De vide op centraal bestaat nog (in iedergeval eind september 2014). Van daaruit heb je namelijk een aardig uitzicht op de mensen die met de treinen aankomen, zonder in de weg te staan. (Ik stond dus op mijn ouders te wachten). Het is eveneens de toegang naar de NS kantoren en verblijven, als je er staat wordt er wel eens vreemd gekeken door NS-personeel. Als ik de foto zo zie is de locatie boven de AKO. De trap zit (met de rug naar de sporren) rechts naast de infoboot. Trap op , en dan links de balustrade volgen.Jan-Peter
Jan is zeker niet gefusilleerd.In de familie ging het verhaal dat hij op (of op weg naar) het werk (rond station Delft) is doodgeschoten.Dat was op 10 februari 1945.Wat de aanleiding is geweest blijft dus onduidelijk.
Jan is eerst begraven op de begraafplaats Jaffa te Delft.En later herbegraven op de militaire ere begraafplaats te Loenen.Naast zijn broer die in een werkkamp (Rees, Duitsland) overleden was.Dus dan blijft de vraag waarom in Loenen begraven?
Tegenwoordig vraag ik me dat af. We leven in een tijd van kille saneringen en aan een paar van die plakjes metaal aan de muur valt geen geld te verdienen...
Tegenwoordig vraag ik me dat af. We leven in een tijd van kille saneringen en aan een paar van die plakjes metaal aan de muur valt geen geld te verdienen...O? Dat fusilleren schudde ik niet zomaar uit de mouw. Het staat op een website ergens, maar ik ben even kwijt waar.Dat was voor mij wel de reden om "slachtoffer van een repressaille" weg te strepen. Vreemd dat er ook binnen de familie zo weinig over bekend is.
Duitsers hebben in een periode als wraak op liquidaties door het verzet, een eigen sonderkommando (Sonderkommando Feldmeijer, Silbertanne Aktion) opgezet die uit wraak her en der Nederlanders hebben dood geschoten. Maar dat sonderkommando was niet meer actief in 1945. En een 19-jarige fabrieksarbeider paste absoluut niet in het type persoon dat door het kommando werd geselecteerd en neergeschoten.Eelco
Actuele situatie Den Haag Cs,Vide verdwenen.