Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:35:53
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
MadhouseNL
Vandaag
om 18:34:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:27:06
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:52
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:17:28
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:15:43
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 17:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:51:17
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
aad52
Vandaag
om 17:19:52
pantograaf vastzetten
door
joespoor
Vandaag
om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:49:36
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:22:23
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
cor_b
Vandaag
om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a
door
Gijs
Vandaag
om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 14:20:22
Zillertalbahn
door
Overet
Vandaag
om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:16:48
US diorama in H0
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:07:17
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch
door
Eric v C
Vandaag
om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder (gelezen 2579 keer)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11660
Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder
«
Gepost op:
15 January 2016, 23:01:24 »
Op mijn verjaardag plofte een pakket uit Nederland op de mat. Hierin bevonden zich twee boeken. Het boek "Revolutionair Rusland 1891 - 1991, een geschiedenis" door Orlando Figes doet, hoewel buitengewoon veelbelovend, hier niet ter zake. Omdat dit nu eenmaal een treinenforum is, zal ik me beperken tot het tweede boek: "De trein terug, het bewogen verleden van de spoorlijn Alkmaar - Den Helder" door Wim Wegman.
De auteur en journalist Wim Wegman is bekend van de boekenreeks 'Sporen' waarin hij diverse spoorlijnen in Noord- en Zuid-Holland beschrijft. Zijn website
https://wimwegman.wordpress.com/
besteed aandacht aan deze spoorlijn en alle verhalen die hij daar omheen gevonden heeft. Dit levert een combinatie van journalistiek, regionale geschiedenis en de spoorwegen op.
Het boek van Wegman volgt nauwgezet de spoorlijn Alkmaar - Den Helder. Beginnend bij station Alkmaar steeds een stukje verder naar het noorden. Elke aftakking wordt nauwgezet beschreven. Aanleg, gebruik, verval en sloop. Waar mogelijk volgt Wegman het trace van de beschreven aftakking in het heden om te laten zien wat er nog rest. Het mag geen verrassing zijn dat dat nauwelijks nog iets is anno 2015 (het jaar waarin het boek verscheen). Een oude huizenrij die de loop van een goederenlijn volgt, een spoordijk, landhoofden van bruggen.
Niet alleen uitgevoerde plannen worden behandeld. Ook diverse plannen voor nooit aangelegde aftakkingen en stations passeren de revue. Denk aan een aftakking voor een spoorlijn over de afsluitdijk, de optie van een station Alkmaar Zuid of een geplande spoorlijn Alkmaar - Lelystad. Deze hoofdstukken vormen wat mij betreft een leuke, waardevolle aanvulling.
Ronduit vermakelijk wordt het boek wanneer de schrijver zijn aandacht richt op het stationsgebouw van station Alkmaar. Hier is geen enkele sprake meer van een objectieve geschiedschrijving zoals ik die gewend ben. Integendeel, de schrijver gaat zich ruim te buiten aan zijn overduidelijk negatieve gevoelens over wat de tijd (en diverse architecten) met het stationsgebouw hebben uitgespookt. Ook heeft hij een duidelijke mening over het ontwerp van de diverse meubelzaken op de Alkmaarse meubelboulevard. Een oud industrieterrein waar ook goederentreinen reden. Overigens ook voor mij nog net een beetje historie die ik heb meegemaakt. Mijn eerste basisschool was op dat terrein gevestigd en ik herinner me nog de overwoekerde rails en wissels die daar toen nog lagen.
Verwacht geen hoogstaande historische analyse van de behandelde spoorlijn. Feiten en achtergronden worden vooral anekdotisch aangedragen als ergens het begin van een spoorlijn of aftakking behandeld wordt. Maar al snel daar na gaat Wegman over op regionale bronnen als lokale kranten en mensen die hij op zijn spoorspeurtochten tegen komt. Is dat erg? Nee, dit is immers regionale geschiedschrijving, en hij laat duidelijk merken zijn lezerspubliek te kennen. Geen saaie analyses en overzichten en objectieve beschouwingen maar gewoon op een keuvelende onderhoudende toon schrijvend over iets dat dicht bij het lezerspubliek staat.
Het boek is dus vooral een verzameling anekdotes opgehangen aan de kapstok van de spoorlijn Alkmaar - Den Helder. Absoluut geen hoogstaand standaardwerk dat in geen enkele spoorwegboekencollectie mag ontbreken, maar voor de regionaal geinteresseerde zeer onderhoudende lectuur. Ik heb zelf ongeveer 18 jaar in Alkmaar gewoond en voor mij hoort het wel in de kast te staan, naast het boek over de tramlijn Alkmaar - Bergen aan Zee dat recent verscheen. Het boek heeft een aantal leuke wetenswaardigheidjes, zoals proefritten met een DE III in 1934 naar Den Helder. Dat was nieuw voor mij.
De foto's zijn niet uniek te noemen, veel bekend fotowerk is geput uit archieven, een deel komt uit persoonlijke collecties. Helaas hier en daar een tikje te donker afgedrukt. Maar het kan zijn dat ik daar, als verzamelaar, wellicht al te kritisch op ben geworden.
Het boek kost 19,95 en dat is een prima prijs voor een leuk stukje regionale geschiedenis. Gebonden in slappe kaft, 192 pagina's leesplezier.
Eelco
Gelogd
draaischijf2000
Offline
Berichten: 72
Re: Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder
«
Reactie #1 Gepost op:
16 January 2016, 12:31:50 »
Helemaal mee eens.
Is echt een boek voor heemkunde.
Voor treinliefhebbers valt het tegen.
Ik had meer historische foto's van treinen in het Noordhollandsche landschap verwacht.
Niettemin een aardig boekje.
Romani-P
Gelogd
tijdperk 3 NS in opbouw
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11660
Re: Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2016, 12:37:38 »
Heemkunde, dat is inderdaad het juiste woord
Gelogd
Frank103
Offline
Berichten: 651
Re: Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder
«
Reactie #3 Gepost op:
16 January 2016, 12:49:14 »
Ik vind Wim Wegman erg plezierig schrijven, hij is journalist van een plaatselijke krant die een artikeltje over de verdwenen Haarlemmermeerspoorlijn zou schrijven, dat leverde zoveel reacties op dat hij inmiddels 5 boeken heeft geschreven. De nadruk ligt op verhalen over de (verdwenen) spoorlijnen, niet bij materiaal of techniek. Ik kan deze boeken iedereen met interesse in spoorwegen aanraden!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Recensie "De trein terug" (Spoorlijn Alkmaar - Den Helder