Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: Perrons inplannen in baanplan, etc.  (gelezen 3847 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Gepost op: 14 March 2015, 11:24:28 »
Even een vraag hoe jullie rekening houden met het inplannen van perrons bij een station voor het baanplan. De sporen in de schaaltekening moeten namelijk meteen op de goede afstand komen hier.
Ik maak een baanplan voor schaal N.
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?

- En dan ook maar meteen de andere vraag: wat is de hartafstand buiten de perrons die je minimaal moet aanhouden tussen 2 sporen?

- Leg je de wissels voor een station in Duitsland tijdperk II voor en na het station, dus ruim buiten bereik van het perrondeel?

 - Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2015, 11:37:17 »
Oh, en in het kader van de lengte van perrons, nog de volgende vraag (Duitsland/tijdperk II):

- de lengte van het perron wordt uiteraard bepaald door de hoeveelheid passagierswagens die er aankomen, maar passeert de lokomotief het perron aan het einde bij stilstand, zodat diens lengte niet meegerekend wordt bij het perron?

Peter_12

  • Offline Offline
  • Berichten: 214

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2015, 12:28:42 »
Dank je, maar de encyclopedie geeft nog niet antwoord op al mijn vragen  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2015, 13:58:31 »
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?
 - Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?
- Zoveel als nodig is
- Nee, niet echt. Elk merk rails heeft zijn eigen geometrie. Kan je moeilijk met alles rekening houden.

Dus oplossing: een proefstukje leggen en kijken wat je voor ruimte nodig hebt.
Gr.
Eric

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2015, 14:28:39 »
Okee,klopt, je kunt niet alles inderdaad op de schaal inbrengen in een baanplan. Dus ja, dan dus gewoon voor dat deel de tafel/baan op een gegeven moment bouwen en ter plekke de perrons, etc., alvast ter plekke hebben en de railsen uitleggen vooraf.

Bedankt.

Rest me in ieder geval nog de vraag waar de lok staat: langs het perron of er al voorbij.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2015, 16:23:24 »
Langs! Wel zo makkelijk als er van machinist gewisseld  moet worden, of als de machinist even zijn benen wil strekken en een bakkie pleur wil drinken, enzovoort.

Marco

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2015, 19:17:58 »
Inderdaad zal de loc bijna altijd langs het perron staan. Maar geen regel zonder uitzonderingen: bij een kleine halte kan het prima dat de loc niet langs het perron staat, bij een wat langere trein. Zelfs is het niet ondenkbaar dat in uitzonderingsgevallen niet alleen de loc niet langs het perron staat, maar ook rijtuigen. 

Beeld je een groot station uit, dan is het natuurlijk wel raar als een trein niet helemaal langs een perron past.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2015, 08:59:06 »
Erwin,

Je hebt voor de afstand tussen sporen en perrons ook houvast aan de NEM modelspoornormen. Zie hier voor de norm voor het vrije ruimteprofiel langs een recht spoor:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf
En voor een overzicht van alle normen in het Nederlands:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html

Groet,

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2015, 10:20:13 »
Hallo Ewin,

Dank je, maar de encyclopedie geeft nog niet antwoord op al mijn vragen  ;)

Nee, gelukkig niet... Dat zou betekenen dat de mensen achter de encyclopedie de wijsheid in pacht hadden... Zelfs google heeft dat niet :)

Even een vraag hoe jullie rekening houden met het inplannen van perrons bij een station voor het baanplan. De sporen in de schaaltekening moeten namelijk meteen op de goede afstand komen hier.

Tekenen en uitproberen. Van te voren goed onderzoek doen naar wat je wil uitbeelden en hoe je dat kan verwezelijken. Sommige informatie is makkelijker te vinden dan andere. :)

- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?

Aan beide zijden buiten het profiel blijven en dan zou het goed moeten zijn.

- En dan ook maar meteen de andere vraag: wat is de hartafstand buiten de perrons die je minimaal moet aanhouden tussen 2 sporen?

Ligt aan je land, tijdperk en drukte van je station. In duitsland waren er veel "zand"-perrons, dus een paar bielzen waarmee een soort van verhoging werd gemaakt en dan schuin aflopend naar het andere spoor. Deze waren ook niet zo heel breed :)

- Leg je de wissels voor een station in Duitsland tijdperk II voor en na het station, dus ruim buiten bereik van het perrondeel?

Alles is voorgekomen. Zelfs een trein die over het "perron" rijdt (bahnhof traunstein). Voor alles is wel een "voorbeeld" te vinden.

- Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?

Kortweg: Nee. Je zal altijd moeten kijken of het past en mogelijk aanpassen.

GRoet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2015, 03:28:35 »
Erwin,

Heb zelf hierzo een artikel over N schaal perrons gezet omdat ik dit ook moest uitzoeken:
https://nscaleblog.wordpress.com/2015/02/25/minimum-platform-sizes-after-german-station-extension-on-nem-clearances/

Zoals anderen al zeiden, het hangt allemaal af van het tijdperk, land en drukte van het station.

Op mijn site staan ook the NEM artikelen die gaan over minimum afstanden / clearance en zo.

Qua wissel plaatsing zou ik naar oude tekening van stations in Duitsland gaan kijken. Sporenplan.nl is een goede bron.

Qua model heb ik aanbieders gezien met 38, 52 en 54 mm perrons - dus het varieert nog al zelfs bij hetzelfde merk.

Hoop dat dit beetje helpt.
Edo

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2015, 13:14:57 »
Bedankt voor alle tips Ronald en Edo!
Naast info, plannen dus ook praktisch werken.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2015, 11:25:36 »
Goeie tip voor het inplannen van je onderlinge sporen: begin niet met de rechte stukken spoor, wanneer je daarna nog wissels wilt inbrengen voor en/of achter je station, want die laatste bepalen de onderlinge afstand voor een groot deel!

Kom ik nu achter bij het schetsen van m'n baanplan  :P