Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Rietdijk TT-baanplan van 2.70 x5,15 meter  (gelezen 3026 keer)

rietdijk tt

• Offline Offline
Rietdijk TT-baanplan van 2.70 x5,15 meter
« Gepost op: 15 April 2015, 23:30:51 »
Goedenavond mede (ont)spoorders

IK ben rene 54 jr uit wolvega friesland , voorheen ho spoor maar nu gekozen voor schaal 1:120 tt.
Ben dus ook aan het tekenen geslagen , en hier dus mijn eerste idee.
Graag aanvulling en kritiek  ;D

dit is boven baan , in het blauw het hoofd spoor 12mm en bij het station in rood een tram baan,
met ttm spoor 9mm ,zo ook een mijn baantje naar het loc depot met draaischijf.

Dit is het onderste baan gedeelte , met rood de sporen op 0 niv  en groen de stijgende sporen naar de boven baan.
De onderbaan ligt op 90 cm hoogte en aan bijde zijden door een wand aan het zicht onttrokken, en voor een deel onder de boven baan.
Er moet een losse brug komen tussen de overloop en loopruimte in het midden van de baan.
Aan de andere zijde vd overloop is de grote zolder , maar die gaan we jammer genoeg als slaapkamer gebruiken.

Hier dus de boven baan tussen de twee scheidingswanden met daaronder de baan op 0 niv

Deze tek geeft het schuine dak weer , heb hem fout getekend , de tussen wanden zijn vanaf de onderbaan  700 mm hoog ,dus de boven baan zou nog hoger kunnen zonder rij lengte in te leveren.
Maar dan zou ik links en rechts in de groene traject een klimspiraal moeten bouwen , onder het loc depot en boven de trap opgang en bij deze spiraal word het dan dringen.
Heb nu een + -  2.5% klim percentage in het groene traject .
De minimale radius vd binnen bochten zijn 290 mm op 0 niv , en in de klimmende delen (groen) ,
320 mm dus zover ik weet in een veilige marge.
Ben met scram aan het plannen gegaan maar dat is niets voor mij , wil ook het meest flexrails ,
gaan gebruiken.
Voor het tram baantje ga ik denk gewoon n spoor gebruiken daar het voor het overgrote deel in het wegdek komt te liggen . tram ook denk zelf bouwen met een n loc motor gedeelte.
Voor het mijn baantje wil ik wel echt tt m 9 mm spoor zien te krijgen of misschien tt e 6.5 mm .
Alsmede ook dan het materieel wat er op rijd maar dit is wat ik tot nu toe gevonden heb schreeuwend duuuuuur .
Ok dit was het voor zover , het gaat nog wel even duren voor ik gaat bouwen , eerst zolder isoleren ,trap plaatsen is nu nog een vlizo trap en net me auto in de poeier dus ook de centen werken niet mee.

grt rene
« Laatst bewerkt op: 16 April 2015, 21:22:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »
groet rene

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
Re: rietdijk tt baanplan van 2.70 x5,15 meter
« Reactie #1 Gepost op: 16 April 2015, 10:26:17 »
Hallo Rene,

Leuk om je plan te zien. Ziet er veelbelovend uit. Een voordeel van deze fase van baanplannen maken is dat het nu nog geen geld hoeft te kosten. Al wel snel veel tijd, maar leuk om te doen. De handtekeningen zien er mooi uit en de oplossing met het schuine dak is slim gevonden.
Als ik jou was zal ik het plan in de computer uitwerken, dan kan je al veel dingen tackelen. Ik weet niet welk ontwerpprogramma ook TTm/e rails heeft (ikzelf gebruik Anyrail, en daar zie ik het niet zo snel tussen zitten). Je kan dan ook meteen de hellingspercentages goed nakijken, helaas kan ik niet alle details zien in jouw tekeningen wat betreft hoogtes.
Verder nog wat intuïtieve opmerkingen van mij; links van het station kunnen de treinen van spoor wisselen, maar aan de rechter kant niet, dit lijkt me onhandig tenzij dit alleen voor een pendel- of goederentrein gebruikt wordt die alleen van de linker kant komt en gaat.
Ook lijkt het mij handig om alle sporen bereikbaar te houden, gelet op de achterste sporen van het schaduwstation.
Verder vind ik het een creatieve en veelbelovende baan, met genoeg aankledingsmogelijkheden. Hier kan je genoeg verloren uurtjes in kwijt. Succes.  (y)

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #2 Gepost op: 16 April 2015, 16:36:48 »
Ik zou toch gaan voor twee klimspiralen aan de linker en rechterkant, gewoon om zeker 30cm hoogteverschil te hebben tussen je schaduwstation en de zichtbare baan.
Die 30cm zal je je niet beklagen want in de zichtbare baan zijn een redelijk aantal wissels voorzien die ook allemaal van motoren moeten voorzien worden en je moet ook de achterste sporen in je schaduwstation vlot kunnen bereiken in geval van calamiteit.

Het spoorverloop in de groene sectie rechts vindt ik nogal bizar.
Het ligt niet in het zicht en je maakt een kopspoor in een hoek waar je niet bij kunt komen.
Gewoon vanuit de brug in rechte lijn naar de hoek en daar naar boven draaien. Eenvoudig dusminder risico op problemen.

In je station zou ik de bocht net andersom leggen.
Dan krijg je een vloeiende lijn in het spoorverloop omdat je de bochten komend vanuit je schaduwstations verderzet.
Geen slingerende treinen.
Geeft je ook ruimte aan de bovenkant om de tramremises iets verder naar rechts te plaatsen waar het geheel veel rustiger van wordt.

Je "mijnbaan" lijkt er ook maar bijgesleurd. Er is immers geen overslag van smalspoor naar normaal spoor.

Dit zijn mijn visies die allesbehalve heilig zijn. Het is jou baan en zoals ik versta uit je bericht zal je nog wel even tde tijd hebben om alles rustig te laten rijpen.

Succes ermee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 April 2015, 21:30:42 »
Hallo Michel en Frans

Michel.

Ja die hoogtes zijn haast niet te zien op de tekening ,maar er zit 250 mm tussen het schaduwstation
en de boven baan en het schaduw station is maar 450 mm breed. andere delen maar 200 mm breed , op de tekening met zwart en wat dikker getekend en had beter in de onderbaan de contouren van de boven baan moeten weg laten.
Zeker die wissel moet er in ::) dom, in de proef schets zit die er wel  , ik had het niet eens meer opgemerkt.
Ik heb scram geprobeerd maar ik teken liever , ik ben niet zo computer figuur , maar ik kijk het eens na of het erbij zit wat ttm en tte betreft.

Frans .

Tja een klim spiraal aan de linker kant geeft wat problemen , daar ik dan wel eens in de meest linkse kant te dicht bij het schuine dak komt .
Maar ik zou de tussenwand boven de trap opgang wat meer naar buiten kunnen plaatsen ,dat zou moeten kunnen.
Schaduw station is dus maar 450 mm breed en er zit daar 250 mm ruimte met de boven plaat , maar twee spiralen is zeker wel gewenst voor meer hoogte want van die 250 mm ruimte moet nog wel het raster af waar de boven baan op ligt.
Die slinger in het groene spoor is om lengte\hoogte te winnen en ligt op een maar 400 mm brede strook en kan er van twee kanten bij  had de contouren van de boven plaat weg moeten laten , dan was het duidelijker geweest.
Het station zit me ook niet lekker ,zit nog na te denken om het van rechts naar links naar boven te laten lopen.
Dus rechts meer naar de rand en links meer naar de muur .
Tram en mijn baan heb ik er juist zomaar bij geploft , daar ik wil kijken hoe het in het echte bedrijf werkt , zo ook het depot zelf , daar kan veel meer mee gedaan worden.
 Wil ook eerst eens met losse rails en wissels kijken wat er kan , lijkt me verstandig.
En dus weer terug naar de teken tafel en dat is ook leuk om te doen.
Mijn laatste baan baan was Ho en zeker met wat narekenen 30 jaar terug .
Dus ik ben blij met jullie reactie"s daar kan ik wat mee.
Ik heb al een draadje geplaatst over TTm en TTe of TTf en kreeg wat info waar en hoe maar wat is dat duuuuuur >:( >:(  denk dus aan zelf bouw ook rails dat is wel leuk want daar kan ik nu al mee experimenteren .

bedankt voor jullie reactie"s ik ga er wat mee doen .

grt rene
groet rene