Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
Rheinburg, TP V/VI door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:26:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:09:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 22:04:38
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 22:01:32
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
  

Auteur Topic: Montage drijfwerk van een oude piko BR55  (gelezen 6931 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re: Montage drijfwerk van een oude piko BR55
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2014, 14:07:36 »
Haha dat het witte spul bijgebouwd was begreep ik ;) Maar ik heb gewoon niet zoveel verstand van alles wat onder en bij zo'n ding hangt, hoe die remblokken dan precies zitten en zo (ik ben ook maar een rare... het is een fantasie-geval maar het moet dan wel weer precies...)

Die platen van het Utrechts Archief kende ik nog niet. Tot jouw bericht wist ik niet eens dat het model nog op waarheid gebaseerd is ook. Ik schaarde dit in het rijtje fantasiemodellen waar Piko (VEB-Piko? ik weet het even niet meer) zich zo graag van bediende in het verleden, zoals die BR144 in NS-jasje.

Ik neem aan dat je met 'bodemplaat' het kunststof bedoelt en niet het metalen chassis? Mijne is al zodanig verbouwd dat het kapje schuivend en scharnierend over het chassis gemonteerd moet worden. Daar nog iets aan monteren breekt geheid af ;)

Inmiddels ben ik weer een stap verder. Met nog meer lood zit er nu een aardig pakketje om de aandrijving heen en weegt de lok pakweg 165 gram. Gezien het startgewicht, van 98 gram direct na de verbouwing, een heel acceptabel gewicht. Eventueel kan ik, diep tussen de wielen, nog wel extra lood kwijt als dit toch niet voldoende blijkt.

De tender heeft nu ook stroomafname (op 2 assen!). Met wat fosforbrons en een printje was het vrij makkelijk op te lossen. Het plaatsen van dat printje is echter wel een enorm karwei en vereist eigenlijk drie handen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/piko_tender.gif

Overigens ben ik er ook achter dat de draadjes en de connectors een voldoende lage weerstand hebben om de kortsluitbeveiliging aan te laten spreken ;) Gisteren bleek ik bij de eerste testrit de stroomafname omgedraaid te hebben en rood op zwart te zitten. Als je dan de tender wel goed bedraad, krijg je sluiting. Gelukkig gaf de centrale dat meteen aan.

Gisteren nog even een beugelkoppeling ingestoken en 2 van die gare Piko rijtuigjes met ontzettend slechte plastic-assen en wielen erachter gehangen. Die rijden zo slecht dat ze zelfs op een recht stuk vrijwel onmiddelijk stilstaan na een zetje.
Zelfs in de erg krappe Roco R2 bochten van m'n teststukje (ik moet ergens nog rails hebben om een cirkeltje te maken, maar ik weet niet waar) zette het lokje de gang erin met z'n onwillige last achter zich.

Het is natuurlijk niet de complete stam van 6 of 7 rijtuigen (5 personenrijtuigen, 1 klein bagage-geval of 1 ketelwagen (waterwagen) die ik in gedachten heb, maar toch wel een indicatie dat het zeker niet hopeloos is.