spreken mij meer aan, en qua prijs lijkt de Faller goedkoper dan de Fleischmann. Maar ga je inzoomen op de onderdelen dan blijkt dat Faller er geen servo motors en besturing  erbij levert en als je dan servo's en sturing erbij koopt, blijkt die van Fleischmann goedkoper, waarschijnlijk omdat bij Fleischmann de deuren van de loodsen meechanisch worden geopend/gesloten. Wie kan mij zeggen of de Faller met servo besturing de meerkosten waard is, of werkt het met een mechanisch mechanisme net zo goed?

Derde vraag: hoe zit het met de uitbreiding. Als ik drie loodsen met elk drie vakken wil combineren, moet ik dan apart 2 spanten erbij kopen die dan in de plaats komen van de zijwanden die bij het samenvoegen niet meer nodig zijn. Zowel die van Fleischmann als die van Faller geven hier geen info over.
Wie heeft daar ervaring mee?

Met vriendelijke groet, vanuit een warm Jakarta  8)
Hans
« Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 00:21:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Tschuss Genossen

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2015, 08:47:02 »
Ik ken alleen de loods van Fleischmann die ik zo'n 30 jaar geleden gebouwd heb. Ik heb er toen 2 gebouwd en kan me niet herinneren dat ik er apart onderdelen bij moest kopen om ze te koppelen.
De deuren sluiten zodra de loc achterin de loods tegen het mechanisme aan rijdt. De loc opent de deuren door er van binnen tegen aan te rijden. Het werkt, maar is niet erg mooi. Een besturing met servo's is mooier en zou je ook wel in de Fleischmann loods kunnen bouwen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2015, 09:06:32 »
De keuze voor 7,5 of 15 graden zou ik laten afhangen van de beschikbare ruimte. Ik koos voor 15 graden, zodat ik nog plaats overhield voor andere bebouwing van het depot.

Met de polygonale loods van Fleischmann heb ik nog geen ervaring opgedaan; met de loods van Faller wel.
Bouwset 120177 bevat een extra tussenspant, zodat van twee loodsen eenvoudig een groot pand te maken is. Dat is bij 120175 en 120176 ook het geval, maar voor een spoorlengte van 220mm, terwijl dat bij 120177 290mm is. Ik heb mijn negenstandige Faller-loods niet op deze manier gekoppeld, maar drie losse loodsen koud tegen elkaar gezet. Om de drie sporen zit dus een tussenmuur. Dat kwam in werkelijkheid ook wel voor, zoals in de loods van Bw Arnstadt. Het grote voordeel is dat de loodsdelen niet al te groot en dus beter hanteerbaar zijn.
De deuren laten zich met een veermechanisme bewegen. Met wat knutselwerk zijn servomotoren in te bouwen. Ik vond dat bij mijn loods niet nodig.

Groet,
Bas

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2015, 15:25:29 »
Ik zou altijd voor 7,5 graden gaan, als ik de ruimte ervoor had. Je hebt een veel mooiere verdeling en de ruimte voor de loods is vergelijkbaar met het origineel. Nu kan een kleine lok nog voor de loods staan en een grote binnen. Je moet wel ongeveer 7,5 cm vanaf de schijf blijven, omdat anders de naastgelegen lok er niet in/uit kan. Bij ons op de club bouw ik een Bahnwerk met een geautomatiseerde draaischijf. Daar is alleen ruimte voor een 3-standige loods met enkele kortere sporen erbuiten. Hier gebruik ik ook 7,5 graden.

Ik heb nog 3 sets van Faller 120218 Lokschuppen Freilassing liggen, die ik niet meer ga gebruiken, want ik ben volledig over op spoor 1. Deze sets zijn niet meer bij Faller te koop. Hier zijn spanten bijgeleverd om in het totaal een 15-sporige loods te maken, want elke set is 5-standig.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2015, 19:34:50 »
De fleischmann loodsen zijn eenvoudig te koppelen. Bij 2 sets laat je de muren eruit en plaats je alleen het spantwerk en plaats de spanten tegen elkaar en klaar is kees. Je houdt zelfs materiaal over. ik heb zelfs bij een paar sets de muur zijde eruit gehaald( had deze via MP gekocht) en de spanten aan elkaar vastgezet.ik heb zo 6 sets aan elkaar staan.Er is wel 1 grote voorwaarde: als de loods niet netjes recht in elkaar is gebouwd dan is het een heel gebed om het voor elkaar te krijgen.

mvg aad

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5704
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2015, 20:35:57 »
Dag Hans,

Ik heb gekozen voor een 12 deurs loods van Vollmer (15 graden). Dat betekend dat loods dicht bij je draaischijf komt te staan en je om en om een uitrit van je draaischijf moet gebruiken. Reden dat ik ervoor heb gekozen is ruimte besparing.
Zelfs met deze loods is nog steeds veel plek die je nodig hebt. 

Zie mijn baan met Fleischmann draaischijf en de volger grondplaten voor ruimte bepaling.


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2015, 09:30:52 »
Die heb ik ook op mijn baantje. Compact geval, leuk te vervuilen. Heeft wel een kneuterig sfeertje.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg850655.html#msg850655
Hier tijdens de inbouw, verderop in mijn bouwdraadje wordt de boel aangekleed, de bodem omgebouwd en opnieuw aangekleed.
In 12 standen is het een imposant ding, lijkt me. En als ik denk aan de deplorabele staat van lokloodsen in het Duitse, vermoed ik, dat je je aardig kunt uitleveren in het verouderen van je loods ;D

Wel een crime om de boel goed passend te krijgen. Secuur bouwen op een absoluut vlakke ondergrond. Maar dan heb je ook wat. En binnenin zit door de grote hoek van 15’ lekker veel ruimte voor werkbanken, stellingkasten met onderdelen, draaibanken en boorkolommen (droomde hij... Ik moet zelf de inrichting ook nog ter hand nemen)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2015, 20:02:11 »
Allen hartelijk dank voor reacties en adviezen.
Ik heb voldoende ruimte voor een ontwerp met 7,5 graden.
Er is ruimte voor 2 loodsen, één met 10 sporen en één met 5 sporen.
Het eerste ontwerp voor de layout is al klaar.

Ik moet de deur van de hobbykamer laten aanpassen😀.
De deur draait naar binnen. Maar met de toevoeging van de draaischijf met loodsen moet de deur naar buiten draaien. Kwestie van kozijn met deur 180 graden draaien, dat zal wel geen problemen geven.
De loodsen zijn van Faller, Bert kwam met een goed voorstel dat ik direct heb opgevolgd:

In mn topic baan in de tropen heb ik de layout gepost, getekend met Anyrail.

Met vriendelijke groet,
Hans
Tschuss Genossen