Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
29 October 2025, 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
29 October 2025, 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
29 October 2025, 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
29 October 2025, 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
29 October 2025, 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
29 October 2025, 14:50:42

Auteur Topic: Gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen  (gelezen 3117 keer)

Rob van Kooy

• Offline Offline
Hallo,

Niet zo lang geleden kocht ik bij een "zeer bekende winkel net over de grens nabij Vaals" een Roco BR 181 voor wisselstroomsysteem die aldaar zonder verpakking werd aangeboden voor slechts € 50,-. Het uiterlijk was spic and span. Het was mij duidelijk dat met die locomotief "iets aan de hand moest zijn (geweest)". Dat risico nam ik weloverwogen ervan uitgaande dat het wel erg raar moest lopen als ik zo'n twijfelgeval niet weer tot een goed werkend exemplaar zou kunnen brengen. Dat lukte ook voor korte tijd totdat het oorpronkelijke onderdeel dat de rijstroom(wisselstroom) van mijn analoge baan gelijkricht (en tevens dient als omschakelaar voor de rijrichting door overspanning)  het begaf. Die apparaatjes zijn uiteraard zo gemaakt dat ze korte stroomstoten van zeker 25V~ moeten kunnen verwerken als de loc van rijrichting moet veranderen. Ik heb een tiental oorspronkelijke gelijkstroomlocs die af-fabriek al waren aangepast aan de eisen van een analoge wisselstroombaan, Dat heeft nooit tot enig probleem geleid alhoewel ik nog steeds van die blauwe trafo's gebruik die voor 220V~ geschikt zijn (en dus niet voor de huidige 230V~). Ook zo'n vijftig  wisselstroomlocs die ik inmiddels van een eenvoudige digitale rijrichtingomschakelaar van Uhlenbrock heb voorzien trekken zich van die iets hogere baanstroom niks aan. Het rijdt- en schakelt allemaal perfect.

De oorspronkelijke gelijkrichter/rijrichtingschakelaar (van Roco?) werd vervangen door een model dat Uhlenbrock speciaal voor dat doel op de markt brengt. De loc reed uiteraard toen weer met een sleep van wel 8 à 10 EC-rijtuigen. Maar kort daarna ging het weer mis: interne kortsluiting! . Als ik namelijk het achtpolige stekkertje van het nieuwe onderdeel  los trok was de kortsluiting opgeheven.

Mijn vraag: welke andere producenten naast Uhlenbrock maken een "decoder" (dan wel een gelijkrichter/rijrichtingschakelaar)  voor de aanpassing  van gelijkstroomlocomotieven aan het wisselstroomsysteem? Wellicht dat die mij meer geluk brengen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Gegroet,

Rob van Kooy   
« Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 19:12:09 door Bert van Gelder »

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2015, 17:09:41 »
Esu Zimo Keuhn Lenz
hebben allemal decoders met automatische analoog digitaal herkenning.
Ook voor het Marklin systeem
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Silvolde

• Offline Offline
Re: ?gelijkrichter/rijrichtingschakelaars voor gelijkstroomlocs op wisselstroombanen
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2015, 17:29:24 »
Beste Rob,

Als je de documentatie van de decoders doorleest c.q. de informatie op de website raadpleegt, zul je zien dat het gebruik van de blauwe Märklin trafo's ten sterkste wordt afgeraden. De reden hiervoor is veel te hoge omschakelspanning. Vooral de 'platte', blauwe trafo's zijn berucht. Zoals je zelf stelt zijn de trafo's destijds voor een nominale netspanning van 220 volt bedoeld. Nu de spanning al een aantal jaren naar 230 volt verhoogd is stijgt ook de uitgangsspanning met circa 5%. In onbelaste toestand, ervan uitgaande dat de rijtuigen geen binnenverlichting hebben, ligt de spanning nog hoger.

Mocht je geen gebruik maken van de digitale mogelijkheden dan biedt Uhlenbrock nog het FRU omschakelrelais.

Groet, Silvolde   

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2015, 18:07:39 »
Dank Piet,

Ik ga op onderzoek uit op dit voor mij tamelijk onbekende terrein.

Bestaan tussen de door jou genoemde merken nog opvallende voorkeuren als het gaat om gelijkrichters van analoge wisselstroom naar gelijkstroom die mede door een toegevoerde overspanning de rijrichting van de (oorspronkelijk gelijkstroom)loc kunnen veranderen?

Gegroet,

Rob van Kooy

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2015, 19:56:12 »
Beste Rob,

Als je de documentatie van de decoders doorleest c.q. de informatie op de website raadpleegt, zul je zien dat het gebruik van de blauwe Märklin trafo's ten sterkste wordt afgeraden.  Nu de spanning al een aantal jaren naar 230 volt verhoogd is stijgt ook de uitgangsspanning met circa 5%. In onbelaste toestand, ervan uitgaande dat de rijtuigen geen binnenverlichting hebben, ligt de spanning nog hoger.

Mocht je geen gebruik maken van de digitale mogelijkheden dan biedt Uhlenbrock nog het FRU omschakelrelais.

Ja. Silvolde,

De waarschuwingen om die "ouwe blauwe" Märklintrafo's (ik heb die met tamelijk sterk aflopend front) niet te gebruiken zijn mij welbekend. Het ergste is dat ik daarbij een sterke voorkeur heb ( o, hoe onverantwoordelijk) voor de oudste modellen waarbij de maximale rijstroom net wat hoger is dan bij trafo's van latere datum. Die zijn wel zo "prettig" met treinen met lange aanhang op spiralen en lange 30‰ stijgingen die bijna overal op mijn grote baan voorkomen. Ik was (en ben) dus een gewaarschuwd mens.

Toen ik al heel wat jaren geleden mijn eerste Uhlenbrock printje aanschafte dat i.p.v. de oorspronkelijke mechanische  "bokkensprong" schakelaar de rijrichtingwisseling van een van mijn wisselstroomlocs tot stand zou gaan brengen was ik dan ook heel benieuwd of dat met die oude 220V trafo's niet tot schade zou leiden. Dat bleek niet het geval. Dat gaf me aanleiding om in de loop van vele jaren zeker zo'n 50 van die Uhlenbrockjes aan te schaffen (ik gebruik ze ook voor lichtwisseling (wit/rood) in stuurstandwagens) en - je zult het wellicht niet willen geloven - ze doén het állemaal nog steeds vlekkeloos....

In zekere zin heb ik ook wel vertrouwen in Uhlenbrock waar het gaat om apparatuur die specifiek bestemd is om gelijkstroomlocs aan te passen voor het wisselstroomsysteem. Zij weten uiteraard dat er bij een rijrichtingverandering van fikse overspanning sprake kan zijn (en dat weet jij en ik ook....) Ik vermoed dat ze - waar het  de ontwerpen en constructie van hun apparatuur betreft - ook wel rekening mee hebben ge houden. Dacht ik zo...   :P)

Zou het nu voor de eerste keer zijn misgegaan?

Dank voor je reactie, ditmaal op een Nederlands forum!

Rob van Kooy

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2015, 20:20:33 »
Bestaan tussen de door jou genoemde merken nog opvallende voorkeuren als het gaat om gelijkrichters van analoge wisselstroom naar gelijkstroom die mede door een toegevoerde overspanning de rijrichting van de (oorspronkelijk gelijkstroom)loc kunnen veranderen?
De meest opvallende voorkeuren zullen persoonlijke voorkeuren zijn  8)

Verder zijn het allemaal decoders.
Gr.
Eric