Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet.
door
Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0
door
jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound (gelezen 2233 keer)
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1812
Discussie is gezond
Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
«
Gepost op:
15 March 2015, 17:35:40 »
Ik liep al een lange tijd rond met de wens een stoomloc te hebben met geluid. Maar helaas ligt dat ver boven mijn budget :shock: :shock: Voor een gemiddelde soundloc mag je al gauw meer dan 300 euro neerleggen. Zelfbouw is een uitdaging en aangezien ik daar van hou werd dat de volgende klus. Maar welke loc? Dat was snel besloten: De BR 23, een erg mooie stomer waar ik fan van ben.
Op Rail wist ik een gaaf tweedehands exemplaar te scoren voor 60,- en heb ik meteen de sounddecoder besteld. Na veel vergelijk van diverse sounddecoders kwam de ESU Loksound micro v4.0 als beste uit de bus. Voor 95,- best prijzig maar dan heb je ook wat. Bij de ESU word een luidspreker meegeleverd maar uiteraard is die voor N-spoor veels te groot. ESU heeft een groot assortiment aan luidsprekers en mijn keuze was gevallen op de 50326 met een afmeting van 14mm x 12mm
Omdat ik alleen geluid maar niks vind heb ik ook besloten de loc uit te rusten met drijfwerkverlichting. Een derde item is de buffercondensator, iets wat Kuehn en Tran standaard gedekt hebben heeft ESU dat niet, en geloof me de buffercondensator bleek essentieel te zijn.....
Omdat ik zo'n ombouw nog niet eerder had gedaan, vond ik het best spannend, achteraf werd deze ombouw een enorm leermoment voor me 8-)
Na ontvangst van de decoder heb ik de onderdelen uiteraard gepast. De decoder heb ik weggewerkt in de ketel. Hiervoor heb ik het gewicht moeten halveren zodat de decoder in de ketel geschoven kan worden. Een best apparaat voor N-spoor begrippen. De luidspreker moet een plekje krijgen in de cabine samen met de condensator. Gelukkig paste alles redelijk, voor de luidspreker heb ik een stukje van het achterste frame weg moeten slijpen want hij steekt wel 0,2mm onderuit de cabine :mrgreen:
De eerste stap werd het reinigen van de loc. Ik heb alle onderdelen gedemonteerd en in een ultrasoon bad gereinigd.
Ondertussen kon ik de soundfiles in de decoder laden voor een eerste test. Hiervoor heeft ESU een database met reallife soundfiles beschikbaar opgenomen van een echte BR23 en digitaal remasterd voor de loksound v4
Zie hier een filmpje van de eerste test:
klikkerdeklik en kijk maar, zet wel je geluid aan
Na de eerste testen heb ik bij een vriend van de VSM de posities opgevraagd van de originele drijfwerkverlichting. MEt die gegevens kon ik 4 leds 0603 warmwit plaatsen in het frame. Mijn grote les hieruit was: zet de leds in serie, de ESU kan niet het vermogen aan van 2 leds paralell in tegen stelling tot de Kuehn :lol:
Ik heb het verhaal ds opnieuw moeten maken.... anyhoer, het is gelukt hoor:
de gele puntjes zijn de leds
Hier branden ze nog heel fel, maar na het inregelen van de decoder zijn ze maximaal gedimd.
Na het frame weer gedemonteerdte hebben was het de tijd voor de electronica. Als eerste heb ik het gewicht in de ketel gehalveerd om plaats te bieden aan de vrij forse decoder. Hij past dan ook echt net in de ketel. De luidspreker paste ook mooi in de huif, al heb ik wel een stukje van de stalen frame af moeten slijpen.
Daarna de decoder voorzien van een buffercondensator van 0,1F. Omdat deze op de decoder word aangesloten heeft deze in de plus een diode gekregen tegen de richting in en daar paralell over een 100W weerstand. Zo ziet de electronica het niet als een sluiting maar laad hij zich gewoon langzaam op. De diode en condensator zijn zwart geschilder zodat ze niet opvallen.
Duidelijk is de luidspreker en decoder te zien
De lamp voor heb ik bevestigd met een stukje ducktape. Deze word aangetrokken als de ketel geplaatst word. Zodoende maakt hij altijd een goed contact met de massa. Na alle zichtbare draadjes en componenten een kleur te hebben gegeven kon de kap gesloten worden
Daarna was de tender aan de beurt, een simpele klus met twee simpele aanpassingen:
1. een gaatje voor de draden in de tender
2. Het lampje achter maakt slecht massa contact. Deze is vervangen door een LED.
Toen begon het echte werk, iets wat me veel tijd heeft gekost en met regelmaat de handen in het haar heeft gegeven. Het inregelen van de ESU. Wat doorgaans goed zou moeten functioneren was nu een hele opgave. Want de loc haperde enorm, wel minder als zonder de condensator. Ook dat heb ik gecontroleerd.
Maar na heel lang zoeken, opnieuw resetten, weer wat proberen, wielen polijsten, enzovoort alles wat maar enigzins slecht contact kan veroorzaken aangepakt, kwam ik erachter dat je in de ESU moet aangeven wat de ontladingstijd van de condensator is :mrgreen: Na dat ik deze cv had bijgesteld kon het feest dan eindelijk beginnen:
https://youtu.be/tYjCQynu-Ys
Na dit filmpje heb ik de instellingen van de decoder nog verder verbeterd en nu tuft er op mijn demobaan een mooie BR23 rond met geluid. En wat hebben we geleerd: NOOIT OPGEVEN!!!!
Wie de loc in levende lijven wil zien rijden: Hij zal er bij zijn op de ombouwservice in Houten van 9mm-shop!!!!!
Groetjes Martin
«
Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 18:38:23 door martindomburg
»
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
«
Reactie #1 Gepost op:
15 March 2015, 17:48:55 »
Top Martin. Dat er nog maar vele mogen volgen.
Mvg, Michel
Gelogd
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1812
Discussie is gezond
Re: Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
«
Reactie #2 Gepost op:
15 March 2015, 18:32:44 »
Tnxs kerel! !!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound