Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 21:20:49
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 21:13:45
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:30
Station Roodeschool
door
frenkievee
Vandaag
om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
Vandaag
om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
robschuurhof
Vandaag
om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
Vandaag
om 18:12:32
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 16:51:48
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N. (gelezen 1353 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
«
Gepost op:
22 February 2015, 16:54:29 »
Als ik tijdperk II in N wil gaan doen, was er dan al sprake van olie-gestookte lokomotieven? En welke modellen in N komen dan in aanmerking?
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2015, 20:54:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Olie-gestookte loks
«
Reactie #1 Gepost op:
22 February 2015, 17:19:04 »
Niet of nauwelijks. In 1913 bouwde men een 1'D1' h3 tenderlok (Henschel) voor het in rap tempo toenemende stedelijk verkeer in en om Berlijn; deze lok rustte men uit met "Ölzusatzfeuerung" om rookvorming in de Berlijnse binnenstad te kunnen vermijden. Weliswaar voldeed de machine goed, maar kon zich niet doorzetten omdat men ondertussen begonnen was de Berliner Stadtbahn te elektrificeren.
De Baureihe 93 was op dit ontwerp gebaseerd, maar die had geen enkele vorm van oliestook aan boord.
Mogelijk dat men later, bij de DRG, nog wat experimenteerde met het stoken van olie, maar veel is me daar niet van bekend (over de experimenten met het stoken van bruin- en steenkool in poedervorm is meer gepubliceerd). Pas na de WOII, in de vijftiger jaren, begon men bij de Deutsche Bundesbahn serieus werk van oliegestookte stoomtractie te maken (met name binnen de Baureihen 41, 44 en 01.10).
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Re: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
«
Reactie #2 Gepost op:
26 February 2015, 15:59:22 »
Bedankt!
Dus dan alleen een bescheiden dieseltank om een diesellok van brandstof te voorzien. De diesellok(s) alleen voor rangeerwerk.
Gelogd
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
«
Reactie #3 Gepost op:
26 February 2015, 23:19:18 »
Rangeerloks waren in die tijd zowel met diesel als benzolmotoren. Bij de DRG werd de Köf I gebruikt met beide type motoren. Hiervoor heb je aan een kleine opslagtank bij de loods al voldoende.
Naast rangeerdiesels waren er natuurlijk allerlei proeven met motorrijtuigen en treinstellen. O.a. met diesel of benzolmotoren.
In eigen land de mat'34, in Duitsland een SVT 137 als voorbeeld.
Die kunnen ook prima van brandstof worden voorzien op een tankplaats en dan mag je tankplaats best iets groter. Het ligt er dus maar net aan wat je wil laten rijden.
Gelogd
groet,
Ivo vS
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.