Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:31:22
Rheinburg, TP V/VI
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:29:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 22:26:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:18:44
D236 Nord-West-Expres
door
Huup
Vandaag
om 22:09:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 22:04:38
Piko 2025
door
Spoor010
Vandaag
om 22:01:32
Au bord de la Cèze
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:20
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 21:12:22
Exact-Train 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Seinhuis
Vandaag
om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
antoni-a
Vandaag
om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:59:45
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
008200
Vandaag
om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek
door
Juroen
Vandaag
om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:21:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Montage drijfwerk van een oude piko BR55 (gelezen 6931 keer)
Menno
Offline
Berichten: 3456
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
«
Reactie #15 Gepost op:
28 December 2014, 14:07:36 »
Haha dat het witte spul bijgebouwd was begreep ik
Maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van alles wat onder en bij zo'n ding hangt, hoe die remblokken dan precies zitten en zo (ik ben ook maar een rare... het is een fantasie-geval maar het moet dan wel weer precies...)
Die platen van het Utrechts Archief kende ik nog niet. Tot jouw bericht wist ik niet eens dat het model nog op waarheid gebaseerd is ook. Ik schaarde dit in het rijtje fantasiemodellen waar Piko (VEB-Piko? ik weet het even niet meer) zich zo graag van bediende in het verleden, zoals die BR144 in NS-jasje.
Ik neem aan dat je met 'bodemplaat' het kunststof bedoelt en niet het metalen chassis? Mijne is al zodanig verbouwd dat het kapje schuivend en scharnierend over het chassis gemonteerd moet worden. Daar nog iets aan monteren breekt geheid af
Inmiddels ben ik weer een stap verder. Met nog meer lood zit er nu een aardig pakketje om de aandrijving heen en weegt de lok pakweg 165 gram. Gezien het startgewicht, van 98 gram direct na de verbouwing, een heel acceptabel gewicht. Eventueel kan ik, diep tussen de wielen, nog wel extra lood kwijt als dit toch niet voldoende blijkt.
De tender heeft nu ook stroomafname (op 2 assen!). Met wat fosforbrons en een printje was het vrij makkelijk op te lossen. Het plaatsen van dat printje is echter wel een enorm karwei en vereist eigenlijk drie handen.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/piko_tender.gif
Overigens ben ik er ook achter dat de draadjes en de connectors een voldoende lage weerstand hebben om de kortsluitbeveiliging aan te laten spreken
Gisteren bleek ik bij de eerste testrit de stroomafname omgedraaid te hebben en rood op zwart te zitten. Als je dan de tender wel goed bedraad, krijg je sluiting. Gelukkig gaf de centrale dat meteen aan.
Gisteren nog even een beugelkoppeling ingestoken en 2 van die gare Piko rijtuigjes met ontzettend slechte plastic-assen en wielen erachter gehangen. Die rijden zo slecht dat ze zelfs op een recht stuk vrijwel onmiddelijk stilstaan na een zetje.
Zelfs in de erg krappe Roco R2 bochten van m'n teststukje (ik moet ergens nog rails hebben om een cirkeltje te maken, maar ik weet niet waar) zette het lokje de gang erin met z'n onwillige last achter zich.
Het is natuurlijk niet de complete stam van 6 of 7 rijtuigen (5 personenrijtuigen, 1 klein bagage-geval of 1 ketelwagen (waterwagen) die ik in gedachten heb, maar toch wel een indicatie dat het zeker niet hopeloos is.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Montage drijfwerk van een oude piko BR55